تابلو نقاشی «شهید بهشتی» رونمایی شد

گنجی: «بهشت را به بها می‌دهند، نه به بهانه» درون‌مایه تابلو «شهید بهشتی» است

گنجی: «بهشت را به بها می‌دهند، نه به بهانه» درون‌مایه تابلو «شهید بهشتی» است
عباس برزگر گنجی، خالق تابلو نقاشی «شهید بهشتی» گفت: تابلو «شهید بهشتی» شامل شاخه‌هایی از درخت طوبی یا بهشت است که بر سر و شانه‌های این شهید سرافراز انقلاب اسلامی سایه افکنده است. این تابلو با الهام از تفکرات و سخنان این شهید، اشاره‌ به همان بیان معروف ایشان «بهشت را به بها می‌دهند، نه به بهانه» دارد.
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد خبر :  ۳۸۰۷۸

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، عباس برزگر گنجی هنرمند نقاشی است که سال‌های طولانی آثاری با موضوع شهدای انقلاب و دفاع مقدس را روی دیوارهای شهری نقاشی کرده است. گنجی که خود را فرزند انقلاب می‌داند اثری با موضوع «شهید بهشتی» خلق کرده است. این اثر عصر یک‌شنبه نهم تیرماه در نگاه‌خانه حوزه هنری با حضور جمعی از هنرمندان رونمایی شد. گنجی در مورد این اثر و سابقه کاری خود گفت: تخصص من پرتره‌ و نقاشی است و تاکنون بیش از ده‌هزار اثر خلق کرده‌ام.

گنجی افزود: بین سال‌های 61 تا 66 حضور فعال در میان نیروهای فرهنگی سپاه پاسداران و بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتم. همان سال‌ها اوج درگیری مردم با جنگ و دفاع مقدس بود. ما نیز به نوعی درگیر با آن بودیم که روزی چندین اثر را با موضوع شهدا در ابعاد بزرگ خلق می‌کردیم.

وی در مورد این نقاشی با موضوع «شهید بهشتی» گفت: چند سال پیش فراخوانی برای به تصویر کشیدن شهدای هفتم‌تیر داده بودند که ما نیز با تابلویی از «شهید بهشتی»در آن شرکت کردیم. این اثر متعلق به آن فراخوان است که حدود دو سال از عمر آن می‌گذرد.

گنجی ادامه داد: تابلو «شهید بهشتی» شامل شاخه‌هایی از درخت طوبی یا بهشت است که بر سر و شانه‌های این شهید سرافراز انقلاب اسلامی سایه افکنده است. این تابلو با الهام از تفکرات و سخنان این شهید، اشاره‌ به همان بیان معروف ایشان «بهشت را به بها می‌دهند، نه به بهانه» دارد.

گنجی ادامه داد: با اینکه تابلو نقاشی «شهید بهشتی» حس خوبی دارد و لبه نشر من در برقراری ارتباط با مخاطب و ارائه حس مولف موفق بوده اما تاکنون به این شیوه از آن استقبال نشده است. رونمایی از این اثر در نگاه‌خانه حوزه هنری برای من مایه دلگرمی و خرسندی بی‌حد و اندازه است. باید از سید مسعود شجاعی طباطبایی برای این اقدام قدردانی کنم.

این استاد هنرمند در مورد نگاه‌خانه حوزه هنری و رونمایی ادواری و مستمر آثار هنرمندان در آن گفت: پیش از اینکه اثری از من در این نگاه‌خانه رونمایی شود، هرگاه به حوزه هنری مراجعه می‌کردم، هنگامی که درب ورودی آن گشوده می‌شد، چشمم با اثری تازه روشن می‌شد و ناخودآگاه لبخند رضایت روی لبانم می نشست. بی‌شک من نیز همانند دیگر هنرمندان حاضر در این نگاه‌خانه از رونمایی اثری به قلم خود خرسند می‌شوم؛ چرا که امید‌بخش و باعث دلگرمی ما هنرمندان است.

گنجی افزود: مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نظر دارد تا این اثر را پس از رونمایی و پایان دوره نمایش خود در نگاه‌خانه به گنجینه این مرکز منتقل کند. به این ترتیب این اثر در میان آثار با ارزش حوزه هنری قرار می‌گیرد.

وی در مورد تاثیر شناخت هنرمند از شخصیتی که می‌خواهد آن را نقاشی کند، گفت: نسل ما با بزرگان انقلاب هم‌عصر بوده، با آن‌ها بزرگ شدیم و زندگی‌مان با آن‌ها گره خورده است. بی‌شک برای تولید یک اثر با موضوع شهدا باید آن‌ها را به‌درستی بشناسیم تا حس واقعی به روح نقاشی منتقل شود. هرچه اثر خلق شده از شهدا روح و حس واقعی‌تری را دریافت کند دلربا‌تر و دلنشین‌تر خواهد شد.

خالق نقاشی دیواری 750 متر مربعی شاهنامه طهماسبی در میدان فردوسی تهران افزود: شهدایی مثل «شهید بهشتی» در میان شهدای شاخص انقلاب و دفاع مقدس کشور قرار دارند. بزرگی و منزلت شهید بهشتی به میزان تاثیرگذاری و اهمیت ایشان در شکل‌گیری و روند رو به جلوی انقلاب اسلامی ایران بسیار زیاد است. آنچنان که اگر بخواهیم انقلاب اسلامی ایران را به تصویر بکشیم «شهید بهشتی» یکی از چهره‌هایی است که برای معرفی آن مناسب است.

وی در پایان افزود: شخصیت‌هایی همانند «شهید بهشتی» مردانی بسیار بزرگ، دوراندیش و با بصیرت بودند. به این ترتیب دشمنان انقلاب اسلامی ایران به خوبی این بزرگان را رصد و اقدام به شهادت «شهید بهشتی» و دیگر یاران انقلابی ایشان در هفتم تیر کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر