قدرت‌الله معماریان عنوان کرد:

خودم را مدیون شهدا می‌دانم / انقلاب و دفاع مقدس حیاتی دوباره به هنرهای تجسمی بخشید

خودم را مدیون شهدا می‌دانم / انقلاب و دفاع مقدس حیاتی دوباره به هنرهای تجسمی بخشید
قدرت‌الله معماریان، مجسمه‌ساز، درباره علت جذابیت هنرهای تجسمی گفت: زمانی‌ که ما تصمیم گرفتیم از ظرفیت این هنر برای خلق آثار دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، شهدا و ... استفاده کنیم، فضای جدیدی برای حیات این هنر ایجاد شد و عملا در حیطه هنرهای تجسمی، قابلیت جدیدی بازتعریف شد که امروز بر اساس همان ظرفیت، ما آثاری در ژانر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خلق می‌کنیم.
سه‌شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
کد خبر :  ۳۸۰۱۸

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، قدرت‌الله معماریان، مجسمه‌ساز درباره ویژگی‌های هنرهای تجسمی گفت: هنرهای تجسمی، مخاطب را با خود همراه می‌سازد. فکر هنرمند در اثرش کاملا هویدا است و از ساخت آن هدفی را دنبال می‌کند، از همین‌رو هنری مانند مجسمه‌سازی، این امکان را فراهم می‌آورد تا خالق اثر بر اساس اعتقاد و دیدگاه ناب خود اثری را خلق، ماندگار و جاودانه سازد؛ به طوری‌که این پیام به طور دائم به مخاطبین ارسال شود.

وی ادامه داد: من برای ساخت مجسمه مثالی می‌زنم؛ من به شدت خود را مدیون شهدا می‌دانم، زمانی‌که برای یک شهید مجسمه‌ای می‌سازم، تمام تلاشم را می‌کنم که ارادتم را به آن شهید در اثرم نمایان کنم؛ به عبارتی اثر من بازتاب همان ادای دین و ارادت من به شهدا است. من مجسمه شهید باکری را ساختم و زمانی که نصب شد نظر مخاطبین بسیار نزدیک به همان حال و هوای من در زمان ساخت مجسمه بود. احساس غرور، فروتنی شهید، اینکه او یک قهرمان ملی است تماما این احساسات در مجسمه شهید باکری نمایان بود.

این هنرمند به سابقه هنری خود اشاره کرد و درباره فراز و فرودهای مجسمه‌سازی نیز گفت: من جزو آخرین نسلی بودم که پیش از انقلاب در دانشگاه هنرهای تزئینی دانشجوی مجسمه‌سازی بود. بعد از انقلاب و بعد از انقلاب فرهنگی حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد ادامه کار مجسمه‌سازی مطرح بود. اما زمانی‌ که ما تصمیم گرفتیم از ظرفیت این هنر برای خلق آثار دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، شهدا و ... استفاده کنیم، فضای جدیدی برای حیات این هنر ایجاد شد و عملا در حیطه هنرهای تجسمی، قابلیت جدیدی بازتعریف شد که امروز بر اساس همان ظرفیت، ما آثاری در ژانر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خلق می‌کنیم.

قدرت‌الله معماریان درباره توصیه به علاقه‌مندان به مجسمه‌سازی گفت: کسی که می‌خواهد در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت کند باید خوب ببیند، خوب تماشا کند، خوب درک کند، باید دو برابر دیگران فضای اطراف خود را برانداز کند، انسان اگر خوب ببیند می‌تواند با جزئیات بیشتری اثری را ماندگار کند. خلق یک اثر منوط به روح آرام هنرمند نیز هست، به عبارتی هنرمند چیزی که خلق می‌کند را برخاسته از اعتقاد خود می‌داند، به عبارتی اگر من به چیزی اعتقاد نداشته باشم نمی‌توانم با آن موضوع اثری را خلق کنم. هنرمند باید خودش باشد، صادقانه دست به خلق اثر بزند و همین صداقت، کارش را باورپذیر می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر