عباس گودرزی در گفت‌وگویی عنوان کرد:

حیله‌‌گری‌های انگلیس را می‌توان به‌خوبی با کاریکاتور بازگو کرد

حیله‌‌گری‌های انگلیس را می‌توان به‌خوبی با کاریکاتور بازگو کرد
عباس گودرزی، هنرمند کاریکاتوریست، درباره نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام» گفت: کاریکاتور با وجود ظرفیتی که دارد، می‌تواند حیله‌گری‌های انگلیس را در متن اثر به‌خوبی نشان دهد و برای مخاطب بازگو کند.
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر :  ۳۷۸۷۸

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، عباس گودرزی، هنرمند کاریکاتوریست و کارتونیست، درباره برگزاری نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه ام» گفت: در طول تاریخ هر زمان که انگلیس به سراغ ایران آمده است و یا رویدادی وجود داشته که ایران در کنار انگلیس حضور یافته چیزی جز خباثت و دشمنی دیده نمی‌شود. در بحث روابط ایران و انگلیس نیز همیشه ایران متضرر این رابطه بوده و لطمات فراوانی نیز متحمل شده است. یکی از حربه‌های انگلیسی‌ها این است که قائله را خودشان شروع می‌کند، سپس به گردن کس دیگری می‌اندازند، و خودشان را کنار می‌کشند. از همین رو، هنرمند باید این ظرفیت را در اثرش ایجاد کند که خباثت‌ها را به‌خوبی به مخاطبین اثر منتقل کند.

وی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای خودشان را به خواب می‌زنند و هیچ توجهی به اتفاقات دور و اطراف ندارند. کاریکاتور می‌تواند تلنگری خوب باشد تا آن‌ها در جریان این مسئله قرار گیرند، که دشمنی و خباثت‌های انگلیس قابل پنهان شدن و یا کتمان کردن نیست. کاریکاتور خاصیتی دارد که در آن نوعی طنز تلخ، نوعی نیش و نوعی جذابیت نهفته است. زمانی که شما با اشتیاق اثری را نگاه می‌کنید به نیش و محتوای تلخ آن پی می‌برید که این مسئله می‌تواند به اثربخشی کار امکان نفوذ دوچندانی در ذهن مخاطب بدهد.

این هنرمند درباره آثار خودش نیز گفت: من در این نمایشگاه صاحب سه اثر هستم که در یکی از آن‌ها به قحطی 1919 و هولوکاست ایران پرداخته‌ام. کیک 93 سالگی ملکه که از جمجمه‌های ایرانی‌های کشته شده در آن قحطی تشکیل شده است، اثر دیگری هم به مسئله جشن تولد پرداخته که این میهمانی همانند یک تله است که هرکس وارد آن شود گرفتار خواهد شد. به طور کل، حضور در سفارت‌ها همیشه با حواشی همراه بوده که در آخر به خیانت به کشور منجر شده است. از همین رو من سعی کردم این تله را به نحوی نشان دهم که برای مخاطب قابل فهم باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر