امیدی در یک نسل

امیدی در یک نسل
یاداشتی بر نقاشی اثر مصطفی گودرزی
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد خبر :  ۳۷۸۷۴

در این تابلو زنی دیده می شود که تصویری از یک روحانی جوان را در دست دارد و با چشمانی که نگاه نیرومندی دارد به کودکی که دست او را گرفته، چشم دوخته است. موجی از نور امید در تصویر روحانی، مادر و کودکی دیده می شود. هنرمند در دور دست تصویری از حرم نقاشی کرده است که با پرچم هایی  برافراشته در باد می تواند فضای آن روز جامعه ایران را بیان کند. جامعه ای متلاطم که آبستن اتفاقهای بزرگ است .

تابلوی «قیام پانزدهم خرداد» مصطفی گودرزی، گویای جمله ای از امام راحل است که فرمودند کودکانی که امروز در آغوش مادرانشان هستند سرانجام این انقلاب را به ثمر می رسانند.

نقاش با بهره گیری از قلم توانمند خود پس از اتودهای طولانی توانسته است تابلویی بسیار جذاب خلق کند. رنگهای سبز و خاکستری به خاکستری های قهوی حالتی عجیب به تابلو داده است که بر گذر زمان دلالت می کند. در بخشهایی از تابلو برای تاکید بر موضوع اصلی نقاشی که مادر و کودک هستند نقاشی در حالت طراحی رها شده و نقاش تنها به سوژه اصلی پرداخته که بسیار هوشمندانه است. گودرزی با دانش نقاشی خود تابلوی کلاسیک می سازد که چیزی از نقاشی های استادان کهن کم ندارد اما موضوعی از تاریخ معاصر ایران را بیان می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر