نگارگری شرقی همیشه الهام بخش هنرمندان دورهای مختلف بوده است. از نقاشان سمبولیسم اروپا تا نقاشان نو گرایی که خلاصه شدن فرمها و موضوع ها را در این دنیای کوچک میجویند. این روست که نگارگری را مینیاتور مینامند که که واژه ای فرانسوی به معنایِ "آن طبیعت کوچک" است.
آثار عالی از این حیث نمونه بی نظیری از به کارگیری این هنر کهن در گرافیک معاصر است. خلاصه کردن فرمها، ترکیب بندی ها، رنگهایی شفاف و سرزنده همان نگارگری ایرانی است اما با نگرشی نو که حاصل تفکر هنرمند درباره نو آوری در ساختن این مجموعه آثار است. در طول سالهای ابتدای انقلاب و دفاع مقدس، ابوالفضل عالی با این نگرش بنیان گذارِ نوعی از گرافیک معاصر بود که داشتن مولفه های گرافیک معاصر، نگاهی به فرهنگ بومی خود داشت و توانست در میان هنرمندان هم دوره خود تاثیرگذار باشد .