گفتگو با هنرمند نقاش سیدعبدالله حاجی‌سیدحسن

با یک قلم‌نی شکسته شروع به کار کردم / بخش اول

سیدعبدالله حاجی‌سیدحسن از جمله هنرمندان نقاشی است که در مرکز تجسمی حوزه هنری مشغول به کار می باشد. تحصیلاتش را در مقاطع لیسانس گرافیک و فوق‌لیسانس پژوهش هنر از دانشگاه شاهد تهران به اتمام رساند و از سال 1373 تا کنون به تدریس و آموزش در هنرستان‌ها پرداخته است. حاجی‌سیدحسن در کارنامه فعالیت‌های خود در عرصه فرهنگ و هنر، مدیریت هنری و دبیری جشنواره‌های هنری همچون دبیر اجرایی جشنواره هنر جوان را به ثبت رسانده است.
سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
کد خبر :  ۳۷۵۷۳

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، سیدعبدالله حاجی‌سیدحسن از جمله هنرمندان نقاشی است که در مرکز تجسمی حوزه هنری مشغول به کار می باشد. تحصیلاتش را در مقاطع لیسانس گرافیک و فوق‌لیسانس پژوهش هنر از دانشگاه شاهد تهران به اتمام رساند و از سال 1373 تا کنون به تدریس و آموزش در هنرستان‌ها پرداخته است. حاجی‌سیدحسن در کارنامه فعالیت‌های خود در عرصه فرهنگ و هنر، مدیریت هنری و دبیری جشنواره‌های هنری همچون دبیر اجرایی جشنواره هنر جوان را به ثبت رسانده است.

به منظور آشنایی بیشتر با روند و شیوه کار هنرمند متعهد و کوشای این مرکز و اطلاع از آخرین کارها و حس‌وحال این روزهای ایشان، گفتگویی را با ایشان ترتیب داده‌ایم که در ادامه مطالعه می‌نمایید:

-ابتدا در مورد خودتان و این‌که از کجا کارتان را شروع کردید و چطور شد که به اینجا رسیدید بفرمایید.

از رفتن به گالری‌ها شروع کردم. می‌رفتم گالری هنری را تماشا می‌کردم و گالری‌ها را که می‌دیدم یاد آقای الهی قمشه‌ای می‌افتادم که یک جمله داشت که می‌گفت آدم این گالری‌ها را که تماشا می‌کند به خودش امیدوار می‌شود که اگر خواستم هنرمند بشوم می‌توانم بشوم. حُسن دیدن آثاری که در گالری‌ها به نمایش در می‌آید این است. من هم گفتم نه انگار می‌شود و می‌شود با یک خورده خرید وسایل و غیره و یک نوک سوزن ذوق می شود به تولید اثر رسید حالا هنرمند شدن پیش کش. و دیگر شروع کردیم و ساده‌ترینش هم یک قلم نی بود و یک مرکب. یک قلم نی شکسته داشتم که با همان شروع به کار کردم . یعنی خودم را درگیر ابزار نکردم که حتما باید ابزار خوب و آنچنانی داشته باشم.

-با توجه به این ابزاری که نام بردید،آیا کار هنری را با خط شروع کردید؟

با خط شروع نکردم در واقع با بازی با خط شروع کردم. بحث خوش‌نویسی و کلاس خوش‌نویسی و اینها نبود.

-آیا قبل از آن سابقه خطاطی و خوش‌نویسی داشتید؟

قبلش زمینه بازی داشتم و با همه چیز بازی می‌کردم که  این دفعه قرعه و فال به نام مرکب و قلم افتاد. و بازی با همان حروف ادامه پیدا کرد که یواش یواش تبدیل شد به ترکیب بندی حروف و بعد کارهای در حدود مثلا ابعاد A5 بود شد A4 بعد گفتم چرا این‌ها بزرگ نشود، شد A3 بعد 50 در 70 ، بعد شد بزرگتر. همینطور در ابتدا روی کاغذ پشت سفید بود و کاغذ مستعملی که در طول سال جمع کرده بودم و شد کاغذ و کاغذ گلاسه بزرگترA3 و بعد پارچه و بوم و ...

 

 

-آیا کارهای شما مشخصه خاصی دارد؟

اوایل تابلویی که از من در کنار تابلوهای دیگر به نمایش در می‌آمد عمدتا رنگ‌های خاکستری، سیاه و تیره بود. یکی به دلیل اینکه این رنگ‌ها ارزان‌تر بودند و دیگر اینکه به لحاظ اقتصادی برای تولید اثر به صرفه‌تر بودند. الان به دلیل استفاده از رنگ‌های متنوع مخاطبین در تشخیص کارهای من دچار تردید می‌شوند ولی استفاده از حروف در کارهای من یکی از خصوصیات اصلی است. و تا آنجایی که مقدور بوده از حروف استفاده کردم و در این چند ساله فقط یک تابلو بوده که درونش حروف نبوده و آن هم تابلویی بود که به جایی هدیه دادم که تصویر تعدادی کبوتر بود.

-آیا فرم حروفی که استفاد می‌کنید فرم حروف نستعلیق است؟

خیر حروف نستعلیق نیست بلکه استفاده از حروف است بعضی مواقع نستعلیق، ثلث و بعضی مواقع دست‌نویس است. البته لابه‌لای حروف، هنرمند حروف و واژگانی که توی ذهنش هست را هم شاید بیاورد ولی در مجموع رمز‌گشایی نباید کرد که چه چیزهایی نوشته شده.

-آیا آثار شما نقاشی‌خط هستند؟

بله، همینطور است.

-با توجه به علاقه‌ای که به مسائل دینی - مذهبی دارید آیا از این موضوع در کارهایتان بهره می‌گیرید؟

البته می‌دانید که استفاده از یک عنصر همیشگی در تابلو- مثل حروف در کار من - کمی دست و بال هنرمند را می بندد. مثلا فرض کنید شما می‌خواهید راجع به موضوع فلسطین کار کنید. یکی از عناصر برای کار باید حروف باشد و این الزام را برای خودم کردم چون جزوی از خصوصیات کارم را می‌خواهم لحاظ کنم بعد خود همین عنصر می‌تواند دست و بال شما را برای کار ببندد. بنابراین بیشتر کارهای من دکوراتیو شده اند ولی کارهای مذهبی هم انجام می‌دهم. تا آنجایی که مقدور هست سعی می‌کنم کم گوی و خلاصه‌گوی کار کنم.

-آخرین کاری که در دست انجام دارید چیست؟

الان بیشتر با عنوان کعبه کار می‌کنم که راجع به موضوع خانه خداست و ابعاد کارها به این صورت است که دوتای آنها 100 در 100 و دوتای دیگر 120 در 100 است و یکی دیگر از کارها 120 در 120 است. و در واقع یک مجموعه کار با موضوع کعبه در حال انجام است.

 

 

-از چه تکنیکی برای خلق تابلوهایتان استفاده می کنید؟

الان از اکرلیک روی بوم استفاده می‎کنم و بعضی مواقع هم از رنگ‌روغن استفاده می‌کنم.

-انگیزه شما از ایجاد و خلق آثار هنریتان چیست؟

خود کار یک لذتی دارد ولی فضا هم بی‌تاثیر نیست. یعنی وقتی در جایی کار می‌کنی که در کنار شما دیگر هنرمندان کارهای مذهبی انجام می‌دهند، ناخواسته شما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرید و ضمن اینکه خودم هم کارهای مذهبی را دوست دارم که انجام بدهم و ژن این کار را دارم.

-تاکنون چند نمایشگاه انفرادی یا گروهی برگزار کرده‌اید و آخرین نمایشگاه شما در کجا برگزار شد؟

آخرین نمایشگاه من سه هفته پیش برگزار شد که در گالری گویا واقع درخیابان کریم خان زند به نمایش درآمد ولی درکل نمایشگاه زیاد داشتم. سالیانه یک نمایشگاه انفرادی برگزار می‌کنم ولی تاکنون هیچ نمایشگاه انفرادی در داخل حوزه نداشته‌ام اما در نمایشگاه‌های گروهی و به مناسبت‌های مختلف شرکت داشته‌ام که آخرینش هم نمایشگاه سیل مهربانی بود که برای کمک به سیل‌زده‌ها در حوزه هنری برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر