در این نقاشی بسیار عظیم، تغییری اساسی در صحنه نقاشی ایجاد شده که تداعی بخش نوعی نوآوری نیز میباشد. حرکت در فضا با خصوصیات خاص اضطراب انگیزش و نشانههای خود مفهومی نقاشی اکسپرسیونیسم آبستره، با شکوهمندی تمام جای خود را به موج پیچیدهای از رنگآمیزی با رنگمایه سراسری تند دادند. تمامی این تغییرات در یک فضای تصویری با ابعاد وسیعی که دارد به وسیله دو نوار عمودی ظریف تقسیم شده است. تناسب اکتسابی و تهاجمی این نوارهای ظریف و نوساندار که به خاطر درخشندگیشان به راحتی قابل رؤیت میباشند باعث خطای دید و فکر میشوند؛ و بدین ترتیب تصاویری بسیار بدیعتر از آنچه که قبلا در محدوده دید آدمی قرار گرفته است بر روی پرده شبکه میافتد. ابهامی که با ظرافت تمام در صحنههای نقاشی گنجانده شده، مفهوم تقسیمبندی منظم هندسی را خدشهدار کرده است همانطور که درک جدیدی از کل کار میتواند مفاهیم فضای یکدست و تجربه مکانیکی به کار رفته در یک مجموع کار را از رده خارج سازد. این درام بصری توانمند به شکلی کاملا محتاطانه با عبارت «آبستره برین» تعریف شده است. گسترده وسیع رنگ قرمز، درست همان طور که قرار گرفتن در کنار اقیانوس آدمی را منقلب میسازد، موجبات بیحسی خویشتن آدمی را فراهم میآورد و همزمان به شکل تجربهای درمیآید که به شکوفایی عقل و اندیشه میانجامد، چراکه مشکلات در تأویل بصری خود قرار گرفته و لازمه یافتن راه حلی برای آنها، داشتن زکاوتی چابک و سرزنده میباشد. دقت زیای در فرم، رفتار غیرارادی بر سطح تابلو و ویژگی نامشخص نقاشی نیومن امروزه برای ما آشکار میسازد که این نقاش با نقاشی «ضد عاطفی» یک مکتب واقعی ارتباط داشته که جوانترین نقاشان آبستره نیز از بطن این مکتب برخاستهاند.
Vir Heroicus Sublimis