با حضور جمعی از اساتید و هنرمندان حوزه هنری

آیین رونمایی از تابلوی «رواق شهادت» برگزار شد / جوانان امروزی از یاد شهدا مغفول نیستند

آیین رونمایی از تابلوی «رواق شهادت» اثر هنرمند نگارگر مهدی فرخی در کنار مزار شهدای غواص مدفون در حوزه هنری برگزار شد.
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
کد خبر :  ۳۷۵۳۵

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، مراسم رونمایی از تابلوی «رواق شهادت» اثر هنرمند نگارگر مهدی فرخی روز شنبه ٢٨ اردیبهشت ٩٨ ساعت ١٣:٣۰ مقابل مسجد حضرت آیت الله خامنه ای حوزه هنری و در کنار مزار دوتن از شهدای غواص با حضور جمعی از نمازگزاران، هنرمندان، مسئولین و علاقمندان برگزار شد.

ابعاد این تابلوی نگارگری ٢ متر در ١۴۰ سانتی متر و طراحی آن با تکنیک اکرلیک روی بوم صورت گرفته است.

مهدی فرخی، هنرمند نگارگر و خالق اثر «رواق شهادت» در مورد خلق این اثر به روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری گفت:

فکر خلق این اثر، اسفندماه سال گذشته به ذهنم رسید. پایان سال بود و در حیاط حوزه هنری قدم می‌زدم و به همه جا نگاه می‌کردم و کارنامه خودم را در سالی که گذشته بود مرور می‌کردم. چشمم به مسجد و مزار شهدای مسجد دقیق‌تر شد و احساس کردم با توجه به آثاری که درمورد اهل بیت علیهم‌السلام و موضوعات مذهبی کار کرده‌ام، جای خالی اثری هنری - مذهبی که در آن به شهدایی که مزارشان اینجا قرار گرفته پرداخت شود، خالی است. آنجا بود که تصمیم گرفتم کاری را انجام بدهم و دوست داشتم کاری را انجام بدهم که ابعادش هم بزرگ باشد.

 

 

اولین چیزی که توی فکرم آمد این بود که در هنر نگارگری ما فضای دو بعدی داریم . خوب مزار شهدا یک حوض و یک معماری زیبایی دارد و معمارش واقعا با سلیقه بوده چون حوضی را طراحی کرده که آب از داخلش عبور می‌کند و دو مزار شهید در وسط این حوض است و دورش کنگره ها و باغچه قرار گرفته است. به ذهنم آمد که من کار اضافه‌ای نکنم و همان زیبایی که در آن معماری و حال و هوا وجود دارد، همان را در قالب یک اثر فاخر نگارگری کار کنم که ابعادش هم برای همین بزرگ قرار دادم و خواستم اثر قابل توجهی باشد. از آن جا آغاز شد که نمایشگاهی داشتم و تعدادی بوم بابت آن نمایشگاه سفارش داده بودم و همان‌جا تصمیم گرفتم که این بوم را هم اضافه کنم به آثار نمایشگاه و هزینه بوم را هم با این که بخاطر ابعاد بزرگش سنگین بود خودم پرداخت کردم.

قصد داشتم این کار را تا روز سوم خرداد ماه که مصادف با سالروز آزادسازی خرم شهر است آماده کنم ولی به پیشنهاد آقای شجاعی طباطبایی که پیشنهاد خیلی خوبی بود، مناسبت سالروز کشف اجساد شهدای غواص را که 28 اردیبهشت ماه است، برای رونمایی انتخاب کردیم که در واقع در این روز بود که بدن‌های شهدای غواص را در گور دسته‌جمعی شان پیدا کردند.

فرخی گفت : البته من هم دوست داشتم که این اتفاق بیافتد که الحمدلله شد ولی هفته آخر خیلی فشار کار بالا بود چون صبح‌های زود می آمدم تا 8 شب و حتی پنجشنبه و جمعه را هم آمدم و کار کردم . به نظر نمی‌رسید کار اینقدر زمان‌بر باشد. اما پرداختن به جزئیات کار- چون به معماری پرداخته بودم- از قبیل کشیدن دانه دانه آجرها، واقعا کار سنگینی بود و من هم یک جاهایی واقعا کم می‌آوردم ولی خوب خدارو شکر تمام شد.

 

 

مهدی فرخی ادامه داد: کارجزئیات خاصی ندارد که بخواهم به آن اشاره ای بکنم. هر چه هست همان قالب تصویری که ما از همان مزار شهدا می بینم در اثر آمده است. فقط روی سنگ‌های مزار را ننوشتم و حالت بافت پر و بال فرشته‌ها هست که از داخل آنها گل‌های لاله روییده. نکته قابل توجه این است که شهدای ما خیلی متوسل می شدند به حضرت فاطمه زهرا(س) و بخاط همین من داخل این چهار باغچه‌ای که دور این حوض هست چهار بوته گل نرگس کار کردم در حالیکه در حال حاضر در مزار شهدا شمعدانی‌های قرمز رنگ کار شده است ولی من در این کار گل نرگس کار کردم. روی مزار شهدا را دسته گل های لاله سرخ رنگ کار کردم  و دوتا جوان امروزی هم هست که سمت راست و چپ این اثر قرار دارند که به عنوان یادی از این شهدا کار شده که به معنی این است که جوانان امروزی از یاد شهدا مغفول نیستند.امکان دارد ما به ظاهر آن طور حس نکنیم ولی در باطن راه آنها را در قلبشان دارند. یک جوانی هست در سمت چپ تابلو که با شاخه گل لاله‌ای در دست به سمت مزار شهدا حرکت می‌کند و جوان دیگری سمت راست تابلو روی پله‌ها نشسته و دستش یک جلد کتاب سرخ رنگ است که این کتاب در واقع روایت قصه و روایت زندگی نامه شهداست.

خالق اثر«رواق شهادت» در پایان افزود: حوزه هنری در جایگاهی است که فرهنگ ایثار، شهدات و انقلاب را نشر می دهد و به همین خاطر دست یکی از ا ین جوانان کتاب داده‌ام که در حال مطالعه است. نکته مثلثی و مفهومی اثر درهمین چند نکته‌ای بود که خدمتتون گفتم. بالای اثر هم که مسجد آیت‌الله خامنه‌ای حوزه هنری قرار دارد. من بخاطر اینکه پیوندی باشد بین مسجد و پایین یک نوری را از سمت بالا به سمت پایین به صورت تاش‌های پیوسته کار کردم. دور اثر، بالاو پایین اثر هم صحنه‌ای از گردش و پرواز کبوترهای سفید است که نماد و یادی از شهدا و نماد صلح و دوستی و آزادی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر