ایلیا رپین و قایقرانان رود ولگا

ایلیا رپین و قایقرانان رود ولگا
"قایقرانان رود ولگا" یک از تابلوهای "ایلیا رپین" نقاشِ واقع گرای روسی است. موضوع تابلو بر اساسِ یک ترانه ی سنتی روسی انتخاب شده است.
سه‌شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد خبر :  ۳۷۴۶۵

 

"قایقرانان رود ولگا" یک از تابلوهای "ایلیا رپین" نقاشِ واقع گرای روسی است. موضوع تابلو بر اساسِ یک ترانه ی سنتی روسی انتخاب شده است: یک قدم، فقط یک قدم تو را به مرگ می خواند. در این تابلو یازده مرد خسته و اسیر دیده می شوند که در حال کشیدن یک کشتی سنگین هستند. این مردان به خاطر هوای گرم و بار سنگینی که به دوش دارند در آستانه فروپاشی اند. در تابستان سطح آب ولگا بسیار پایین می رفت و رودخانه به گِل می نشست، باد نیز نمی وزید و کشتی ها به گِل می نشستند. نیروی کارِ انسانی ارزان تر از هر نیروی دیگری بود و حکومتِ غالب، با سوء استفاده از نیرویِ کارِ انسانی سود فراوان  می برد.

در این تصویر هر چند که این مردان، به طرز قابل قبولی صبور به نظر می رسند اما شکست خورده اند. فقط یک مرد جوان در مرکز تابلو، قامتش را راست نگه داشته و دستش را روی تسمه چرمی که مقیدش ساخته گذاشته و حالتی قهرمانانه به خود گرفته است، تنها نقطه امید در این تابلوست.

"رپین" ایده نقاشی هایش را در سفرهایی که به نقاط مختلف روسیه داشت در ذهن می پروراند و شخصیت واقعی انسان ها را تحلیل و بررسی می کرد. او رنج و مشقت طبقه کارگر را ترسیم می کرد.

تابلوی "قایقرانان رود ولگا" توسط  دوک ولادیمیر الکساندرویچ خریداری شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر