نشست هم اندیشی هنرمندان تجسمی حوزه هنری با شهردار یاسوج

نشست هم اندیشی هنرمندان تجسمی حوزه هنری با شهردار یاسوج
نشست هم اندیشی هنرمندان تجسمی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمدبا شهرداریاسوج برگزار شد.
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
کد خبر :  ۳۷۲۴۳

 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری کهگیلویه وبویراحمد ،در این نشست که عصر دوشنبه (9 اردیبهشت ماه 98) در محل هتل آزادی شهر یاسوج برگزار شد،رئیس حوزه هنری گفت: پیوند هنر با شهرسازی قدمتی به درازای تاریخ دارد و اگر امروز شهرهایی در جهان ماندگار و جهانی شده اند به واسطه این پیوند بوده است.

شریف اسلامی افزود: شهر یاسوج متعلق به قشر، ایل و شهرستانی خاصی نیست بلکه متعلق به همه مردم استان و همه اقشار است و رشد و توسعه آن زمینه ساز رشد و توسعه همه استان است.

وی با اشاره به نقش اثرگذار هنرمندان تجسمی در زیباسازی این شهر گفت: هنرمندان در قبال شهر مسئول اند و قطعاً با ایده‌های بکر و نو خود می‌توانند بر زیبایی‌های آن بیفزایند.

این مسئول بیان کرد: شهر زیبا بستر بهتری برای زیست شهروندان ایجاد می‌کند و فرهنگی زیبا می‌آفریند و موجب لطافت روحی شهروندانش خواهد شد و قطعاً در یک محیط زیبا و امن آسیب‌ها، ناهنجاری‌ها و بزه‌ها به حداقل خواهد رسید و ین مهم در شهری یاسوج که سرعت رشد و مهاجر پذیری بالایی دارد، ضرورت بیشتری دارد.

اسلامی به تئوری پنجره شکسته در مباحث اجتماعی و جرم شناسی اشاره کرد و گفت: بر اساس این تئوری هرگاه شیشه پنجره ساختمانی شکست و اگر همانطور باقی بماند و اصلاح نشود، به مرور شیشه سایر پنجره‌های شکسته می شود و آن ساختمان به محلی متروک و آسیب زا بدل می‌گردد.

رئیس حوزه هنری استان افزود: تئوری پنجره شکسته قابل تعمیم به همه حوزه هاست و هنرمندان می‌توانند با شناسایی این نقاط کور، به درمان این معضلات آسیب زا بپردازند.

وی به رشد حضور گردشگران خارجی در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: قطعاً این حضور زمینه ساز رشد اقتصادی و اجتماعی شهر یاسوج است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

اسلامی افزود: خدا به مردم این استان طبیعتی زیبا از کوه و جنگل و رودخانه هدیه داده که به نقاشی زیبا شبیه است که کمتر شبیه ان را می‌توان در نقطه‌ای از جهان یافت و امیدوارم قدر این نعمت خداداد را بدانیم.

وی عنوان کرد: باید بر زیبایی‌ها در درون شهر نیز بیفزاییم تا گردشگری که آمده تا طبیعت خداداد و خداساز ما را ببیند، زیباییهای انسان ساز یاسوج را هم ببیند و این مستلزم استفاده از تفکر و اندیشه خلاقانه اصحاب هنر است.

در این نشست نستهن مقدم شهردار یاسوج با بیان اینکه بیش از هر زمان به نقطه نظرات کارشناس هنرمندان نیاز داریم اظهار کرد: دغدغه همه هنرمندان را به جا می‌بینم و همه تلاش خود را برای زیباسازی شهر یاسوج انجام خواهیم داد.

این مسوول با انتقاد از رویه‌ای که تاکنون در شهرداری وجود داشته و جایگاه‌ها تنها منحصر به آسفالت و صدور پروانه بوده است تصریح کرد: باید با نقد منصفانه به استقبال رفع مشکلات برویم اما نباید چکش تخریب به دست گرفت و همه چیز را با بی‌انصافی تخریب و قلع و قمع کرد.

شهردار مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد زیبا نبودن شهر یاسوج را به دلایل مختلف دانست و گفت: یکی از دلایل این است که هنرمندان خودشان احساس مسوولیت نمی‌کنند و کنار کشیده‌اند هر چند که اعتقاد دارم هر مدیری باید از پشت میز خود به احترام هنرمندان بلند شود و جایگاه هنرمند را بداند و برای آن حرمت قائل شود.

مقدم با اذعان به این نکته که ۸۰ درصد از وقت شهرداری یاسوج صرف صدور مجوز و پروانه در همه دوره‌ها بوده است تصریح کرد: بعضی از مشکلات و کم کاری‌ها به خصوص در بحث زیباسازی مربوط به مشکلات مربوط به مهاجرت‌های بیش از اندازه به این شهر است که وقت همکاران ما در شهرداری را گرفته و مجالی برای پرداختن به کارهای دیگر نیست.

شهردار مرکز استان به چهار اقدامی که برای ساخت میدان‌های شهر یاسوج در دست اجراست اشاره کرد و گفت: یکی از آن‌ها ساخت میدانی در ورودی شهر یاسوج و در کنار پلیس‌ راه قدیم شهر در منطقه تل خسرو است.

وی ادامه داد: میدانی در بین پل اول و دوم بشار نیز در دستور کار است  همچنین میدان هفتم تیر یاسوج طراحی مجدد می‌شود و دست آخر اینکه فلکه ساعت یاسوج به حالت گذشته برخواهد گشت و میدان شهدای نیروی انتظامی که اکنون در جای فلکه ساعت قرار گرفته به مکانی دیگر منتقل می‌شود.

مقدم با بیان اینکه تعامل با هنرمندان تجسمی به عنوان حلقه مفقوده ای بود که در گذشته اتصال و برقراری ارتباط در این محور انجام نشده است، عنوان داشت: برنامه ریزی برای بکارگیری ظرفیت هنرمندان تجسمی در محورهای مختلف شهری انجام خواهد شد.

شهردار یاسوج هدفگذاری زیبا سازی ورودی‌ها و خروجی‌ها، دیواره‌ها و المان سازی منطبق با شهر را از موارد مورد طرح دانست.

مقدم از برگزاری مسابقه المان‌های شهری و معرفی نفرات برتر در شهر یاسوج خبر داد و گفت: این حرکت گامی در راستای توسعه المان سازی و زیباسازی شهری بوده است.

مقدم با بیان اینکه شهر یاسوج مهاجر پذیر است، عنوان داشت: مهاجر پذیری یک فرصت است، اما نداشتن برنامه برای مدیریت و رشد اصولی شهر یک آسیب محسوب می‌شود.

در ادامه عبدالرسول شریفی مسئول هنرهای تجسمی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد با ارائه تصاویری از سطح شهر یاسوج، با بیان اینکه شهر یاسوج دچار بیماری مزمن بصری شده است، اظهار کرد: هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد این تخصص و توانایی را دارند که بتوانند برای نجات شهر یاسوج از آلودگی‌های بصری به کمک شهرداری یاسوج بیایند.

مجتبی مولایی از هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه به ناهمگونی المان‌های شهر یاسوج گریزی زد و گفت: المان میدان سرباز یکی از المان‌های شهر یاسوج است که اصول طراحی در آن رعایت نشده است، به طوریکه خواهرزاده بنده که نوجوانی بیش نیست، بیان می‌کرد، سرباز از تانک در این المان بزرگتر است. و من به او گفتم، «دایی» جان این را شما متوجه شدی، اما کارشناس مربوطه هنوز متوجه آن نیست.

سعیده باقرپور کارشناس ارشد گرافیک نیز در این جلسه با بیان اینکه جمله معروفی است که می گویند؛ جهان را بدون گرافیک نمی‌توان تصور کرد، گفت: یاسوج را باید شهر بدون گرافیک بدانیم و به نظر من گرافیک باید برای همه مردم باشد و نباید آن را بر اساس سلیقه‌ای عده‌ای محدود کنیم.وی ادامه داد: نمی‌توان جهان را بدون گرافیک تصور کرد چون حتی اگر تمامی آثار گرافیکی ایجاد شده توسط انسان از روی زمین برچیده شوند باز هم طبیعت می‌ماند که به نظر من بهترین اثر گرافیکی است.

سعیده پورانصاری کارشناس ارشد گرافیک نیز در این جلسه بیان کرد: در شهر یاسوج به اصل پیاده‌روی و اصل پیاده‌گستری پرداخته نشده است.وی ظاهر شهر یاسوج را نقره‌ای دانست و گفت: لازم است که شهرداری یاسوج این مسئله را مدنظر قرار دهد و جایگزین مناسبی را برای ایزوگام در نظر بگیرد.

پورانصاری ادامه داد: باید فرهنگ تفکیک زباله‌ها را در بین مردم نهادینه کنیم. همچنین شهرداری یاسوج باید فاصله سطل‌های زباله را در سطح شهر کمتر کند تا شاهد شهر زیباتری باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

ارسال نظر