«یکی از مهمترین بخشهای تولید و انتشار کتاب، آمادهسازی و طراحی جلد است. طراحی گرافیک برای کتاب ازآنجاکه تبدیل به محصولی جهت عرضه در فروشگاه و خرید توسط مخاطب میشود، شرایط خاصی نسبت به دیگر امور گرافیک دارد.
در واقع ناشران حرفهای اهمیت ویژهای برای طراحی خوب و باکیفیت برای کتابهایشان بهدلیل جذب هرچه بیشتر مخاطب قائل هستند. در کنار گرافیک خوب برای کتاب، پروسه چاپ و صحافی به همان اندازه اهمیت دارد و شاید بیشتر؛ چراکه اغلب در برخی از کتابهای لاتین مشاهده میکنیم با طراحی بسیار سطحی؛ اما با چاپ، کاغذ و صحافی حرفهای ـ کتاب قابل اعتنا و مورد توجه مخاطب قرار میگیرد. از طرفی کتابی با طراحی حرفهای؛ اما با چاپ و ارائهای ضعیف محصولی غیر مرغوب و کمتر مورد توجه مخاطب خواهد بود.
از دیگر مؤلفههای موفقیت و یا عدم موفقیت در طراحی کتاب نحوه تعامل ناشر با طراح است؛ بهعبارتی از ویژگی های یک ناشر حرفهای، نخست: گزینش طراح خوب و دوم: اطمینان به توان و تخصص طراح (عدم ورود ناآگاهانه به لایههای فنی و مبانی گرافیک) که طبیعتاً باعث شکلگیری اثری موفق است. بدیهی است ارائه ملاحضات در خصوص محتوا و شاکله کتاب توسط نویسنده یا مترجم نیز بسیار اهمیت دارد. از ویژگی های یک طراح حرفهای، تعهد به اصول و ساختار کتاب است؛ برای مثال: کتابهایی هستند که با دیدن آنها بهیاد طراح خاصی میافتیم.
اثر در خدمت نویسنده و کتاب نیست، به عبارتی کتاب در خدمت طراح است! بهنظرم این آثار پیش از آنکه کتاب باشد پوستر است. ارائه یک یا حداکثر دو اتود توسط طراح و حداقل مطالعه مقدمه کتاب از دیگر ویژگیهای یک طراح موفق است.
مجموعه جلدهای حاضر، کتابهاییست با موضوعات سینما، فلسفه، سیاست و … به سفارش انتشارات سروش و ساقی که بین سالهای ۹۰ و ۹۶ طراحی و اجرا شده است.»