دنیای امروز نیازمند بیان ارزش های انسانی به زبان هنر است

دنیای امروز نیازمند بیان ارزش های انسانی به زبان هنر است
یک هنرمند نقاش همدانی گفت: دنیای امروز بیش ازهر زمان دیگری نیازمند نشان دادن ارزش های فطری انسانی و حقایق وجودی و معنوی است و در این میان است که نقش بی‌بدیل هنر نمایان می شود.
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
کد خبر :  ۳۷۱۵۲

یک هنرمند نقاش همدانی گفت: دنیای امروز بیش ازهر زمان دیگری نیازمند نشان دادن ارزش های فطری انسانی و حقایق وجودی و معنوی است و در این میان است که نقش بی‌بدیل هنر نمایان می شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان همدان؛ کریم زارعی افزود: اساسا هدف والای هنر نشان دادن سعادت و متعالی کردن جامعه انسانی است، هنرمند به دلیل جایگاه متفاوتی که در اجتماع دارد، مسئولیت خود را در برابر انسانیت و جامعه بشری در می‌یابد و تصویرگر آثاری می شود که عدالت، اخلاق، ایثار و مضامین انسانی را به نمایش می گذارد.

این هنرمند در پاسخ به سوال اینکه هنر دنبال ایجاد دغدغه یا جریان فکری باشد به ذات هنر آسیب می‌زند یا خیر گفت: حوزه هنر بسیار گسترده است و مخاطبان متفاوتی را در بردارد، قطعا وجود اندیشه های متفاوتی که رسالت اصلی هنر را زیر سوال ببرد و یا از مسیر اصلی اش دور کند، نمی‌تواند هنر را به هدف والای خود برساند اما اگر در این مسیر ظهور و بیان تجربه‌های نو بتوانند در خدمت اهداف انسانی و جامعه آرمانگرا قرار گیرد مورد محبوبیت و گرایش همگان واقع میشوند.

 وی در خصوص لزوم تربیت هنرمند متعهد گفت: به نظر من برای عملی شدن این امر دستگاه‌های اجرایی در زمینه هنر، متولیان فرهنگی، سیاستگذاران رخدادها و فعالیت‌های فرهنگی هنری، مدیران هنری و ... همگی به نوعی نقش تاثیرگذاری دارند اما هنرمند نیز در این میان میتواند نقش بارزی ایفا کند و آن به مضمون این مطلب برمیگردد که سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند. تا هنرمند خود متعهد به مضامین تولید اثر نباشد نمی تواند درباره‌ی تعهد و اخلاق آرمانی و انسانی صحبت کند و این نکته‌ی بسیار مهمی است که هنرمند اگر صادق باشد پیام وی برای مخاطب نیز دلنشین خواهد بود.

 کریم زارعی، دیدگاه خود در مورد نقش هنر در  حرکت رو به رشد جوامع را اینطور مطرح کرد: حیطه‌های مختلف هنر هرکدام به فراخور خود ارزشمند است، در نگاه مضمون‌گرا و معناگرایی گرفته تا کاربردی‌ترین آن در جامعه مانند گرافیک محیطی و مبلمان شهری. اگر جامعه‌ای که در آن هستیم حضور هنر در فضای شهری نقش پررنگی در آن داشته باشد مطمئنا به کاهش تنش‌های روانی کمک می‌کند و جامعه در مسیر پویایی و شادابی قرار خواهد گرفت.

 وی سوال اینکه آیا بازاری شدن هنر در سال‌های اخیر آفت هنر است یا خیر را اینطور پاسخ داد: گاهی پیش می آید که بعضی از هنرمندان جوان سوار موج مدرن‌گرایی می‌شوند و آثاری تولید میشود که نیازمند نقد هستند اما این امر مطلق نیست، برگزاری جشنواره‌های هنری خود گواه این موضوع است اما در این میان نیز اقتصاد هنر نباید مغفول واقع شود و همه ساله متولیان هنری برای این دغدغه هنرمندان نشست‌هایی برگزار می کنند اما تحولات باید سازنده و کارسازتر باشد.

 این هنرمند نقاش در پایان در خصوص اینکه آیا بازاری شدن هنر در دراز مدت ابتذال هنری را به دنبال خواهد داشت یا خیر گفت: قطعا هنر از هدف اصلی خود دور خواهد شد و از آن نگاه عمیق و ارزشمند و والا اثری سطحی بر جای خواهد ماند که فاقد محتوی ست که جلوگیری از آسیب پذیری آن نیازمند روشنگری و حمایت دارد اما باید توجه داشت که هنرمندان از تجربه‌های نو و جریان‌های نوین هنری روز دنیا اطلاع داشته باشند تا در ورطه‌ی کلیشه گرایی و تکرار گرفتار نشوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر