نمایشگاه انفرادی تاپستری در گالری زرنا

«جوانه‌ای بر ریشه‌های باستان» به روایت پورمحمودآبادی

«جوانه‌ای بر ریشه‌های باستان» به روایت پورمحمودآبادی
نمایشگاهی از آثار تاپستری نفیسه پورمحمودآبادی تحت عنوان «جوانه‌ای بر ریشه‌های باستان» روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه ۹۸ در گالری زرنا افتتاح شد.
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
کد خبر :  ۳۷۱۴۷

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، نفیسه پورمحمودآبادی هدف از جمع آوری این مجموعه را نمایش پیکره های سر از خاک بر افراشته ای دانست که تمام قامت قیام کرده اند برای برملا کردن پنهانی ترین رازهای نهفته در وجودشان که گزاف نگویم به طول عمر سرزمینم خاطره سازترین لحظه های لمیدن انسان‌ها را به خود دیده است و برای عصر معاصر به ارمغان آورده است.

وی در مورد روند شکل گیری ایده تا اجرا آثار این نمایشگاه اظهار کرد: باید بگویم تمام مراحل خلق اثر بر روی دار زیلو اعمال شده است و به مدت ۲ سال است که مجموعه ۱۷ اثر شکل گرفته است و در تاریخ اوایل بهمن ماه خدمت خانم رسول زاده، مدیر محترم گالری زرنا رسیدم و ایشان، نسبت به تقاضای اینجانب در خصوص برگزاری نمایشگاه، با آغوش گرم پذیرا بودند. تعداد آثار در این مجموعه، ۱۷ اثر می باشد که در ابعاد متفاوت ۵۰*۷۰- ۱۰۰*۱۰۰-۵۰*۲۰۰ -۷۰*۷۰ و ۱۰*۵۰ به نمایش در آمده است.این مجموعه در حیطه هنر تاپستری و بر بستر هنر زیلو اعمال شده است.

اگر چه اجرای هنر تاپستری سالیان متمادی است که در ایران و کشورهای اروپایی در حال اجرا است و پیشینه تاریخی دارد و بسترهای گوناگونی را به خود دیده است ولی حضور هنر زیلو بافی بری اولین بار است که در این حیطه خودنمایی می‌کند.

این هنرمند مفهوم عنوان نمایشگاه را چنین تشریح کرد: عنوان نمایشگاه «جوانه‌ای بر ریشه‌های باستان» به این دلیل انتخاب شد که بارور شدن و تولد دوباره ریشه‌دارترین هنرها و صنایع میبد که سراسر فرهنگ و باورهای مردمانش در آن متبلور است به نمایش در آمده است و ملزوم هنر معاصر نیز بازگشت و رجعت به سنت ها با نگاه هنر معاصر می باشد که در این مجموعه اینچنین اتفاقی را شاهد هستیم. در ضمن باید بگویم تاریخ قدیمی‌ترین زیلوی بدست آمده در موزه زیلو متعلق به مسجد جامع میبد و به سال ۸۰۸ ه.ق می باشد .

پورمحمودآبادی در پایان افزود: کنکاش در مورد دست بافته زیلو را، از سال ۱۳۸۶ آغاز کردم به جهت اخذ مدرک کارشناسی طراحی بافت پارچه و لباس از دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تحت عنوان «ارایه شیوه نوین در طراحی و بافت زیلو» با راهنمایی های ارزشمند استاد بزرگوار، محمد رضا خجسته و مشاوره جناب آقای دکتر حمید رضا محبی و کنکاش در مورد هنر تاپستری را از سال ۱۳۹۵ آغاز کردم به جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه هنر و معماری یزد تحت عنوان «پژوهشی بر هنر زیلو بافی و راهیابی آن به هنر مفهومی» با راهنمایی‌های ارزشمند جناب آقای دکتر حمیدرضا محبی و مشاوره جناب آقای دکتر بهرام احمدی که نتیجه حاصل ترکیب آموخته‌های دو دوره تحصیلی از هنر بافت و نقاشی می باشد. حتما این مسیر را ادامه خواهم داد و این شروع و قدم اول من بوده است.

نمایشگاه «جوانه‌ای بر ریشه‌های باستان» تا ۱۱ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان جهت بازدید از آثار می‌توانند به گالری زرنا به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و خیابان دانشگاه، کوی اسکو، شماره ۱۰، طبقه دوم مراجعه نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر