محمدحسین نیرومند عنوان کرد:

کیفیت در هنر از کمیت پدید می‌آید

کیفیت در هنر از کمیت پدید می‌آید
محمدحسین نیرومند، هنرمند گرافیست، معتقد است که بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی مشروعیت بخشی به هنر است و همین امر باعث فراگیر شدن هنر شد؛ کیفیت از کمیت پدید می‌آید.
سه‌شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
کد خبر :  ۳۶۸۹۹

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، محمدحسین نیرومند، هنرمند پیش‌کسوت نسل اول انقلاب، گرافیست و کاریکاتوریست به بهانه نمایشگاه سیل مهربانی در گفت‌وگویی با اشاره به مکتب هنر انقلاب در حوزه تجسمی گفت: فکر می‌کنم بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته‌ایم هنر انقلاب را در قالب یک مکتب پیگیری کنیم. اوایل انقلاب تا دهه 70 شروع بسیار خوبی در فعالیت‌های هنری انقلاب داشتیم اما در ادامه رویکرد جامعه تغییر کرد و تفکر نئولیبرالیسمی شکل گرفت.

وی ادامه داد: تفکر نئولیبرالیسمی به هنر هم منتقل شد و مسیری که می‌توانست به یک اتفاق درخشان در حوزه تجسمی منتهی شود ادامه پیدا نکرد. زمانی که تفکر انقلابی متوقف شد هنر انقلابی هم که از داخل انقلاب اسلامی بیرون می‌آید دیگر پیشرفت نخواهد کرد.

این کاریکاتوریست با اشاره به شاخصه‌های هنر انقلابی توضیح داد: شاخصه‌های هنر انقلاب با تفکرات امام خمینی(ره) مطابقت دارد؛ زیرا جمهوری اسلامی با همان تفکرات شکل گرفت، عدالت‌خواهی، ستم‌ستیزی، خداباوری، استکبارستیزی و ایمان به غیب باید در آثار هنری حضور پیدا می‌کردند و مفهوم هنر انقلاب به‌درستی نشان داده می‌شد.

نیرومند با اشاره به فرم در هنرهای تجسمی گفت: در دهه اول انقلاب ردپای این تفکر دیده می‌شد و تمام ویژگی‌هایی که ذکر کردم در آثار هنری حضور داشت. در حوزه هنرهای تجسمی در واقع از فرم صحبت می‌شود. اینکه فرم چگونه از درون مفاهیم شکل می‌گیرد اصل است، به‌عنوان مثال در نگارگری بخشی از اعتقادات ایرانی تصلی پیدا کرده به‌طوری که این آثار را هر کجای دنیا نشان بدهید همه متوجه می‌شوند که ایرانی است.

وی ادامه داد: از نقاشی در هنر انقلاب انتظار می‌رفت که مانند هنر نگارگری که در تمام جهان ایرانی بودن آن مشخص است، هنر انقلاب هم ریشه و اصالتش در فرمش مشخص باشد اما این اتفاق رخ نداد و مفاهیمی که امروزه در نقاشی وجود دارد غرب زده و دور از مفاهیمی است که انقلاب اسلامی تلاش می‌کرد به آن‌ها برسد.

این کاریکاتوریست با اشاره به بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی تصریح کرد: بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی مشروعیت بخشی به هنر است و همین امر باعث فراگیر شدن هنر شد، کیفیت از کمیت پدید می‌آید. زمانی که کمیت افزایش پیدا کند کیفیت هم رشد پیدا می‌کند. تنها اشکال کار این بود که در کمیت دیگر هنر انقلابی وجود ندارد، وگرنه در بسیاری از زمینه‌های هنری در سراسر جهان مطرحیم، مثلا در سینما دو جایزه اسکار گرفته‌ایم اما این دو فیلم تفکرات انقلابی نداشته‌اند.

نیرومند با اشاره به مشکلات و چالش‌های که در تولید آثار هنری انقلاب از لحاظ کمی و کیفی وجود دارد، گفت: به ‌نظرم راس مشکلات در مدیریت فرهنگی است، زیرا درک درستی از امور فرهنگی ندارند و نمی‌توانند هنرانقلاب را مدیریت کنند.

وی افزود: اگر مدیریت کارآمدی داشته باشیم به همراهش دانشگاه‌های خوبی تاسیس و مدرسان کاربلدی تربیت می‌شوند و نقد درستی از آثار صورت می‌گیرد، حتی رسانه ملی هم برای پخش آثار تولید شده توسط هنرمندان تربیت شده کمک می‌کند، اما از ریشه کار مشکل دارد؛ به قولی خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج.

این کاریکاتوریست با اشاره به هنرمندان متعهد به انقلاب اسلامی عنوان کرد: هنرمندان متعهد تربیت شده‌اند اما تربیت آن‌ها حاصل مدیریت کلان نیست بلکه حاصل تلاش فردی افرادی است که به هنر انقلاب متعهد هستند. هرچه از انقلاب فاصله می‌گیریم مشاهده می‌کنیم تعداد هنرمندان انقلابی ریزش داشته است.

نیرومند با اشاره به راهکارهای مردمی کردن هنر انقلاب گفت: برای مردمی شدن درواقع باید ذوق مردم ارتقا پیدا کند، سیستم فرهنگی کشور اگر توانایی این را داشته باشد که سواد بصری مردم را افزایش دهد مطالبه آثار فرهنگی خوب خواهد شد. متاسفانه چون شناختی وجود ندارد در رسانه ملی هم تلاشی برای ارتقا سواد بصری مردم نمی‌شود.

نمایشگاه «سیل مهربانی» تا ۳۰ فروردین‌ماه همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری‌های خانه، خانه عکاسان و ابوالفضل عالی برپاست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر