جشن هفته هنر انقلاب

داوودی: دستاوردهای جشنواره باید در دل فرهنگ عمومی و مردم نفوذ کند

داوودی: دستاوردهای جشنواره باید در دل فرهنگ عمومی و مردم نفوذ کند
علی داوودی، داور یازدهمین جشنواره شعر، معتقد است تصمیماتی که درباره دستاوردهای جشنواره گرفته می‌شود حائز اهمیت است. دستاوردهای جشنواره باید در دل فرهنگ عمومی و مردم نفوذ کند تا بگوییم موثر واقع شده است.
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کد خبر :  ۳۶۸۱۵

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری،‌ در آستانه برگزاری پنجمین جشن هفته هنر انقلاب اسلامی، علی داوودی شاعر و داور یازدهمین جشنواره شعر نو نیمایی با اشاره به وجود مکتب مستقل هنری گفت: به نظرم هنوز مکتب مستقلی در هنر انقلاب نداریم. ادبیات انقلاب مکتب و سبک نبوده و تاکید و اصرار برخی از بزرگان است که سبکی از شعر انقلاب داریم. داشتن ویژگی سبکی ارزش محسوب نمی‌شود؛ زیرا فردی می‌تواند بانی سبک‌های گوناگونی باشد. سبک یک ویژگی ادبی فنی است؛ ارزش محتوایی ندارد و کارکرد هنری و فنی دارد.

وی افزود: در ادبیات انقلاب چهره‌هایی وجود دارند که به صورت مستقل، جدا از جریان شعر انقلابی، آثارشان دارای ویژگی فنی و هنری است. علی‌رغم اینکه کتاب سبک هنر انقلاب اسلامی در این راستا تالیف شده است اما رسیدن به ویژگی سبکی مستقل کار آسانی نیست و لازمه آن هم زبانی و نگاهی تفنن‌محور به مقوله هنر است. ایجاد مکتب مستقل ملزم به زمان طولانی است. چه بسا اگر ساده بود در قرون متمادی به‌صورت انگشت‌شمار مکتب و سبک نداشتیم.

داوودی درباره تربیت هنرمندان متعهد در عرصه چهل‌ساله انقلاب اسلامی گفت: جریان شعر انقلاب ادوار مختلفی داشته است. این جریان قبل از انقلاب شروع شده و اگر بخواهیم برای شروع شعر انقلاب اسلامی تاریخ مشخصی در نظر بگیریم، از 15 خرداد 1342 که دستگیری امام اتفاق افتاد برای انقلاب شعر سروده شد و بزرگانی چون علامه حکیمی و بهزاد شفق اولین کسانی بودند که در واکنش به دستگیری امام شعر گفتند.  پس از آن در دوره‌های بعدی در محفل‌های کوچک و سپس حرفه‌ای شاعرانی بودند که به صورت گمنام شعر سرودند تا الان که افراد سرشناسی در این زمینه فعالیت کردند نشان دهنده این است که ما توانسته‌ایم هنرمندان متعهد را تربیت کرده به جامعه تحویل دهیم و از هنرشان در عرصه انقلاب بهره‌مند شویم.

وی درباره تاثیر جشنواره‌ها و همایش‌ها در جهت شناساندن هنر انقلاب به مردم و هنرمندان عنوان کرد: اینکه پس از جشنواره برای دستاوردهای آن چه تصمیماتی می‌گیرند حائز اهمیت است. دستاوردهای جشنواره باید در دل فرهنگ عمومی و مردم نفوذ کند تا بگوییم موثر واقع شده است.

این شاعر ادامه داد: بخشی دیگر از سیاست‌های جشنواره، شناسایی هنرمندان برگزیده و ایجاد زمینه‌ای برای ارائه آثار بزرگ‌تر آن‌ها است.

داور شعر پنجمین دوره از جشنواره هفته هنر انقلاب درباره ارزیابی آثار از لحاظ کمی و کیفی گفت: آثار خوب و قابل توجهی در بخش تعیین اثر و مجموعه اشعار دریافت کردیم، آثار خوب و مستقلی که صرف نظر از موضوع می‌توان از آن‌ها یاد کرد.

جشن هفته هنر انقلاب که به همت حوزه هنری و با همکاری موسسه سپهر سوره هنر برگزار می‌شود، به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی در تاریخ 20 فروردین‌ماه 98 آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با نمایش فیلم‌ها، اجرای تئاترها، برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های تجسمی و... تا تاریخ 27 فروردین ادامه می‌یابد.

ارسال نظر