لوییس نولسون در کارگاهش
باغ استوایی2/ مکان خلق اثر: نیویورک/ محل نگهداری: موزه ملی هنرهای معاصر، پاریس/ ابزار: چوب رنگ شده
"لوییس نولسون" (Louise Nevelson)، بانوی مجسمه ساز آمریکایی، سال 1899 در روسیه به دنیا آمد و در سال 1988 در آمریکا درگذشت. در سن شش سالگی با خانواده اش از روسیه به آمریکا مهاجرت کرد. او بعدها ذکر کرده بود که از نه سالگی، پس از مشاهده ی قالبگیری پلاستیکی مجسمه ی کتابخانه ی عمومی شهر، توجه او به سمت هنر جلب شده بود و می دانسته که قرار است در آینده یک هنرمند باشد.
اثرِ باغِ استوایی مانند قاب های تزیینی یا برجسته کاری های بین النهرین است، اما به هیچ قصر یا معبدی تعلق ندارد. در واقع این اثر حاصل کنار هم گذاشتن تکه چوب هایی است که هنرمند در کند و کاوهای شبانه اش در میان زباله ها یافته است.
"لوییس نولسون" در فقر و تنگدستی می زیست و قدرت خرید مصالح هنری گران قیمت را نداشت؛ بنابراین باز هم احتیاج مادر اختراع شد. احتیاج دیدِ هنری او را تقویت کرد.
"نولسون" در اولین شهرت های هنری خود را در اوایل دهه 40 میلادی برای خلق آثاری به دست آورد که از قطعات یافت شده با مواد و متریال متفاوت تشکیل شده بودند. اما به دلیل ماهیت زن بودنش در آن زمان، چندان توسط منتقدین مورد استقبال قرار نگرفت. با این حال، او همچنان به تلاش پیگیرانه ی خود برای هنر و مجسمه سازی، ادامه داد.
زمانی که "لوییس نولسون" به عنوان یک هنرمند در حال مطرح شدن بود، دنیای هنر تحت سلطه ی اکسپرسونیست های انتزاعی قرار داشت. نولسون در نمادین ترین آثار خود از اشیای چوبی یافت شده از دورریزهای شهری برای ایجاد حجم های عظیم چیدمان (اینستالیشن آرت) خود بهره می گرفت. این حرکت به طور مشخص از آثار حجم سازی مارسل دوشان الهام گرفته شده بود که از مواد دورریز و غیر قابل استفاده برای خلق آثار مفهومی استفاده می کرد. نولسون با دقت فراوان به گونه ای این اشیا را در کار خود به کار برده بود که این عناصر علاوه بر ویژگی های جدیدی که اثر هنری به آن ها بخشیده بود، همیشه تاریخچه ی پیش از آنکه اثر هنری بشوند را نیز می نمایاندند.
تعدادی از آثار این هنرمند را در گالری ببینید.