برگزیده نخست جشنواره سوم نقالان علوی:

آموزش مهم‌ترین وظیفه جشنواره نقالان علوی است

آموزش مهم‌ترین وظیفه جشنواره نقالان علوی است
محمدرضا معجونی، مقام نخست بخش بزرگ‌سال آقایان سومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر(نقالان علوی) گفت: آموزش یکی نکات بسیار مهمی است که این جشنواره باید آن را جدی بگیرد و با پایان برگزاری هر دوره از آن با برنامه‌ریزی‌های دقیق آموزش را ادامه دهد.
سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
کد خبر :  ۳۶۱۹۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری، محمدرضا معجونی نقال و پرده‌خوانی است که در سومین جشنواره نقالان علوی مقام نخست بخش بزرگ‌سال آقایان را به خود اختصاص داد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: حدود 17 سال است که شغلم نقالی و پرد‌خوانی است و از همین راه نیز ارتزاق می‌کنم. راهی که به امیرالمومنین و ائمه اطهار(ع) ختم می‌شود و آن‌ها هستند که به زندگی ما برکت می‌دهند. با اینکه تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد دارم، اما فقط به نقالی و پرده‌خوانی اشتغال دارم.
 
معجونی در ادامه افزود: از همه اشخاص و نهادهایی که دست در دست هم گذاشتند و برای برپایی این جشنواره اقدامات جدی انجام داده تا جشنواره جان بگیرد و سومین دوره خود را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد قدردانی می‌کنم. چرا که پرچم امیرالمومنین(ع) را برافراشته نگه داشته‌ تا باد درون آن به گردش درآید.
این هنرمند نقال و پرده‌خوان کشور با ابراز خرسندی از جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر در سومین سال برگزاری خود گفت: سومین جشنواره نقالان علوی به خوبی برگزار شد؛ چرا که در این دوره جوان‌ترها حضور پررنگ‌ داشتند و در کنار پیش‌کسوتان تلمذ کردند. این جشنواره در هفته‌ای توفانی سپری شد که لبریز از ذکر امیرالمومنین(ع) بود. چرا که هم‌زمان با عید غدیر برگزار شد.
 
معجونی با تاکید بر نقش و اهمیت آموزش در رشد و توسعه هنر نقالی و پرده‌خوانی گفت: آموزش یکی نکات بسیار مهمی است که این جشنواره باید آن را جدی بگیرد و با پایان برگزاری هر دوره از آن با برنامه‌ریزی‌های دقیق آموزش را ادامه دهد. یکی از الزامات آموزشی، آموزش مرام و مسلک نقالی و پرده‌خوانی یعنی همان افتادگی و فروتنی است. دوم آموزش این هنر است که در حال فراموشی است. به عقیده من باید با دعوت از اساتید این هنر و دعوت از علاقه‌مندان به صورت مداوم در طول سال کلاس‌های آموزشی مستمر برگزار شود. چرا که این هنر سینه به سینه منتقل و تاکنون حفظ شده است. اما امروزه می‌توانیم با شیوه‌های آموزشی منظم آن را از استاد به شاگرد منتقل کنیم تا این هنر برای همیشه در تمام دنیا جاودانه شود.
 
وی مکان‌های برپایی این جشنواره را هوشمندانه دانست و گفت: میدان امام حسین(ع) و بوستان آب و آتش در دو نقطه شهر با طیف وسیعی از اقشار گوناگون جمعیتی تهران میزبانی فوق‌العاده‌ای برای این این جشنواره داشتند. امسال جشنواره با بازخوردهای موفق و جذب مخاطب حداکثری همراه بود. آنچنان که هر شب در بوستان آب و آتش حدود 2000 نفر مخاطب پای نقل‌های مربوط به امیرالمومنین می‌نشستند. انتخاب این دو نقطه از شهر برای اجراهای جشنواره سوم نقالان علوی هوشمندانه بود؛ چرا که به لحاظ اجتماعی گستره جمعیت مخاطب نقالی‌ها و پرده‌خوانی‌های جشنواره بسیار وسیع شده بود.
 
وی درخصوص اجرای عمومی نقالی و پرده‌خوانی در طول سال گفت: اگر می‌خواهیم در طول سال به اجرای این هنر کهن ایرانی بپردازیم باید مکان‌هایی را انتخاب کنیم که محل گذر و یا تجمع مردم با آرامش خیال باشد.؛ چرا که کار نقالی ارائه و افزودن آگاهی‌های مردمی است.
 
معجونی در پایان گفت: از تمامی مسئولان نهادهایی که می‌توانند در برگزاری این جشنواره حوزه هنری را یاری کنند خواهشمندم پای کار بیایند؛ چرا که بار سنگینی بر دوش حوزه هنری است.
 
گفتنی است، سومین جشنواره‌ سراسری نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» (نقالان علوی) به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با دبیری حسین عالم‌بخش از 1 الی 6 شهریورماه سال جاری در میدان امام حسین(ع) و بوستان آب و آتش تهران برگزار شد.

 

برچسب ها: جشنواره فیلم صد

ارسال نظر