بیانی نو و مسیری متفاوت در امتداد هنرهای سنتی

بیانی نو و مسیری متفاوت در امتداد هنرهای سنتی
نمایشگاه گروهی نگارگری و تذهیب نونگاره ها همراه با نمایش مجموعه تابلوهای نیایش(تذهیب های نوگرایانه) آثار استاد مجید صادق زاده با نمایشگاه گردان علی غلامی در عمارت سعدی برپاست. 13 هنرمند از سراسر کشور با 74 اثر این گلستان را برپا کرده اند. که 35 اثر مربوط به استاد صادق زاده است.
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
کد خبر :  ۳۵۹۹۷

 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به نقل از سعید آقایی خبرنگار تجسمی حوزه هنری، در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «هنر تذهیب، یکی از زیباترین و ظریف‌ترین نوع ایجاد فضا و نقش و رنگ در اندیشه هنر دینی می‌باشد که در طول قرن‌ها توانسته با جلوه‌ای منحصر به ‌فرد در جایگاهی ویژه و قابل ‌ستایش قرار گیرد.... موضوع در تذهیب همان بیان توحید است و هنرمند این رشته در ستایش این معنا دست به خلق اثر می‌زند و اندیشه خود را در این خصوص با به‌کارگیری نقوش و رنگ‌های انتخاب‌شده متبلور می‌سازد. چگونگی پرداختن به این موضوع در تحلیل‌های هنری اهل نظر، به‌وضوح مشهود است و این امر سبب شده تا آثار تذهیب با داشتن روحی مملو از آرامش دارای منزلتی والا و ستودنی در حیطه ارزش‌های انسانی باشد.»

این نمایشگاه بهانه ای شد تا با علی غلامی دانش‌آموخته کارشناس ارشد پژوهش هنر، نمایشگاه گردان این مجموعه گفتگویی داشته باشیم. غلامی کار هنری را از فعالیت در عرصه نمایش آغاز و سپس با عکاسی،  فیلم‌سازی و نقاشی ادامه داده است. وی در کارنامه هنری خود چندین عنوان ازجمله بهترین بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس برتر کشور را نیز دارد. این نمایشگاه گردان، در حدود 10 سال است که به ‌صورت حرفه‌ای در زمینه  نگارگری، تذهیب و نقاشی ‌خط فعال و نمایشگاه گردانی فعال است. پاسخ های غلامی به پرسش های حوزه هنری را با هم می خوانیم:

 

نمایشگاه نونگاره ها از کجا کلید خورد و چه مراحلی را تا نمایش طی کرد؟

اکنون در حدود شش سال است که بنده به همت حوزه هنری استان اصفهان افتخار برگزاری نشست‌ های تخصصی نگارگری و تذهیب را به‌عنوان دبیر و به ‌صورت ماهیانه دارم. محور این نشست‌ ها استاد بزرگوارم جناب دکتر مجید صادق زاده بوده‌اند و از دیگر اساتید نیز در این نشست‌ها استفاده گردیده است. یکی از نتایج خوب و ارزشمند این نشست ‌ها علاقه‌مندی گروهی از هنرمندان نگارگری و تذهیب که اغلب دارای تجربه‌های دانشگاهی و آشنا با فضاهای هنری هستند به کشف ظرفیت ‌های جدید این دوشاخه از هنر بود. این نمایشگاه حاصل فعالیت این هنرمندان می‌باشد.آموزش، هدایت و تشویق این گروه توسط استاد صادق زاده در نهایت منجر به خلق آثاری شد که شاکله اصلی نونگاره ها را تشکیل داد.

*نخستین تجربه شما در نمایشگاه گردانی به کی برمی‌گردد؟ تاکنون چند بار این تجربه را داشته‌اید؟

اولین تجربه‌های من در این زمینه به حدود ده سال پیش‌ بازمی‌گردد و نخستین تجربه ملی من مربوط به 6 سال قبل است و تاکنون تجربه برگزاری بیش از 20 نمایشگاه از هنرمندان در نقاط مختلف ایران و جهان داشته‌ام

*تجربه کارهای نونگاره ها که در گالری عمارت سعدی به نمایش گذاشته‌شده است. به نظر شما از دیدگاه یک نمایشگاه گردان چطور تجربه‌ای بود؟ آیا این تجربه ادامه خواهد داشت؟

برگزاری نمایشگاه تخصصی در حیطه هنرهای سنتی ازجمله علاقه‌مندی‌ های من می‌باشد که تقریباً هرساله یک یا دو نمایشگاه در این عرصه برگزار نموده‌ام و قطعاً ادامه خواهد داشت در حال حاضر نمایشگاه جلوه‌ های نقش را با رویکردی تخصصی به صورت ثابت در تقویم سالیانه داریم.

اصولاً تذهیب هویتی به غیر از هنرهای تجسمی و فضای گالری دارد. چه شد که برای تذهیب شروع به نمایشگاه گردان کردید؟ آیا آثار انتخاب شده دیگر هویت سنتی تذهیب را ندارند و به گونه ای از هنر تجسمی-بصری تبدیل شده اند؟

در حدود سه دهه است که استاد صادق زاده عزیز در زمینه تذهیب اقدام به آموزش و تعلیم نموده‌اند و در کنار آن به تحقیق و پژوهش در این رشته که حاصل آن در حال حاضر جمع کثیری از هنرمندان تذهیب‌کار می‌باشد که تأثیر به سزایی در رشد و بالندگی این هنر ارزشمند داشته‌اند از سوی دیگر ایشان معتقد بودند که بررسی نمونه‌های تذهیب در دوره‌های پیشین نشان می‌دهد که می‌توان بامطالعه و برداشت آگاهانه از گنجینه‌های به یادگار مانده تاریخی، بیانی نو و مسیری متفاوت در امتداد هنرهای سنتی ایجاد کرد. مسیری که امتداد و افقی در آینده را نشان دهد و می‌تواند پویایی و تنفس جدیدی برای هنر تذهیب در دنیای امروز رقم بزند؛ و در این راستا آثاری را خلق نمودند که بخشی از آن با عنوان نیایش در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرارگرفته و همچنین آثاری از شاگردان ایشان که همان تفکر و ایده را دنبال می‌نمایند و شکل‌گیری این‌گونه آثار بیانگر این واقعیت است که خلق فضای نوین در مجموعه آثار مجید صادق زاده به‌خوبی توانسته است پتانسیل‌های تصویری جدیدی را به مخاطب ارائه کند و در این زمینه ضمن تأثیرگذاری و ایجاد جریانی متفاوت، هنر تذهیب را از هنری پیرو به هنری پیشرو تبدیل کند. هنری که کاملاً قابلیت بصری و نمایشگاهی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر