محمدعلی رجبی عنوان کرد:

جایگاه امروز هنر جایگاه خوبی است اما تا مطلوب فاصله داریم

جایگاه امروز هنر جایگاه خوبی است اما تا مطلوب فاصله داریم
محمدعلی رجبی درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه هنرهای تجسمی گفت: ما نسبت به گذشته حرکت‌های بسیار مطلوبی را در حوزه هنر شاهد بوده‌ایم و امروز جایگاه خوبی داریم اما فاصله ما تا مطلوب زیاد است و باید با اصلاح برخی اشتباهات و ارائه دقیق آموزش بتوانیم به سمت نقطه ایدئال حرکت کنیم.
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
کد خبر :  ۳۵۹۳۷

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، محمدعلی رجبی، استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان هنر و از پیش‌کسوتان هنر نگارگری و نقاشی ایرانی اسلامی، درباره دستاوردهای هنرهای تجسمی طی چهار دهه انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی یکی از رویدادهای مهم در هنر معاصر است؛ به طوری که در تمامی رشته‌های هنری جریان تولید اثر تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفت. در طی چهل سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، دستاوردهای بسیاری را داشته‌ایم اما باید بدانیم که این مسائل همه تحت تاثیر جریانات و اتفاقات، فراز و فرودهایی نیز داشته است. ما تا رسیدن به نقطه ایدئال فاصله داریم اما نسبت به گذشته نیز حرکت‌های بسیار خوب و ارزشمندی را شاهد بوده‌ایم.

 

 

وی ادامه داد: اینکه ما از چه نقطه‌ای کار خود را آغاز کرده‌ایم و در چه نقطه‌ای قرار داریم بسیار مهم است اما اینکه بتوانیم هنر متعالی ایرانی اسلامی را به اوج برسانیم و میزبان هنرمندان مسلط به شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های رشته‌های مختلف باشیم باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهیم و تا مطلوب فاصله داریم. امروز به تعداد هنرمندان افزوده شده است؛ جوانان با انگیزه‌ای که می‌توانند با رشد استعدادهای خود به جایگاه های بالایی برسند. ما نیز به عنوان پیش‌کسوت عرصه هنر وظیفه داریم که بتوانیم با آموزش این جوانان نگذاریم که از مسیر اصلی منحرف شوند. اما متاسفانه گاهی کیفیت آموزش‌ها و برخی شبه‌هنرها سبب می‌شود که شاهد آثار خوبی نباشیم. اما مهم‌ترین اتفاق این است که به هنر اصیل ایرانی اسلامی بها بدهیم و نگذاریم که فراموش شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در یک زمانی توجه به هنر اصیل کم شد و متاسفانه در میان آثار، اثر فاخر کم می‌دیدیم اما امروز اساتید گذشته همت کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا با تربیت نیروهای جوان مسیر را برای تحقق ایدئال‌ها هموار کنند. ما در جشنواره هنر جوان، شاهد حضور جوانان با انگیزه‌ای بودیم که می‌توانند هرکدام با کسب تجارب بیشتر در آینده بر مسیر هنر تاثیرگذار باشند؛ از همین رو قطعا اتفاقات خوبی پیش روی ما قرار دارد.

محمدعلی رجبی درباره مردمی شدن هنر نیز گفت: یکی از کارهایی که در چهل سال انقلاب توانست تا حدودی موفق عمل کند، ورود هنر و آثار هنری به زندگی مردم و هنری شدن آن‌ها بود. در گذشته به دلیل نبود رسانه، عده‌ای محدود هنرمند بودند و استعدادها باید کشف می‌شد اما امروز در دانشگاه‌ها به واسطه وجود رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، درک هنر توسط مسئولین شهری شاهد ورود هنر و مردمی شدن آن هستیم که این نیز با مسائل و حاشیه‌هایی همراه است؛ اینکه آثار خوب هنری در سطح شهر معرفی شود خوب است اما باید بیش از این‌ها کار انجام شود تا شاهد جذب بیشتر مردم به سمت هنر ناب ایرانی اسلامی باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر