با حضور سعید صادقی عکاس دوران دفاع مقدس؛

کارگاه عکس مستند با موضوع چهل سالگی انقلاب دربندرعباس

کارگاه عکس مستند با موضوع چهل سالگی انقلاب دربندرعباس
کارگاه عکاسی «مستند» بمناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سعید صادقی وجمعی از هنرمندان عکاس درحوزه هنری استان هرمزگان برگزار شد.
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
کد خبر :  ۳۵۴۶۲

 

 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان هرمزگان انوشیروان پیش داررییس حوزه هنری استان  با اشاره به اینکه تاریخ عکاسی مستند ایران در طول حیات خود، فراز و نشیب های فراوانی داشته، اشاره کرد : عکاسی جنگ شاخه‌ای از عکاسی‌ست که به ثبت تصاویر از درگیری‌های مسلحانه و زندگی در مناطق جنگ‌زده می‌پردازد. عکاسی جنگ به مردم کمک می‌کند تا عمق یک فاجعه ی جنگی را که از طریق نوشتار قابل انتقال نیست درک کنند.

وی افزود : استان هرمزگان با وجود غنای فرهنگی و هنری می‌تواند با همت و تلاش هنرمندان و مسوولان ،  درراستای معرفی و شناساندن هنر و فرهنگ این دیار به همگان به عنوان یک الگو مطرح باشد.

درادامه سعید صادقی با تقسیم عکاسان دفاع مقدس به سه دسته، بیان کرد: «دسته اول عکاسانی بودند که در خبرگزاری ها و رسانه های رسمی داخلی و صدا و سیما مشغول بودند و با توجه به موقعیت حرفه ای و شغلی خود از تمام جوانب جنگ، اعم از شهرها و پشت جبهه و اعزام نیروها و خط مقدم و حتی عملیات ها عکاسی می کردند.  دسته دوم عکاسانی بودند که عکاس نبودند و هیچگونه تجربه و دانش عکاسی نداشتند ولی بنا به احساس وظیفه در جنگ عکاس می کردند و در طول جنگ، تبدیل به عکاسان زبده ای شدند.  و از آنجا که بیشترین حضورشان در خط مقدم و عملیات ها بوده، بهترین لحظات جنگ را ثبت کرده اند و از نظر انتقال حس و روح جنگ موفق تر بودند و دسته سوم رزمنده هایی بودند که با خود دوربین شخصی به جبهه برده بودند و صرفا برای ثبت عکس یادگاری عکاسی می کردند. گذشت زمان، خیلی از این عکس ها را با ارزش کرد.

صادقی افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، نزدیک به 400 عکاس حرفه ای و خودآموخته، واقعه جنگ را ثبت و ضبط کردند، که از این میان عکس های کمی منتشر شده است و با اینکه عکاسی دِین خود را به جنگ بخوبی ادا کرد و صدای مظلومیت ملت ایران را به گوش جهانیان رساند، ولی در حوزه حفظ و نشر، حق اش هنوز ادا نشده است و عکاسان جنگ چندان مورد حمایت قرار نگرفته اند.

سعید صادقی بیان داشت : ثبت تصاویر و ویرانه‌های به‌جامانده از جنگ و لطمات انسانی نیز در حوزه ی همین عکاسی قرار دارد. در واقع هدف اصلی عکاسی جنگ، به ‌تصویرکشیدن چهره ی انسانی است که به هر شکل درگیر این نزاع و درگیری است؛ خواه یک سرباز خسته باشد خواه یک کودک غمگین.

صادقی  با معرفی چند عکاس مشهور جنگ از جمله: رابرت کاپا، ادی آدامز، مارگارت بورک وایت، جیمز نچوی و نمایش تعدادی از آثارشان،به ویژگیهای یک عکس خوب اشاره نمود.

گفتنی است  سعید صادقی متولد 1332 تبریز است که عکاسی را همزمان با دوران انقلاب اسلامی آغاز کرد. از سال 1358 تا 1367 در روزنامه جمهوری ­اسلامی عکاسی کرد و از 2 مهر 1359 تا پایان جنگ و عملیات مرصاد به عکاسی جنگ پرداخت.او در ده­‌ها نمایشگاه عکس با موضوعات جنگ، کودکان، ایران امروز، زنان ایران در داخل و خارج کشور حضور یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر