در نشست دوسالانه کارتون و کتاب تشریح شد:

دغدغه مشترک کارتونیست‌های جهان چیست؟

دغدغه مشترک کارتونیست‌های جهان چیست؟
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه، مقایسه افراد در میزان مطالعه و عادت دادن کودکان به کتاب خواندن را دغدغه‌ مشترک کارتونیست‌هایی دانست که از کشورهای مختلف در سومین دوسالانه کارتون و کتاب شرکت کرده بودند.
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
کد خبر :  ۳۵۳۹۱

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، نشست خبری چهارمین جشنواره دوسالانه کارتون و کتاب صبح یکشنبه هفتم بهمن ماه با حضور علیرضا مختارپور (دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور)، مهدی رمضانی (معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی) و مسعود شجاعی طباطبایی (دبیر جشنواره)، برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی رمضانی در سخنانی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌ها مأموریت‌های اصلی خود یعنی تأسیس کتابخانه‌ها و انجام اقدامات و برنامه‌های ترویجی متعدد در طول سال به صورت متمرکز و غیر متمرکز در کتابخانه‌هارا پیگیری و انجام می‌دهد و در عین حال جشنواره‌های گوناگونی را همانند جشنواره رضوی، روز کتابدار و هفته کتاب هم در طول سال برگزار می‌کند.

او ادامه داد: یکی از اقداماتی که با همین رویکرد در این سال‌ها شکل گرفته و به شکل منظم و پایدار درآمده است، جشنواره کارتون و کتاب است. این جشنواره تبدیل به یک جریان پایداری شده است که توقعات و انتظاراتی از آن شکل گرفته شده است. اگر قرار بود این جشنواره در سال اول و دوم خودش را معرفی کند، امسال جریان‌ساز و توقع‌ساز شده است و مسیری را در این دو سال شکل داده که هنرمندان تلاش می‌کنند آثاری را خلق و در جشنواره شرکت کنند که مایه افتخار ماست.

رمضانی خاطرنشان کرد: ما در نهاد کتابخانه‌ها دنبال تولید آثار نیستیم و بیشتر استفاده‌کننده آثار تولیدشده هستیم؛ اما وقتی بحث ترویج و تولید آثار برای ترویج فرهنگ کتابخوانی مطرح می‌شود ما از آن سیاست‌گذاری که داریم فاصله می‌گیریم و به این نقطه می‌رسیم که باید به این حوزه ورود و برای آن کار کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی یادآور شد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در طول ادوار این جشنواره به وقوع پیوسته و آثار خوبی ارائه شده است. ما در نهاد در برنامه‌های مختلفی که داشتیم از مجموعه آثاری که از جشنواره‌های پیشین در اختیار داریم بهره بردیم و در واقع این مجموعه به نوعی پشتوانه خوبی به لحاظ حجم تولید آثار برای ما محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه جشنواره کارتون و کتاب ظرفیت تکامل بیشتر دارد، گفت: حتماً در آینده این ظرفیت وجود دارد که کتابخانه‌ها نیز به این جشنواره بپیوندند. چراکه کتابخانه بستر اصلی برای شکل‌گیری فرآیند کتابخوانی و شکل‌گیری رویدادهای فرهنگی است.

رمضانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سایر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در هفته آینده افتتاح بزرگترین کتابخانه مرکزی کشور را در چهل سالگی پیروزی انقلاب در شهر مشهد خواهیم داشت که مزین به نام امام خمینی (ره) است. این چهلمین کتابخانه‌ای است که در چهلمین سال انقلاب به اسم امام خمینی (ره) ثبت می‌شود که این موضوع کاملاً اتفاقی است‌. این کتابخانه از کتابخانه‌های نسل جدید است که دارای بخش‌های گوناگونی همچون خدمات گروهی، خدمات اسناد، بخش کودک، مهد کتاب، بخش خدمات رفاهی، سالن آمفی‌تئاتر و گالری است که برای اولین بار در کشور شکل گرفته است.

او جشنواره تزئین کتابخانه‌ها برای چهل سالگی انقلاب و بهره‌‌وری از کتابخانه‌ها در دهه فجر را از دیگر برنامه نهاد کتابخانه‌ها برشمرد و یادآور شد: همچنین هم‌اکنون مجموعه جشنواره قصه‌گویی در حال برگزاری است که بعد از اتمام جشنواره‌های منطقه‌ای جشنواره ملی را در سال آینده برگزار خواهیم کرد. این کار جدیدی است که برای اولین بار در نهاد اتفاق می‌افتد؛ البته سابقه قصه‌گویی پیشتر به شکل جدی در کانون پرورش و فکری کودکان شکل گرفت. در واقع ما در جشنواره قصه‌گویی در لیگ دسته یک هستیم و کانون لیگ برتر است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خاطرنشان کرد: طرح چهل قلم نیز برای چهل سالگی انقلاب در این ایام در شهرها و استان‌های مختلف در حال برگزاری است‌. خوشبختانه فضای خوبی در اجرای این طرح ایجاد شده و نویسندگان شاخص در کتابخانه‌های شهرهای مختلف حاضر می‌شوند و در میان مردم حضور پیدا می‌کنند و از آنها تجلیل می‌شود.

او یادآور شد: به طور کلی ما باید از موازی‌کاری جلوگیری کنیم. ما در برگزاری جشنواره کارتون و کتاب آماده هم‌افزایی بدون تعصبات سازمانی هستیم‌. فکر می‌کنم تکرار برنامه‌های اینچنینی با عناوین دیگر در سازمان‌های نزدیک شاید چندان شایسته نباشد.

رمضانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره نحوه توزیع کتاب در کتابخانه‌های شهرهای دور از مرکز نیز توضیح داد: خوشبختانه در نهاد یک عدالت پایداری برقرار است و آنچه در تهران در کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد، در دورترین شهرها هم قرار می‌گیرد. البته برخی منابع خاص و مرجع لزوماً در همه کتابخانه‌ها قرار نمی‌گیرد، ولی منابع عمومی در اختیار تمام مراکز کتابخانه‌ها قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: من نمی‌گویم که میان ورود کتاب به بازار نشر و ارسال آن به کتابخانه‌ها فاصله‌ای وجود ندارد، چراکه این فاصله وجود دارد و ما تلاش کردیم این فاصله را کم کنیم. به شخصه در مراجعه حضور به دورترین نقاط کشور و شهرهای مرزی خود کتابداران از سرعت ارسال کتاب‌ها و مجموعه‌سازی در کتابخانه‌ها اظهار رضایت کردند. به طور کلی همه تلاش ما این است که فاصله میان توزیع نشر و تبلیغ و ارسال به کتابخانه را کم کنیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی یکی دیگر از راه‌کارهای افزایش سرعت ارسال کتاب به کتابخانه‌های شهرهای دور از مرکز را کتابخانه دیجیتال برشمرد و یادآور شد: متأسفانه ما به لحاظ زیرساخت‌های حقوقی برای کتابخانه دیجیتال با خلأ مواجه هستیم. ما این اقدامات حقوقی لازم را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم به نتیجه برسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر