
Manet and the Object of Painting
نویسنده: میشل فوکو
ترجمه: آرزو مختاریان
طرح روی جلد: میثم پارسا
ناشر: شَوَند
شابک: 1-5-96582-600-978

ادوارد مانه
مواجهه ی فوکو با مانه، مواجهه ای است با یکی از فیگورهای گسست، یکی از آن هنرمندانی که با ایجاد وقفه ای بنیادین عرصه ای از تاریخ هنر را دوپاره می کند.
از نظر فوکو، مانه آغازگر نقاشی مدرن است و چنان رخدادی عمل می کند که گفتمان سنت نقاشی غرب را به چالش می کشد. در این کتاب، فوکو می کوشد، از خلال تحلیل های عمدتا فرمی و با بحث از مقولاتی چون عمق، جایگاه تماشاگر و نورپردازی برخی از مهم ترین آثار مانه را بررسی کند. او نشان می دهد که چگونه عناصر اعوجاج یافته و فروپاشی جایگاه مدلول در آثار مانه، از قسمی قاب زدایی خبر می دهند و بیننده را غرق این بی شکلی ناب و مادیت اثر می کنند.
سه اثر از ادوارد مانه:

میخانه ای در فولی برژه

در گلخانه

موسیقی در توئیلری