اِل آناتسوی، خالقِ مجسمه های فلزی انعطاف پذیر

اِل آناتسوی، خالقِ مجسمه های فلزی انعطاف پذیر
مجموعه هایی عظیم، متشکل از هزارانِ قطعه آلومینیوم که از ایستگاه های بازیافت الکل تهیه شده و با سیم مسی به هم متصل می شوند، به شکل مجسمه های دیواری مانند پارچه های فلزی روی دیوار نصب می شوند
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
کد خبر :  ۳۴۷۶۲

اِل آناتسوی در کارگاهش

 

 

 

 

 

"ال آناتسوی" (El Anatsui)، مجسمه سازِ اهل غنا، متولد سال 1944 است. تحصیلاتش را دردانشگاهِ هنر و علم و صنعتِ کوماسی ادامه داد. بیشتر فعالیت هنری او در نیجریه انجام می شود، همچنین سابقه تدریس در دانشگاه نیجریه را دارد. یک سری از آثار "آناتسوی" که شامل چیدمان بطری ها است، در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

مجموعه هایی عظیم، متشکل از هزارانِ قطعه آلومینیوم که از ایستگاه های بازیافت الکل تهیه شده و با سیم مسی به هم متصل می شوند، به شکل مجسمه های دیواری مانند پارچه های فلزی روی دیوار نصب می شوند. این مجسمه ها می توانند "اتصال بین مصرف، زباله و محیط زیست را ایجاد کنند".

 یکی از ویژگی هایِ جالبِ مجسمه های "آناتسوی" این است که اکثرِآن ها قابل تغییر در فرم هستند، آنها بسیار آزاد و انعطاف پذیرهستند و هنگام نصب روی دیوار به هر شکلی می توانند در بیایند.

"آناتسوی" برای خلق آثارش از:چوب، خاک رس، فلز، و اخیرا تشتک های فلزی بطری های نوشیدنی استفاده می کند.

آثار این هنرمند تحت تاثیر هنر انتزاعی آفریقا و اروپا است. او از چوب و خاک رس برای القای فرهنگ سنتیِ غنا استفاده می کند. استفاده از تشتک هایِ فلزی نوشابه ها به همراه پرچم های مختلف جهان در آثارش، به نوعی به تجارت و مبادله اقتصادی و تجاری بین کشورهای مختلف جهان اشاره می کند و برای لحظاتی هر چند کوتاه، مسائل استعماری و نژاد پرستی فراموش می شود.

آثار او در گالری های معتبر جهان از جمله: گالری اکتبر لندن سال 2016، موزه بروکلین سال 2013، موسسه هنر کلارک سال 2011، گالری هنری دانشگاه رایس سال 2010، موزه هنر متروپولیتنِ نیوورک سال 2008، موزه بین المللی هنر آفریقا سال 2008 و ....به نمایش در آمده است.

در سال 2015 بینال ونیز، جایزه ی شیر طلایی را برای یک عمر زندگی هنری حرفه ای به "آناتسوی" اهدا کرد. در تاریخ 26 مه 2016، دکترای افتخاری دانشگاه هاروارد به او اعطا شد. در سال 2017 جایزه هنری بین المللی Praemium Imperiale، کشور غنا را دریافت کرد.

تعدادی از آثار این هنرمند را در  گالری  ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر