رفا ال نصیری، نقاش، طراح، چاپگر، مربی و نویسنده عراقی

رفا ال نصیری، نقاش، طراح، چاپگر، مربی و نویسنده عراقی
آثار"ال نصیری" با پیام اجتماعی و سیاسی در میان مردم عراق در اواسط دهه 1990 به نمایش در آمد.
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
کد خبر :  ۳۴۶۹۸

 

 

کارگاه رفا ال نصیری

 

"رفا ال نصیری" (Rafa al-Nasiri)، هنرمند عراقی متولد سال 1940 در تکریت بود که سال 2013 در اردن درگذشت.

او نقاش، طراح، چاپگر، مربی و نویسنده بود. آثار وی با پیام اجتماعی و سیاسی در میان مردم عراق در اواسط دهه 1990 به نمایش در آمد. او همچنین مشوق هنرمندان جوان برای فعالیت در رشته چاپ بود.

"ال نصیری" تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در عراق به اتمام رساند و دیپلم نقاشی دریافت کرد. بین سال های 1959 تا 1963 در Beijing’s Central Academy، هنرهای زیبای چین به تحصیل مشغول شد. او درباره سفر به چین می گوید: "در سال 1959 هنگامی که من دانش آموز سال آخر مدرسه هنر بودم، عده ای از چینی ها به عراق آمدند و در سالن اصلی مدرسه ما، نمایشگاهی بی نظیر از شاهکارهای هنری چین که متریال اصلی شان عاج، مس، ابریشم و سرامیک بود و همچنین کارهای چاپی را به نمایش گذاشتند. چیزی که برای من بسیار جذاب بود مجموعه ای از آثار مرکبی و آبرنگ بود. آن آثار توسط Qi Baishi خلق شده بود. این مساله باعث شد تا به هنر و نقاشی سنتی چین علاقمند شوم و متوجه شدم که در بسیاری از جنبه ها با هنر اروپایی متفاوت است."

در هنگام تحصیل در چین، تحت هدایتِ  Huang Yu Yi، "ال نصیری" به خوشنویسی علاقه پیدا کرد کرد و حروف عربی را با نقاشی هایش ترکیب کرد. این ترکیب باعث شد تا سبک جدید هنری به نام "حروفیه" به وجود آید.

در سال 1965، پس از بازگشت به بغداد ، او و دو تن از برادرانش سفر جاده ای را به بیست و چهار کشور عربی و اروپایی آغاز کردند. در طول این زمان، او با هنر غربی آشنا شد. بازدید از موزه های معتبر مانند موزه دل پرادو، لوور، موزه بریتانیا، موزه هنرهای معاصر رم و ریککس در آمستردام، بسیار تحت تاثیر قرار گرفت.

در سال 1967، یک بورس تحصیلی بنیاد گولبنکن را برای مطالعه چاپ در گرروورا در لیسبون، پرتغال دریافت کرد. در آنجا او با انواع تکنیک های مورد استفاده توسط هنرمندان اروپایی معاصر آشنا شد و به ویژه تحت تاثیر آثار هنرمند فرانسوی جورج متیو،که از خوشنویسی در کارهایش استفاده می کرد، قرار گرفت.

"ال نصیری" به همراه هنرمندان دیگر عراقی از جمله: دی الزوآوی، شکیر حسن السعید، اسماعیل فتاح و کاظم حیدر از طرفداران جنبش هنر مدرن عرب بودند.

او موفق به دریافت جوایز معتبری از جمله: جایزه افتخار در چهارمین نمایشگاه بین المللی گرافیک، Fredrickstad (نروژ) در سال 1978،جایزه هیئت داوران در نمایشگاه نقاشی بین المللی، Cagnes-sur-mer (فرانسه) در سال 1977،جایزه افتخارات در آکادمی تابستانی بین المللی، سالزبورگ (اتریش) در سال 1974،جایزه اول جشنواره بین المللی هنر بغداد، بغداد (عراق) 1986 شد.

تعدادی از آثار این هنرمند را در گالری  ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر