چهارمین نمایشگاه انفرادی یحیی رویدل؛

افتتاح نمایشگاه نقاشی«خارج از مرز» در گالری دیلمان

افتتاح نمایشگاه نقاشی«خارج از مرز» در گالری دیلمان
«خارج از مرز» عنوان نمایشگاهی از یحیی رویدل است که ایده هواپیما و کرگدن همانند کارهای گذشته اش در یک بستر ذهنی، رویکردی سمبولیستی و فیگوراتیو را خلق کرده است.
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
کد خبر :  ۳۴۵۵۹

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، یحیی رویدل به بهانه افتتاح نمایش خود با عنوان «خارج از مرز» گفت: هواپیما برای من نمادی از پرواز، رهایی و زندگی است. من عاشق هواپیما هستم و مجموعه‌ای از هواپیما‌های کوچک و بزرگ دارم که خود آن ها را می‌سازم.
وی افزود: در واقع ایده اصلی از جایی شروع شد که با صحنه‌ای از لاشه هواپیمای قدیمی مواجه شدم که در جلوی چشمانم آن را با سنگ قطعه قطعه می‌کردند و قطعات آلمینیومی بدنه آن را می‌دزدیدند. این صحنه تاثیر عمیقی بر من گذاشت و همانطور که در مجموعه گراند در یکی از نقاشی‌هایم خود کرگدنی هستم ایستاده بر روی هواپیما».
رویدل در پاسخ به حضور کرگدن در آثار خود افزود: من خود را مشابه کرگدن‌هایی که می‌کشم می‌دانم، موجوداتی سرسخت که کارهای زیادی از آن‌ها بر می‌آید، آن‌ها قوی هستند و می‌توانند تخریب زیادی به وجود بیاورند اما در عین حال ساکت و آرامند. 

 


وی درتشریح نمایشگاه «خارج از مرز» افزود: در این مجموعه تمرکز بر روی زمان است و سعی کردم با نمادهایی غیر مرسوم، گذشته، حال و آینده را به نوعی در تمامی آثار به تصویر بکشم و امید به آینده و عشق به زندگی را در کنار هم نشان دهم.
این هنرمند جوان با اشاره به تاثیر واقعیت زندگی در آثارش گفت: «من احساس خود به زندگی را در این واقعیت تلخ که هواپیمای من سقوط کرده است و تکه تکه شده می بینم و این همان حس من به زندگی و معاصریت اکنون است. در عین حال که به جاودانگی و ابدیت فکر می‌کنم، معتقدم رسالت من در این دنیا همین نقاشی است.»
«خارج از مرز» چهارمین نمایشگاه انفرادی وی است که مجموعا 28 اثر نقاشی و طراحی خود را در ابعاد مختلف در معرض نمایش قرار خواهد داد و 10 اثر با تکنیک رنگ‌روغن با استفاده از تنالیته‌ی رنگ‌های خاکستری، کرگدن‌هایی مریض و معیوب که نماد رخوت و سنگینی هستند را به تصویر کشیده است.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم این هنرمند آمده است: «در ادامه این زمین‌گیر بودن به ظاهر همیشگی، سراسر جغرافیای هستی‌ام مزین به لاشه زاریست پولادین و مدفون به زیر غبار و خاکستر. رویای عبور از حقیقت این افق مرگ افکن و رهایی از همنشینی این ارواح عزادار مرا وامی‌دارد تا این میهمانی شبانه مرگ را پایان بخشم و هجوم سنگین طوفان این تباهی را پس زنم و در هم تنیدگی نا خوشایند را به سمت رهایی طی کنم. کاوش کنم حس کامل را خارج از مرز، خارج از هرگونه تاج گذاری و یا انتخاب جمعی تا به دست آورم خویشتن باکره‌ام را در افق مطلق.»

 


یحیی رویدل، متولد 1367 است و تا کنون سه نمایشگاه انفرادی با نام های «تاریخ مصرف»، «همین حوالی» و «گراند» برگزار کرده است.
نمایشگاه «خارج از مرز»، جمعه 30 آذر ماه در گالری دیلمان افتتاح می شود و تا 12 دی ماه برقرار خواهد بود.
گالری دیلمان در خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، تقاطع خیابان پورمشکانی (کودکان غزه)، شماره 50 واقع شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر