گشایش نمایشگاه هزار باده در گالری آریانا

گشایش نمایشگاه هزار باده در گالری آریانا
نمایشگاه خط-نقاشی «هزار باده»، عصر دیروز در گالری آریانا افتتاح شد. ایمان ملاجعفری خالق آثار این نمایشگاه به شرایط اجتماعی امروز و ارتباط هنر با این شرایط اشاره کرد.
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر :  ۳۴۱۹۰

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، نمایشگاه خط-نقاشی ایمان ملاجعفری با عنوان «هزار باده»، عصر جمعه 9 آذرماه، در گالری آریانا افتتاح شد. این نمایشگاه که شامل 40 اثر خط-نقاشی است، حاصل هم‌نشینی حروف، رنگ‌ها و بافت‌های متنوع در ترکیب‌بندی‌های گوناگون است. ایمان ملاجعفری، خالق نمایشگاه هزار باده، متولد 1358، اهل فیروزکوه و دانش‌آموخته‌ی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا است.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، مصاحبه اختصاصی با این هنرمند را می‌خوانید:

ایده شکل‌گیری نمایشگاه هزارباده چطور در ذهن شما شکل گرفت؟

من صحبت‌هایم را به دو بخش تقسیم می‌کنم. نخست درباره شکل‌گیری نام هزارباده و سپس درباره شکل‌گیری خود آثار صحبت می‌کنم. سابقه من در گرافیک و هنرهای تجسمی است و علاقه‌ام به خط، خوشنویسی و ساختار حروف در گرافیک است. البته منظورم تایپوگرافی است نه خوشنویسی کلاسیک. تجارب من طی سال‌های اخیر در زمینه هنرهای تجسمی شامل طراحی، ترکیب‌بندی و رنگ‌شناسی بوده‌است و سعی کرده‌ام مجموع این تجارب را در کنار هم، در قالب تابلوهایی پیاده کنم. احساس کردم این تجارب قابلیت تبدیل‌شدن به تابلوهایی را دارد که می‌تواند به لحاظ هنرهای تجسمی برای بیننده قابل‌قبول باشد. از سال گذشته این ایده در ذهن من شکل‌گرفت که چگونه می‌توانم حرفی بزنم که برای مردم کارامد باشد. در شرایط اجتماعی امروز، احساس‌کردم آنچه که ما نیاز‌داریم، دوری از بی‌تفاوتی است. من معتقدم مقابله با بی‌تفاوتی به این معنا نیست که باید اعتراض کنیم. به نظرم اعتراض نمک بر زخم پاشیدن است. چیزی که ما اکنون به آن احتیاج داریم، محبت است. ما با مهرورزی می‌توانیم بی‌تفاوتی را جبران کنیم. با کنار‌گذاشتن خودبینی می توانیم بی‌تفاوت نباشیم.

هنگامی که من این موضوع را انتخاب کردم، احساس‌کردم همه پیش از این راجع به عشق حرف‌زده‌اند و شاید اولین موضوعی که هر هنر‌مندی آن را انتخاب می‌کند، موضوع عشق باشد؛ اینجا بود که نام نمایشگاه بر اساس این بیت از اقبال لاهوری که: «گمان مبر که به پایان رسیده کارمغان/ هزار باده ناخورده در رگ تاک است» در ذهنم شکل‌گرفت و دیدم هرچه از عشق صحبت‌کنیم، باز‌هم کم است و واقعا نیاز امروز ما به این موضوع، بیش از این است. از طرف دیگر هزارباده معنای دیگری هم دارد که در موضوع خط-نقاشی به صورت تخصصی، طیف بسیار زیادی از هنرمندان به این هنر روی آورده اند و آثار مشابه بعضا ضعیف و قوی، در ژانرهای مختلف تولید شده است. اما پتانسیلی که من از حروف فارسی و به طور کلی از همنشینی حروف، رنگ و فرم در کنار هم می‌بینم، آنقدر زیاد است که واقعا هزار باده ناخورده در رگ تاک است و می‌شود بارها و بارها کارهای جدیدی در این زمینه انجام داد.

 

 

* ترکیب بندی آثار شما و طیف رنگ‌هایی که از آنها استفاده کرده‌اید، شاد و متنوع است و با طیف رنگ‌های کم و بیش محزونی که عمدتا در آثار خط-نقاشی می‌بینیم، تفاوت دارد. دلیل این اتفاق چیست؟

ملاجعفری: این به تجربه من در هنرهای تجسمی مربوط می‌شود و به آنچه که من از رنگ، فرم و مبانی هنرهای تجسمی برای هم‌نشینی این فرم ها می‌دانم، باز‌می‌گردد. فرمی که من در تابلوهایم از آن استفاده می کنم حروف است؛ دلیل شکل گیری رنگ‌های متنوع فقط یک چیز است و آن این است که من بی محابا از رنگ‌ها استفاده می‌کنم. من ترسی از کنار هم گذاشتن رنگ‌ها ندارم و مطمئنم نتایجی که حاصل می‌شود، می تواند نتایج خوبی باشد. این بی محابایی به من اجازه می‌دهد که من راحت از رنگ‌ها استفاده کنم. به نظرم دلیل آنکه بعضی هنرمندان در آثار خود از هم‌نشینی طیف محدودی از رنگ‌ها استفاده می‌کنند، نوعی ترس بصری است. ترس از این‌که مبادا این‌ها برای بیننده خوشایند نباشد. بنابراین هم‌نشینی‌هایی از رنگ ها را استفاده می‌کنند که برای مخاطب آشنا و دوست داشتنی باشد و سابقه ذهنی از آن داشته باشد. اما من به این موضوع فکر نمی‌کنم.

 

 

*از چه تکنیک‌هایی در خلق آثارتان استفاده کرده اید؟

ملاجعفری: از تکنیک‌های مختلفی در خلق این آثار استفاده کرده‌ام. من تجارب مختلفی دارم و نمی‌توانم از تکنیک خاصی نام ببرم. تکنیک‌های من با ابزارهای مختلف، رنگ‌های مختلف، مواد مختلف و حتی زمینه کارم روی جنس‌های مختلف بوده‌است.

*آیا می‌توان آثار شما را در سبک هنری خاصی طبقه بندی کرد؟

ملاجعفری: نمی‌دانم. من از اساتید بسیاری درس گرفته‌ام. از استاد احصایی، استاد صداقت جباری و اساتید دیگر درس گرفتم؛ اما سبک من سبکی است که خودم احساس می‌کنم درست است.

 

 

*از کدام شاعران در خلق آثارتان وام گرفته‌اید؟

ملاجفری: سعی‌کردم از ادبیات غنی فارسی اشعاری را انتخاب کنم که بر موضوع مهرورزی و محبت تاکید داشته باشد. این‌ها همه شاخ و برگ های عشق هستند. شاعران کلاسیک نظیر حافظ، سعدی و مولانا شاعران اصلی هستند که از اشعارشان وام گرفته‌ام و در کنار آنها، از اشعار تعدادی از شاعران معاصر مانند هوشنگ ابتهاج و فریدون مشیری نیز استفاده کرده‌ام.

*سخن پایانی؟

ملاجعفری: اگر تابلوهای من بتواند به دل مخاطبم بنشیند و چراغی را روشن کند که با هم مهربان‌تر باشیم، من به همه چیزی که از این نمایشگاه می‌خواهم، رسیده‌ام.

گفتنی است علاقه مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه، همه روزه (به جز شنبه ها) از ساعت 15 تا 20، به گالری آریانا واقع در الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته(شهید فیاضی)، شماره 9 مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر