به گزارش روابط عمومی مرکز تسجمی حوزه هنری، عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران گفت: بینال هفتم یکی از بهترین بینالهای مجسمه سازی بود که با توجه به بضاعت مجسمهسازی ایران برگزار شد. هر چند که همه رویدادها در دل خود نقاط ضعف و قوتهایی دارند. به نظر من وقتی تم را منحصر با اندیشه یک فیلسوف می کنیم٬ این موضوع به نوعی نقض مساله معاصر بودن است. ما در مساله معاصر بودن تمام این پارادایمها را شکستهایم و دیگر بحث هنر والا به مفهوم گذشته را نداریم.
او افزود: هنرمند میتواند زندگی خودش را در اثرش جاری کند اما نمیتواند براساس یک نگرش خاص اثری را خلق کند. واکنشی که آدم ها نسبت به وضعیت موجود دارند با هم تفاوت دارد.
سپس کورش گلناری دبیر هفتمین بینال مجسمه سازی گفت: انتخاب تم وضعیت٬ مصداق بحران جامعه ما است. زمانی که تم بینال هفتم را وضعیت انتخاب کردیم٬ کم نبودند افرادی که تم را زیر سوال بردند و از چرایی تم پرسیدند. اگر به تاریخ ایران از دوره قاجاریه به این سو نگاه کنیم درمییابیم در تمام این مدت، ما با بحران وضعیت روبرو بوده ایم.
او بیان کرد: امروزه کتاب های متعددی درباره مجسمه سازی نوشته شده است اما با وجود این نسبت به نظریه و کتاب خوانی بیاهمیت هستیم. اگر بینالهای بینالمللی مجسمه را نگاه کنید درمییابید که به هنر در چه ابعادی نگاه میکنند اما در ایران وضعیت فرق میکند.
گلناری ادامه داد: تم یکی از بحث هایی است که در بینال هفتم بسیار مطرح شد. تم یک موضوع نیست که بخواهیم براساس آن شکلواره تعریف کنیم. تم یک اتمسفر و هیجان است. تم یک افق رو در رو است. تم بینال هفتم این افق را پیش روی هنرمند گذاشت تا ببیند رویکردش نسبت به این وضعیت خاورمیانه و ایران چیست.
دبیر بینال هفتم با اشاره به چگونگی انتخاب تم وضعیت برای این بینال اظهار کرد: این تم با توجه به جلسات متعددی که برگزار کردیم انتخاب شد. با انتخاب این تم می خواستیم ببنیم هنرمندان مجسمه ساز موضع و استراتژیشان نسبت به روزگاری که در آن زندگی میکنند٬ چیست.
این مدرس دانشگاه با بیان این مطلب که تم محدودیت نیست، گفت: یکی دیگر از مواردی که در نشریه تندیس پیرامون بینال مجسمه سازی مطرح شد٬ این بود که باید در بینال هم تم وضعیت مطرح میشد و هم تم آزاد. تا هنرمندانی که نمیخواستند با این تم اثر خلق کنند هم بتوانند در این رویداد شرکت کنند. واقعا من متوجه نمیشوم آزاد یعنی چه؟ آزاد یعنی که ما فکر و اندیشه نداریم و ذهن مان خالی است.
او افزود: نقدهای متعددی نسبت به تم بینال هفتم صورت گرفت٬ به نظرم این انتخاب بسیارهوشمندانه بود و براساس زمان و مکان اتفاق افتاده بود و ما در این تم٬ موقیعت مان را در منطقه خاورمیانه و کشور ایران می توانستیم ببینیم. تم وضیعت ابهامی در خودش مستتر دارد که برای بسیاری از مصادیق جواب می دهد. بسیاری از هنرمندانی که در این رویداد شرکت کردند خود به تنهایی یک اثر هنری عمیق و تاثیر گذار بود.
صبا سبطی عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران نیز گفت: هدف ما این است که به بینال مجسمه سازی ازنقطه نظر پژوهشی نگاه کنیم. مساله مهم این است که تم در یک رویداد چگونه مطرح شود و درباره جایگاه و تاکید آن بحث شود و برگزاری نشستهای پژوهشی پیرامون بینال کمک می کند که با شناخت نقاط ضعف خود در دوره آتی بهتر بینال را برگزار کنیم.