به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی در آیین افتتاحیه نگاه خانه زیرگذر تئاتر شهر، واقع در تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و انقلاب درباره نمایش آثار هنری در معابر عمومی گفت: هرچه هنر و هنرمند از مردم فاصله بگیرد به فضای روشنفکری که کارآمدی لازم را ندارد نزدیک می شود. از همین رو مردم ارتباط کمتری با هنر برقرار میکنند و مطالعات اجتماعی نیز از آنها دور میشود. هنر زمانی ارزش و جلوه پیدا میکند که بتواند در جامعه اثرگذار باشد و توسط مخاطبین دیده و درک شود.
وی ادامه داد: اینکه یک اثر در معرض دید عموم قرار گیرد، مخاطبین بیشتری در جریان این اثر قرار میگیرند. در نگارخانهها، نگاهخانهها و مکانهایی که آثار هنری به نمایش در می آید فرصت دیده شدن اثر توسط هنرمندان و علاقه مندان به هنر به وجود می آید اما اماکن عمومی فرصت بسیار بهتری است که هنرمندان آثار خودشان را در معرض دید مردم قرار دهند و مردمی که به نگارخانهها نمی روند فرصت یابند تا از آثار هنری دیدن کنند.
معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه مخاطب بیشتر هنرمند را به تولید آثار بهتر ترغیب می کند، تاکید کرد: زمانی که یک اثر هنری در معرض دید عموم قرار می گیرد، هم مخاطبین بیشتری برای یک اثر جذب می شوند و هم هنرمند ترغیب می شود تا آثار جدیدی را خلق کند. از همین رو سبب می شود تا کیفیت آثار ارتقا یابد و در نهایت منجر به بهبود شرایط و رشد هنر در جامعه شود. طبیعتا تنفسگاههای هنری مانند همین نگاهخانه که در ایستگاه متروی تئاتر شهر افتتاح شد هم حال مردم را بهتر می کند و هم راغب می کند که با هنر ارتباط بهتری داشته باشند.
معلمی با بیان اینکه امروز اولین مرحله از آغاز یک پروژه در حوزه هنر عمومی است، گفت: افتتاح این نگاهخانه فتح بابی است برای توسعه بیشتر هنر و ارتباط آن با مردم. درخواست ما از متصدیان فضای عمومی مانند شهرداریها، مترو و ... این است که اماکن عمومی را در اختیار ما قرار دهند و ما متعهد می شویم هیچ روزی از سال نگذاریم این نگاهخانهها و اماکن خالی بماند. در هر مناسبت و رویدادی، آثار خودمان را که مرتبط با زمان اکران و مناسبتها است در معرض دید عموم قرار می دهیم؛ زیرا هم نگاهگذرها، هم نگارگذرها و هم گذرگاههای فرهنگی مانند پارکها و پیادهروها ظرفیت بسیار خوبی دارد که به آثار هنری مزین شود. هنرمند هر چه از مردم فاصله بگیرد کارش کمتر دیده می شود و میل و رغبتش در تولید اثر کم می شود. تولید آثار برای اندرونی ها طبیعتا انگیزه لازم را به وجود نمی آورد و بدیهی است مخاطب بیشتر انگیزه هنرمندان جامعه هنری را بیشتر می کند.