«دیونگاشت» نام نمایشگاهی از آثار هنری محسن کرمی

«دیونگاشت» نام نمایشگاهی از آثار هنری محسن کرمی
نمایشگاه خط‌نگاشته‌ها و نقاشی های محسن کرمی روز جمعه، ۲۷ مهر ماه در گالری مژده افتتاح می‌شود.
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
کد خبر :  ۲۹۷۷۳

 

 

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، «دیونگاشت» نام این نمایشگاه است که در آن حدود ۲۵ اثر کرمی با تکنیک‌های اکرلیک، آب مرکب و زغال روی دیوار گالری مژده می‌رود.

محسن کرمی، گرافیست و خوشنویس، در این زمینه توضیح می‌دهد: گزینش نام دیو برای آفریده‌های هنری که دستمایه کارشان دبیره (الفبا)، خوشنویسی، نویسه و نگاره‌های رازوار است، شاید سهمگین و سربسته به نظر رسد، اما در زبان باستانی واژه «دی وَﹶ» به معنی درخشیدن و پرتو است.

او ادامه می‌دهد: برگزیدن نام دیو با این انگیزه است که بنا به نوشتار ایرانی، آفرینش دبیره خط اوستایی را وابسته به دیوان می‌دانند و شاید اشاره و ایمایی دارد به روزگار باستانی و سرچشمه‌های نخستین جهان‌نگری اشراقی، شهودی و اندیشه انتزاعی دینی و باز، گرایش به گونه‌ای از آغازین گرایی در گونه‌های هنری که یادآور آن خاطره ازلی‌اند و شاید همانی که سهروردی «کلمات المرموزة الاولین» می‌نامد و جاویدان خردش می‌خواند.

کرمی همچنین اظهار می‌کند: حدود ۲۰ سال است که خوشنویسی کار می‌کنم و رشته دانشگاهی‌ام گرافیک است. همیشه خواستم ویژگی‌های گرافیکی در خوشنویسی‌ام حضور داشته باشد و همچنین ویژگی‌های خوشنویسی در گرافیک. پژوهش‌هایی را در حیطه مطالعات تطبیقی فلسفه و اسطوره شناسی هند و ایران انجام دادم که تاثیر زیادی روی کارهام داشتند و به نمادها و نشان‌های مشترکی در الفبا رسیده‌ام.

نمایشگاه آثار محسن کرمی عصر جمعه (۲۷ مهر ماه) گشایش می‌یابد و تا چهارم آبان (غیر از شنبه) در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، سرو شرقی، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ دایر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر