آقامیری:

نگارگری تنها هنر دینی و اسلامی است / زیبایی‌های عاشورا را به تصویر بکشیم

نگارگری تنها هنر دینی و اسلامی است / زیبایی‌های عاشورا را به تصویر بکشیم
یک هنرمند نگارگر گفت: نقاشان برای آنکه عمق فاجعه عاشورا را نشان دهند، خون و خونریزی را به تصویر می‌کشند اما حضرت زینب (س) فرمودند: «چیزی جز زیبایی ندیدم» و ما هم به عنوان هنرمند باید زیبایی‌ها و مفاهیم عاشورا را به تصویر بکشیم.
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر :  ۲۹۶۶۵

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، امیرحسین آقامیری، هنرمند نگارگر، با بیان اینکه تنها هنر دینی و اسلامی نگارگری است، اظهار کرد: ایرانی‌ها خیلی زود اسلام را پذیرفتند و همچنین از گذشته اهل هنر بودند. بعد از آنکه اسلام در ایران ظهور کرد، تاثیر بسزایی در هنر ما گذاشت. در مساجد و بناهای اسلامی و کتاب‌های دینی ما مانند قرآن از هنر اسلامی مانند تذهیب استفاده می‌شود؛ چرا که مادیت و عوارض مادی از آن گرفته شده است. تذهیب هنر دو بعدی است و بر اساس مفاهیم قرآنی شکل گرفته و تنها هنری است که می توان از آن در قرآن کریم و مساجد استفاده کرد.

وی ادامه داد: خیلی از آثار ایرانی مانند شاهنامه به دلیل آنکه ساختار و ترکیب‌بندی و رنگ آن بر اساس مضامین اسلامی است، غربی‌ها آن را به عنوان هنر اسلامی هم می‌شناسند. برعکس آثاری با موضوعات دینی و عاشورایی ساخته شده که صرفا موضوع اسلامی داشته‌اند؛ اما اصل هنری که به کار گرفته شده، هنر باروک و قرن 17 اروپا است.

 

 

آقامیری خاطرنشان کرد: فلسفه عاشورا مباحث فرازمینی است و نمی‌توان با چنین قالبی آن را به تصویر کشید. اگر بخواهیم عاشورا را با مضامین مادی نشان دهیم، شاید تابلویی با جلوه‌های خوب خلق کنیم، اما بهتر از آن هم می‌توان خلق کرد. این‌گونه موضوعات بیشتر در قالب نگارگری بروز و ظهور می‌کند. خیلی‌ها داستان‌های عاشورایی را ساخته‌اند، اما صرف نظر از موضوع، مخاطب تصور می‌کند که اثرِ یک نقاش اروپایی را نگاه می‌کند.

این هنرمند نگارگر با تاکید بر اینکه نگاه هنرمندان عرصه تجسمی به موضوعاتی مانند عاشورا تا حدودی صوری و ظاهری شده است، افزود: ما از عاشورا تنها مرثیه را می‌بینیم و در هنر عاشورایی هم بر ستم‌های جسمانی تاکید داریم که یزیدیان انجام داده‌اند؛ در حالی که امام حسین (ع) به دنبال کسی بوده که در راهش یاری‌اش کند. او راهی را بینان‌گذاری کرد و هدفش این بوده که مردم این راه را بروند. نقاشان برای آنکه عمق فاجعه عاشورا را نشان دهند، خون و خونریزی را به تصویر می‌کشند؛ اما حضرت زینب (س) فرمودند «چیزی جز زیبایی ندیدم» و ما هم به عنوان هنرمند باید زیبایی‌ها و مفاهیم عاشورا را به تصویر بکشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر