به همت خانه تئاتر حوزه هنری استان اصفهان

شصتمین پاتوق یکشنبه‌های تئاتر با «اپرای پیاز»

شصتمین پاتوق یکشنبه‌های تئاتر با «اپرای پیاز»
شصتمین نشست پاتوق یکشنبه‌های تئاتر اصفهان با خوانش نمایشنامه اپرای پیاز نوشته محمود طیاری و با خوانش آقای احمدرضا سلیمانی در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کد خبر :  ۲۹۴۱۸

به گزارش سایت صحنه؛ شصتمین نشست پاتوق یکشنبه‌های تئاتر اصفهان به همت خانه تئاتر حوزه هنری این استان با خوانش نمایشنامه اپرای پیاز نوشته محمود طیاری و با خوانش آقای احمدرضا سلیمانی در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.
محمود طیاری متولد 1317 در شهر رشت و صاحب بیست و دو عنوان کتاب در حوزه ادبیات نمایشی است . از او آثار متعددی در حوزه ادبیات داستانی ، شعر و ادبیات دراماتیک به چاپ رسیده است . اپرای پیاز در سال ۱۳۸۷ توسط انتشارات افراز  منتشر و بعنوان اثر برگزیده اول در نخستین دوره انتخاب متون برترادبیات نمایشی ایران معرفی شده است.
اپرای پیاز داستان پدیده ای اجتماعی بدشگون و نا خوشایند در جامعه ایران بنام طلاق را واکاوی میکند . نویسنده از طریق به نمایش گذاشتن ویرانی روابط و فرو ریختن ساختار یک کانون مشترک مخاطبش را به مشاهده   ناکامی ها و رنج های جاری در روزگار یک خانواده از هم گسسته دعوت می کند . طیاری از طریق کشف روزنه های دراماتیک ، گذشته ، حال ، رویا و کابوس  شخصیت هایش را با مخاطب به اشتراک می گذارد و از این طریق ضمن حفظ ریتم در توالی رویدادهای درام،  به اهدافی همچون ورود به ابعاد متنوع شخصیت و ذکر پیشینه دراماتیک داستان دست می یابد . هیات داوران اولین دوره انتخاب متون نمایشی ایران در بیانیه ای اینگونه نمایش طیاری را مورد ستایش قرار می دهد : ساختاری نو و بدیع ، زبانی موجز، طنزی تلخ و تراژیک، واژگان و لحظه های درخشان ، حال و هوا و فضا و غنایی تجربی نهفته در بن مایه اثر .
در قسمت دوم از شصتمین  نشست پاتوق ضمن تقدیر از تلاش آقای احمدرضا سلیمانی به سبب خوانش اثر ،  محمد رضا بزرگ زاد به مناسبت خوانش درامی رئالیستی ضمن ارائه مختصری از روند شکل گیری درام رئایست در نیمه دوم قرن نوزدهم به معرفی نویسندگان و آثار شاخص این مکتب نمایشی در ایران و جهان پرداخت .  در ادامه اهالی پاتوق ضمن اظهار نظر پیرامون اثر  خوانش شده به بیان دیدگاه های خود درباره زبان و ساختار در اثر محمود طیاری پرداختند . همچنین بعضی از اهالی پاتوق از جمله آقای شهداد تمایل خود را  بمنظور خوانش آثاری از نویسندگان بومی استان اصفهان اعلام کردند که نظرات موافق و مخالفی از جانب حاضرین در پاتوق بهمراه داشت .

گفتنی است، جلسه بعدی نشست پاتوق نمایشنامه خوانی اصفهان در روز یکشنبه بیست و دوم مهرماه در محل خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر