هانس بلمر، یک هنرمند آلمانی بود که برای عروسک های زنانه که در اواسط دهه 1930 تولید شده بود، بیشتر شناخته شده بود. مورخان هنر و عکاسی نیز او را عکاس سورئالیست می دانند.
بلمر در شهر کاتوویتز و سپس بخشی از امپراتوری آلمان (در حال حاضر کاتوویک، لهستان) متولد شد. تا سال 1926، او به عنوان یک طراح برای شرکت تبلیغاتی خود مشغول به کار بوده است. او پروژه عروسک خود را برای مخالفت با فاشیسم حزب نازی آغاز کرد و اعلام کرد که هیچ کاری نمی کند که از دولت جدید آلمان پشتیبانی کند. عروسک ها به صورت فرم های جهش یافته و غیر متعارف به طور خاص به فرقه بدن کامل و سپس برجسته در آلمان هدایت می شوند. بلمر در انتخاب نوع هنر خود با خواندن نامه های منتشر شده از اسکار کوکوچاکا (Der Fetisch، 1925) تحت تاثیر قرار گرفت.
همچنین گفته می شود که پروژه عروسک بلمر توسط مجموعه ای از حوادث زندگی شخصی اش مورد انتقاد قرار گرفته است. هانس بلمر برای برانگیختن بحران فیزیکی در پدرش اعتبار میبخشد و خلاقیت هنری خود را به همراهی با ناسازگاری و ناراحتی دوران کودکی به سمت یک قدرت پدرانه و بیحوصلگی به ارمغان می آورد. شاید این یکی از دلایل پذیرش تقریبا جهانی و بدون شک در ادبیات بولمر درباره ارتقاء هنر او به عنوان مبارزه علیه پدر، پلیس و در نهایت فاشیسم و دولت است.
رویدادهای زندگی شخصی او همچنین شامل دیدار پسر عموی نوجوان زیبا در سال 1932 (و شاید سایر زیبایی های غیر قابل دستیابی)، حضور در نمایشنامه های قصه های هوفمان ژاک افنباخ (که در آن یک مرد به طرز عجیبی در عشق با یک ماشین می افتد) و دریافت جعبه ای از اسباب بازی های قدیمی او پس از این حوادث، او شروع به ساخت اولین عروسک خود کرد.
بولمر در آثار وی صراحتا این عروسک را به عنوان یک دختر جوان تبدیل کرده است. عروسکها اصل "مفصل توپ" را به وجود آوردند که توسط یک جفت عروسک چوبی قرن شانزدهم در موزه کایزر فریدریش الهام شد.