گفتگو با میثم ملکی هنرمند عکاس، مدرس کارگاه عکس حوزه هنری قزوین

گفتگو با میثم ملکی هنرمند عکاس، مدرس کارگاه عکس حوزه هنری قزوین
میثم ملکی وی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی حوزه هنری به بیان برنامه های پیش روی کارگاه «از ایده تا اجرا»ی این مرکز به شرح زیر پرداخت.
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
کد خبر :  ۲۹۲۶۶

میثم ملکی، متولد 1368، مدرس کارگاه عکس حوزه هنری قزوین، دبیر جشنواره های عکس، برگزیده ده ها جشنواره کشوری. شرکت در نمایشگاه های گروهی و برپایی نمایشگاه های انفرادی:«عکس طنز» و «راهیان نور» را در کارنامه خود دارد. وی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی حوزه هنری به بیان برنامه های پیش روی کارگاه «از ایده تا اجرا»ی این مرکز به شرح زیر پرداخت.

کارگاه ایده تا اجرا به دنبال چه اهدافی است؟
این کارگاه از سوی واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری راه اندازی شده تا هنرمندان و علاقه مندان جوان را جذب و طی فرایند های لازم با اجرای برنامه های هنری بتوانند به سطح قابل قبول رسیده و قادر به تولید اثر باشند، در این زمینه علاوه بر کلاس های آموزشی و کارگاه های نقد و بررسی، به همت روابط عمومی این مرکز اردوهایی به منطقه الموت و طارم سفلی همچنین مراکز تولیدی و صنعتی شهرک های لیا و کاسپین برگزار شده است.

شرکت کننده ها در این برنامه ها در همه سطوح حضور دارند، یکی از ویژگی های این اردوها قرار گرفتن هنرمندان آماتور در کنار عکاسان حرفه ای است، به این صورت علاوه بر کسب تجربه کار جمعی و گروهی تکنیک ها و اصول عکاسی نیز منتقل می شود.

در این کارگاه(از ایده تا اجرا) تلاش می کنیم با انتخاب موضوع به صورت فصلی کارها به شکل متمرکز و هدفمند پیگیری شوند. بعنوان نمونه  در سال نود و هفت می توان به موضوعاتی چون؛ شهدا، محرم، سبک زندگی اشاره کرد. آثار هنرجویان که در قالب اردوهای شهری و منطقه ای یا بصورت انفرادی تهیه شده اند با حضور چهره های مطرح به صورت هفتگی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و در نهایت در پایان هر فصل پس از ارزیابی نهایی عکس های منتخب در قالب نمایشگاه به معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

استقبال از این کارگاه ها چگونه بوده؟
طی سه ماه از شروع کلاس ها بیش از پنجاه نفر ثبت نام کرده اند و این در حالی است که به دلیل کمبود فضا نتوانسته ایم پذیرای دیگر متقاضیان باشیم که با برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش داریم در ترم پیش رو پذیرای دیگر علاقه مندان نیز باشیم. ما مشکل مخاطب نداریم و این به دلیل سابقه کارگاه های عکس در این مرکز می باشد.

 خانه عکاسان حوزه هنری از چه زمانی آغاز بکار کرده است؟
عکاسی عرصه وسیعی است که دیدگاه های مختلف را پوشش می دهد به همین تنوع سلیقه در این هنر به خوبی دیده می شود و قابل درک هم هست.

نخست این که کار خانه عکاسان این مرکز، با حضور هنرمندان حرفه ای برای تولید آثار شاخص متناسب با اهداف حوزه هنری می باشد. با توجه به استعدادهای فراوان هنری در رشته عکاسی و چهره هایی در سطح ملی و بین المللی که در قزوین حضور دارند و شاید به جرعت بتوان گفت: که قزوین یکی از قطب های عکاسی در سطح کشور است و این کار ما را به جهت انتظارات سخت و به لحاظ حمایت های معنوی پیشکسوتان آسان می نماید.

 شما بعنوان مدرس آینده این کلاس ها و کارگاه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به نکاتی که گفته شد؛ یعنی چهره های شاخص، استقبال عمومی، حضور جوانان و حمایت های حوزه هنری، می توانم به جرات بگویم که گستره فعالیت های ما در شش ماهه دوم سال جاری و سال پیش رو بیشتر و با کیفیت بالاتری ادامه خواهد داشت. تشویق هنرجویان برای شرکت در جشنواره ها و حضور در عرصه های رقابتی کمک می کند تا آنها علاوه بر رفع نقاط ضعف، چابک تر در این راه گام بردارند.
در اینجا لازم می دانم اشاره کنم، خانه عکاسان محلی برای همه هنرمندان عکاس است که می توانند  یاریگر ما در اجرای هرچه بهتر برنامه ها باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر