کارگاه تخصصی خوشنویسی حوزه هنری با حضور: استاد میرحیدر موسوی به بررسی «چگونگی مشق نظری و بررسی آثار هنرمندان» اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری قزوین؛ در این کارگاه استاد میر حیدرموسوی، به بررسی روند تاریخی هنر خوشنویسی پرداخت. وی تکامل سبک های مختلف خوشنویسی در سه دوره تاریخی؛ صفویه، قاجاریه و معاصر را مرهون مجاهدت استادان بزرگ خوشنویسی و معلول زمینه های اجتماعی برشمرده گفت: سرآغاز صفویه دوره شکوفایی هنر خوشنویسی است. استادان بی نظیر و دوران سازی چون؛ میرعماد حسنی قزوین توانستند با ترکیب بندی های جدید در چلیپا نویسی الهام بخش دیگران شوند.
وی به تحول خوشنویسی در عصر قاجار پرداخته افزود: بر کسی پوشیده نیست که هنر خوشنویسی در دوره قاجاریه با مجاهدت استادان بزرگی چون؛ میرزا غلامرضا اصفهانی، توسعه و گسترش چشمگیری یافت. این هنرمند دوره ناصری با مهارت تمام می نوشته و در نستعلیق و شکسته نستعلیق صاحب سبک خودش است. او در ترکیب بندی حروف و کلمات استاد بود و به تنهایی توانست با خلاقیتی منحصر به فرد با ایجاد رابطه فرمی بین حروف، فضا سازی و ترکیب بندی های کاملا دقیق، «سیاه مشق» را بعنوان یک سبک (ژانر) هنری در خوشنویسی به اوج رسانده، تثبیت کرده و به عنوان یکی از قالب های خوشنویسی معرفی کند.
مسوول کارگاه خوشنویسی این مرکز ضمن تاکید بر اهمیت خلاقیت در خوشنویسی و اجتناب از تکرار و شبیه نویسی یادآور شد: هنرمند با ممارست، تمرین و تجربه باید به سبک ویژه خودش برسد. تجربه تاریخی نشان داده؛ شیوه متفاوت و استقلال نظر، از مبانی رشد محسوب می شوند و اثری که خلق شود شناسنامه خاص خودش را خواهد داشت.
در ادامه نشست با پخش آثار اعضای کارگاه بصورت اسلاید، استاد موسوی به اهمیت نقد پرداخته گفت: بزرگ نمایی(پخش اسلاید) به ما کمک می کند تا ببینیم میزان قانون مندی و رعایت اصول زیباشناختی را نشان می دهد چراکه دیده شدن خطاها مسیر نقد را هموار می نماید.
گفتنی است: کارگاه خوشنویسی حوزه هنری بصورت منظم با حضور استادان کشوری و جمعی از علاقه مندان در این مرکز برگزار می گردد.