پدرام فرخ نیا کاریکاتوریست چهارمحال و بختیاری؛

اکثر هنرمندان موفق کاریکاتور ایران در شهرستان های کوچک زندگی می کنند اما تاثیر گذاری هنریشان جهانیست.

اکثر هنرمندان موفق کاریکاتور ایران در شهرستان های کوچک زندگی می کنند اما تاثیر گذاری هنریشان جهانیست.
فرخ نیا در زمینه های مختلف هنری چون گرافیک، نقاشی و کاریکاتور فعالیت میکند او در رشته کاریکاتور از شهرت خاصی در استان برخوردار است.
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
کد خبر :  ۲۹۱۵۴
پدرام فرخ نیا زاده 12 خرداد 1369 در روستای سیف آباد از توابع بخش دوآب صمصامی شهرستان کوهرنگ است او دوران هنرستان خود را در رشته گرافیک در هنرستان رازی اردل ، کاردانی را در دانشکده فنی سروش اصفهان و کارشناسی خود را در دانشکده هنر شهید چمران اهواز گذرانده است‏‎ ‎‏.فرخ نیا در زمینه های مختلف هنری چون گرافیک، نقاشی و کاریکاتور فعالیت میکند او در رشته کاریکاتور از شهرت خاصی در استان برخوردار است و تا کنون توانسته جوایز مهم و ارزنده ای  را در بخش ملی  و بین المللی از آن خود کند.فرخ نیا در تابستان 1397 دوره ی آموزشی کاریکاتور را در خانه هنرمندان حوزه هنری برپا کرد به بهانه برگزاری این کلاس با او به گفتگو نشستیم.‏
از چه سالی آموزش را به صورت حرفه ای  در زمینه کاریکاتور آغاز کردید؟
‏ آشنایی من با  کاریکاتور بر می گردد به نزدیک 12 سال پیش در دوران هنرستان ، طی این مدت فراز و نشیب های کاری زیادی داشته ام ، جشنواره ها گوناگون شرکت کرده و با اساتید مختلفی آشنا شدم. تجربه ی همکاری با مطبوعات استان را نیز دارم. در خصوص آموزش به خاطر نبود یک سری بسترها زیاد در این حیطه  نبودم ، اما دوستان علاقه مندی بودند که در حد تبادل اطلاعات و تجربیات با آنان همکاری می کردم.‏
استقبال از کارگاه کاریکاتور شما در خانه هنرمندان حوزه هنری چگونه بوده است؟ ‏
برای بار اول استقبال خوبی صورت گرفته است که نشان دهنده وجود علاقه به یادگیری این هنر در بین علاقه مندان است.‏
کمی درباره ی کارگاه و شیوه تدریس به هنر جویان بگویید؟ آیا در این مدت فشرده کارگاه، به اهدافی که داشتید رسیده اید؟‎ 
‎در این دوره آموزشی کلیاتی از انواع کاریکاتور ، کاربرد کاریکاتور و شناخت کاریکاتور ارائه شده است. تدریس ارتباطی دو طرفه ای بین مدرس و هنرجو هست که بسته به توانایی آموزش گیرنده و استعداد او صورت می گیرد.و در مجموع هنر پذیری را امری شخصی می دانم  و مدرس خوب در حوزه آموزش راهنما ، انگیزه دهنده و جهت دهنده به هنرجو با توجه به توانایی های اوست‏‎.‎در این مدت برگزاری کلاس ها به استعداد های خارق العاده ای برخورد کردم که مستلزم حضور مداوم در این عرصه اند که کارشان پخته و قدرتمند تر شود‏‎.
یک فرآیند آموزشی خوب و اثر گذارچگونه است و اصولاً فرایند آموزش به هنرجویان بایست به چه دست آوردی منتهی شود؟‏
آموزش باید راهگشا باشد تا هنرمندانی متولد شوند که در اجتماع سودمند و مثمر ثمر باشند اما در حیطه کاریکاتور باید به توانایی هایی برسند که بتوانند هنر خود را در قالب نمایشگاه ، مطبوعات و جشنواره ها با ارایه مناسب اثر به نمایش در آورند‏‎.
‎آیا این دوره را دوباره تکرار خواهید کرد؟ ‏
بله بسیار خرسند می شوم که استعداد های جدید را کشف کنم و در حد بضاعت راهنما باشم.‏
خروجی این کارگاه یک ترمه چه بوده است؟ آیا با ادامه این کارگاه میتوان شاهد ظهور و رشد هنرمندان خلاق جوان کاریکاتور در استان بود؟ ‏
خوب برای اندک زمانی که کار را آغاز کرده ایم می توان گفت دوره خوبی بوده است .آثار قابل قبولی خلق شده ، کاریکاتور هایی از هنر جویان در مجله ها چاپ شده است،برای جشنواره ها تولیداتی داشته ایم و با توجه هدف گذاریی که کرده ایم به زودی هم شاهد برپایی نمایشگاه از این هنرجویان هستیم که عمدتا از نوجوانان آینده در این رشته هنری هستند‏‎.‎
 
شما در زمینه گرافیک و نقاشی نیز فعالیت می کنید ولی تکیه اصلی شما بر کاریکاتور است؟دلیلش چیست؟
البته در دیگر رشته های حوزه هنرهای تجسمی هم موفقیت هایی داشته ام . ولی خوب از نظر خلق اثر کارتونی با محدودیت های کمتری روبرو هستیم چه از نظر زمان و چه ابزار به سادگی می توان ایده های ذهنی خود را به عینیت تبدیل کرد .علاقه ام به کاریکاتور به خاطر این است که فکر کردن به موضوعات مختلف را دوست دارم ، کنکاش می کنم  و دنبال جوابِ سوال هایی هستم که به خاطرشان ملزم به  تحقیق و مطالعه می شوم که این پروسه باعث کسب اطلاعات جدید در موضوعاتی  می شود که بشر با آن سر وکار دارد و در پایان  منجر به خلق اثر کاریکاتوری می شود‏‎ .
‎نظرتان راجع به کاریکاتور در استان چیست؟ ‏
کاریکاتور یک بستر ذهنی می خواهد تا امکانات، یعنی هنرمند باید در راه هدفی که دارد تلاش کند مهم نیست در این استان یا جای دیگری باشد آن هم در روزگاری که ما در دهکده جهانی با سرعت بالای انتقال اطلاعات زندگی می کنیم .اکثر هنرمندان موفق کاریکاتور ایران در شهرستان های کوچک زندگی می کنند اما تاثیر گذاری هنریشان جهانیست. استان ما هم سرشار از استعدادهای مختلف هنری است اما خیلی ازآنان به صورت مقطعی کار می کنند و چون از نظر مالی به انتفاع نمی رسند وارد حوزه های کاری دیگر می شوند‎ .
‎کمتر دیده شده که نمایشگاه کاریکاتوری از هنرمندان استان یا خود شما در استان برپا شود دلیل آن چه چیزی است؟‏
‏ هر هنری مخاطب می خواهد دلیل این که در استان چنین نمایشگاهی شکل نگرفته این است که دیگر هنرمندان در این زمینه تولید اثر نداشته اند من هم آثار مختلف با سوژها و تکنیک های مختلفی کار کرده ام که امیدوارم روزی از منتخب آثارم بتوانم نمایشگاهی در استان برگزار کنم‏‎ .
‎صحبت پایانی؟ ‏
صحبت خاصی نیست به جز آرزوی توفیق برای همه دوستداران هنر که در این راه تلاش مستمر دارند‏‎ .‎
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

ارسال نظر