"روبر دلونه": تصور می کنم که مردم باید به آثار ما عادت کنند

به تقلید از نام "اورفه اوس" (Orpheus) رامشگر و چنگ نواز افسانه های یونانی، اورفیسم به گرایشی که مطابق کوبیسم فرانسوی شکل کرفته بود اطلاق شد.
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
کد خبر :  ۲۹۱۰۵

"روبر دلونه فرانسوی" (Robert Delaunay)  متولد سال ،۱۸۸۵ نقاش فرانسوی بود که در سبک اُرفیسم (شبیه به نقاشی انتزاعی و کوبیسم) کار می‌کرد. دولونه بر اُرفیسم متمرکز بود، حال آن که آثار متاخر او بیش‌تر انتزاعی بودند. مولفه‌های آثار او استفاده از رنگ‌های اشباع‌شده، و دلبستگی عمیق به تجربه در محتوا و فرم بود.

"روبر دلونه" در سال 1912 به "واسیلی کاندینسکی" می نویسد: «تصور می کنم که مردم باید به آثار ما عادت کنند. اما این تاثیر به آهستگی انجام می گیرد، چرا که آن ها در عادت ها غرق شده اند.» در حقیقت، جمعیت هنر دوست هیچ گاه با اورفیسم به راحتی ارتباط برقرار نمی کردند؛ حداقل در ظاهر که این طور بود. اما اورفیسم در اصل بسیار هم ساده فهم بود.

به تقلید از نام "اورفه اوس" (Orpheus) رامشگر و چنگ نواز افسانه های یونانی، اورفیسم به گرایشی که مطابق کوبیسم فرانسوی شکل کرفته بود اطلاق شد. این نامی بود که در حدود 1912 توسط "آپولینر" شاعر برای آثار "دلونه" و رفقایش انتخاب شد؛ یعنی شخص سومی که از دایره ی این نقاشان بیرون بود و درک زیادی درباره ی آن ها نداشت، نامی مناسب بر یک جنبش تازه شکل گرفته گذاشته بود. گر چه معنی دقیق آن مشخص نبود، اورفیست ها این عنوان را به گرمی پذیرفتند؛ شاید هم برای خنثی کردن ظاهر هندسی کوبیسم و دست یافتن به نوعی «خلوص» موسیقایی و سبک کردن معنی اثر، سمفونی کاملی از شکل و رنگ است که بی تردید تحسین مخاطب را به همراه دارد.

 

 فرم های دایره ای/ 1930/  رنگ و روغن روی بوم/ موزه سولومان موزه گوگنهایم، نیویورک

 

پرتره ژان متزینگر/ 1906/ رنگ و روغن روی بوم

 

چشم انداز در دیسک/1906/  رنگ و روغن روی بوم/ موزه ملی هنر مدرن (MNAM)، مرکز جورج پمپیدو، پاریس

 

زمینه های مریخ/ برج قرمز/ 1911/ مؤسسه هنر شیکاگو

 

اولین ضبط/ 1912-1913/ رنگ و روغن  روی بوم/ مجموعه خصوصی

 

پنجره های همزمان در شهر/  1912/ Kunsthalle Hamburg

 

Rythme n ° 1، دکوراسیون برای Salon des Tuileries، روغن بر روی بوم، Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر