زارعی: هنرمند تئاتر، فرزند زمانه خود است/ برپایی تئاتر اربعین به چهار زبان مختلف

زارعی: هنرمند تئاتر، فرزند زمانه خود است/ برپایی تئاتر اربعین به چهار زبان مختلف
کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در نشست سالانه مسئولان هنرهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری گفت: هنرمند تئاتر باید اجتماع خود را بشناسد و از شرایط و رویدادهای لحظه به لحظه آن آگاه باشد؛ چرا که هنرمند تئاتر فرزند زمانه خود است و اگر چنین نباشد موفق و تاثیرگذار نخواهد بود.
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر :  ۲۸۹۷۱

به گزارش سایت صحنه؛ نشست سالانه مسئولان هنرهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری هفته گذشته با حضور جمعی از مدیران حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد و مسئولان هنرهای نمایشی مراکز استانی حوزه هنری برگزار شد. در این نشست کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تاکید بر همکاری و هماهنگی بیشتر میان مرکز و مسئولان نمایش استان‌های حوزه هنری به بیان برنامه‌های این مرکز  در سال جاری پرداخت و گفت: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد بعد از وقفه‌ای طولانی با همکاری و همراهی فاضل نظری بار دیگر جان گرفت و برپا شد. ما در نظر داشتیم تا سال گذشته که دوازدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد کار خود را مجدد آغاز کرده بود در یکی از استان‌ها برگزار شود. اما دکتر نظری معتقد بود به لحاظ بُرد رسانه‌ای این جشنواره بهتر است با توجه به وقفه طولانی در تهران برگزار شود. اما جشنواره‌ای که امسال در قزوین برگزار و آثار خوبی و قابل توجهی را نیز ارائه کرد، سیزدهمین دوره تئاتر بچه‌ای مسجد بود. باید همین‌جا از مدیران و مسئولان حوزه هنری قزوین که در برپایی این دوره از جشنواره ما را یاری کردند قدردانی کنم.

وی افزود: برای برگزاری جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد 15 نمایشنامه جدید را تولید کرده‌ایم که به‌زودی منتشر خواهد شد.

زارعی با پر اهمیت شمردن جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد ادامه داد: تئاتر بچه‌های مسجد خدمت بزرگی به هنرهای نمایشی کشور است. از همه شما می‌خواهم این جشنواره را که پایه‌ریز اتفاقات مهم و آینده‌ساز تئاتر کشور است جدی بگیرید و با تمام قوا برای رشد و گسترش آن تلاش کنید. به موجب برگزاری این جشنواره استعدادهای درخشانی در تئاتر کشور کشف و شکوفا می‌شود. استعدادهایی که می‌توانند جان تازه‌ای به تئاتر حرفه‌ای ایران در آینده‌ای نه چندان دور بدهند.

هر هفته اجرای تئاتر در مساجد با موضوع امام زمان(عج)

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه موضوع تئاتر بچه‌های مسجد به برنامه هفتگی اجرا در مساجد اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه هر هفته اجرای تئاتر در مساجد سراسر کشور داشته باشیم. در این زمینه نیز از همه مسئولان تئاتر استانی حوزه هنری خواهشمندم همکاری‌های لازم را به عمل آورید. نمایش‌های این طرح با موضوع امام زمان(عج) در مساجد اجرا می‌شوند.

وی درخصوص نوع دیدگاه هنرمندان تئاتر استانی حوزه هنری و وظایف آن‌ها در خصوص تئاتر کشور افزود: تئاتر امروز ایران به رصد نیاز دارد. ما باید به طور دقیق تئاتر ایران را رصد کرده تا بدانیم چه وقایعی در حال رخ دادن است. هنرمند تئاتر باید اجتماع خود را بشناسد و از شرایط و رویدادهای لحظه به لحظه آن آگاه باشد؛ چرا که هنرمند تئاتر فرزند زمانه خود است و اگر چنین نباشد موفق و تاثیرگذار نخواهد بود.

زارعی ادامه داد: برخی هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و از روی آثار تهرانی تقلید می‌کنند. تقلیدی که گاهی کورکورانه است و می‌تواند مملو از ایرادهای گوناگون باشد. در حالی که هنرمندان شهرستان به‌ویژه هنرمندان تئاتر استانی حوزه هنری باید دیدگاه‌های خودشان را داشته باشند و به جای رونویسی از آثار تهرانی که معلوم نیست درست یا غلط کار می‌کنند ایده‌پرداز باشند و با خلاقیت‌های نمایشی خود آثار با کیفیت تولید کنند.

بازیگر سینمایی «دوج» که به‌تازگی در جشنواره فیلم‌های سینمایی کوکان و نوجوانان روی پرده نقره‌ای نمایش داده شد، گفت: جامعه ایران به امید نیاز دارد و هنرمندان تئاتر حوزه هنر باید برای دستیابی به آن با روحیه جهادی کار کنند. همچنین هنرمندانی تئاتری که با شما در ارتباط هستند را به سوی تولید آثار امیدبخش هدایت کنید. هنرمندان تئاتر استانی باید مایه امید و شادی جامعه مردمی استان خود باشند. شادی‌هایی که با حوزه هنری هماهنگ است و با رعایت اخلاق به حال خوش مردم ختم شود. به عنوان مثال چند شب پیش در قم نمایشی به کارگردانی محمدجواد طاهری روی صحنه رفت که شادی و نشاط را برای مردم به ارمغان آورد. این نمایش بدون هیچ‌گونه رفتار و دیالوگ‌ زشت و ناپسند مردم را خنداند و شاد کرد.

وی افزود: متاسفانه نام حوزه هنری در میان اهالی تئاتر کشور ناعادلانه بیان شده و جا افتاده است. در حالی که ما مدت‌هاست در حال تلاش برای تغییر این نگرش به تئاتر حوزه هنری هستیم. درست است که ما آثار دینی را در مواقع مناسب سال حمایت و خودمان نیز تولید می‌کنیم اما در دو سال گذشته آثار طنز و شادی را نیز روی صحنه بردیم که به قلب مخاطب نشاط می‌بخشد.

زارعی با تاکید بر توجه به مردم در تولید تئاتر گفت: تئاتر برای مردم و تئاتر برای همه باید سرلوحه کار همه هنرمندان تئاتر حوزه هنری قرار گیرد. برخی از نمایش‌ها تنها به درد  جامعه تئاتر می‌خورد و تنها مخاطبانش را هنرمندان تئاتر تشکیل می‌دهند. در حالی که ما باید تئاتری تولید شود که مردم را به خود جذب کند. بسیاری از نمایش‌های تهران به دلیل عدم توجه به مخاطب عام مردمی با شکست مواجه و پس از چند اجرای نخست به دلیل فروش بسیار اندک گیشه تعطیل می‌شوند. مردمی بودن آثار به معنای اجرای نمایش بی‌کیفیت و یا مضحک نیست بلکه باید مردم را با آثار خوب جذب کنیم و علاوه بر نوعی سرگرمی جریان‌ساز و تاثیرگذار باشم.

راه‌اندازی جریان آموزشی-تولیدی چهارفصل تئاتر ایران

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با ابراز نگرانی از فقدان برخی آموزش‌های لازم برای هنرمندان تئاتر استانی گفت: موضوع و مسئله آموزش را جدی بگیرید. ما نیز در این امور همه‌جانبه به شما در استان‌های خودتان کمک می‌کنیم. هنرمندان تئاتر شهرستانی ما از فقر آموزشی رنج می‌برند. این آسیب در بررسی آثار تولیدی آن‌ها قابل مشاهده و ملموس است. پس با همکاری و همیاری هم تلاش کنیم تا هنرمندان تئاتر استانی حوزه هنری را از دانش، فن و آگاهی علوم هنری تئاتر سیراب کنیم. در این شرایط است که می‌توانیم آثاری ماندگار با مخاطبانی بسیار از همه اقشار جامعه  تولید کنیم.

این هنرمند تئاتر و سینمای کشور گفت: یکی از فعالیت‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سال جدید پیگیری برپایی جریان موفق چهارفصل تئاتر ایران است. در نظر داریم تا چهارفصل تئاتر ایران را با مدیریت ایوب آقاخانی راه‌اندازی کنیم. فراخوان این رویداد فرهنگی و هنری تئاتر کشور به‌زودی منتشر خواهد شد. چهارفصل تئاتر ایران یک جریان آموزشی-تولیدی است که نمایشنامه‌های آن در این رویداد به شیوه آموزش تولید می‌شود. همچنین نمایشنامه‌های تولیدی بر اساس کیفیت،‌ چاپ و مورد حمایت ما برای تولید و اجرای عموم قرار می‌گیرند. این طرح پیش از این نیز از سوی ایوب آقاخانی با پیروزی راه‌اندازی شده و امتحان خود را پس داده است. اگر ما بتوانیم با اجرای این طرح تعداد قابل توجهی نمایشنامه با کیفیت تولید کنیم به پیروزی‌های بزرگی دست یافته و خواهیم یافت. از همه مسئولان تئاتر استانی حوزه هنری برای اجرای این طرح طلب یاری می‌کنم.

وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: امسال چهل‌سالگی پیروزی انقلاب را در پیش داریم. می‌خواهیم در این رویداد مهم و تاریخی کشور فعالیت‌های گسترده‌ای را در تهران و شهرستان‌ها انجام دهیم. از همه همکاران در استان‌ها دعوت می‌کنم تا در این رویداد مهم فعال باشند. مسئولان هنرهای نمایشی حوزه هنری می‌توانند طرح و ایده‌های پیشنهادی خود برای این ایام را به ما بدهند. پیشنهاد می‌کنم برای این ایام فعالیت‌های خود را با کیفیت هرچه بیشتر به نمایش بگذارید. به عنوان مثال نمایش‌های تولیدی برای اجرا در این ایام  سطحی‌نگر نباشند و کاری در خور شان انقلاب، جذاب و گیرا برای مخاطب باشد. به هر شکل ممکن برای برگزاری بهتر فعالیت‌های هنرهای نمایشی استان‌ها در این ایام ما آماده همکاری و مشورت‌دهی هستیم.

اجرای سراسری یک نمایش در سی استان کشور هم‌زمان با چهل‌سالگی انقلاب

زارعی درخصوص ویژه‌برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: ایوب آقاخانی نمایشنامه‌ای را با نام «روزهای بی قوام» به‌تازگی نوشته که مناسب اجرا در ایام چهل‌سالگی انقلاب است. همچنین نمایشنامه‌ای با نام «سپیده‌دم» به قلم سید حسین فدایی حسین نیز مورد توجه ما برای اجرا در ایام مذکور است. ما در حال بررسی هستیم تا یکی از این دو اثر را برای اجرای هم‌زمان در تمامی استان‌های کشور در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انتخاب کنیم. به این ترتیب می‌خواهیم تا در سی استان کشور یک نمایش تولید و به طور هم‌زمان در دهه فجر زنگ افتتاح اجرای این نمایش نواخته شود.  اجرای این نمایش که سی گروه متفاوت از سی استان کشور آن‌ را روی صحنه خواهند برد از 12 بهمن آغاز و تا 22 بهمن ادامه خواهد داشت.

همایش پیاده‌روی تئاتر مردمی اربعین به زبان‌های عربی، فارسی، ترکی و اردو

زارعی در ادامه این نشست در مورد فعالیت‌های سالیانه حوزه هنری در ایام اربعین حسینی گفت: فراخوان همایش پیاده‌روی تئاتر مردمی اربعین روی سایت صحنه قرار گرفته است. همکاران استانی آثار مورد نظر خود را با توجه به مطالب گفته شده در فراخوان برای ما ارسال کنید تا ما نیز آن‌ها را بررسی و نتایج را به استان‌ها ابلاغ کنیم. در این دوره از همایش پیاده‌روی تئاتر اربعین که با همکاری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری می‌شود، محراب محمدزاده به عنوان دبیر هنری و و آرش ساربان به عنوان دبیر اجرایی همایش در نظر گرفته شده‌اند.

وی افزود: تمامی اجراهای همایش پیاده‌روی تئاتر اربعین سال گذشته در خاک عراق انجام شد. اما امسال سه روز نیز در مرز ایران با عراق اجراهای نمایش خواهیم داشت. با توجه به این موضوع ممکن است برخی گروه‌های شرکت کننده در این همایش که در مرز ایران و عراق اجرای نمایش خواهند داشت در خاک عراق ما را یاری نکنند.

زارعی ادامه داد: سال گذشته نمایش‌های اجرا شده با دو زبان عربی و فارسی اجرا شدند. جالب است که نمایش‌های عربی ما با بازخوردهای موفق‌تری همراه بود و مخاطبان بیشتری را به خود جذب کرد. چرا که هم تعداد زوار عرب‌زبان بیشتر بود و هم هنرهای نمایشی برای مردم عراق و عرب‌زبانانی که از کشورهایی غیر از ایران به پیاده‌روی می‌آمدند تازگی داشت و جذاب‌تر بود. امسال نیز در نظر داریم با توجه به خیل عظیم و گسترده طیف‌ها، اقوام، نژادها و قشرهای گوناگون زوار برای پیاده‌روی دو زبان ترکی و اردو را علاوه بر فارسی و عربی در اجراهای خود جای دهیم.

وی با تاکید بر دلدادگی گروه‌های شرکت‌کننده در همایش پیاده‌روی تئاتر اربعین گفت:  فعالیت برای پیاده‌روی اربعین باید از دل برآید. به این ترتیب مادیات را در نظر نگیرید و با دل پای کار بیایید. ما تمامی هزینه ویزا و روادید لازم برای خروج از کشور را پرداخت خواهیم کرد. این کار یک نذر فرهنگی است. این موضوع را به خوبی برای گروه‌های داوطلب شرکت در این همایش توضیح دهید.

پیگیر برگزاری جشنواره تئاتر سوره هستیم

زارعی در نشست سالانه مسئولان هنرهای نمایشی مراکز استانی در مورد جشنواره تئاتر سوره گفت: حوزه هنری جشنواره تئاتر سوره اهمیت زیادی برای ما دارد. ما نیز به همین دلیل در تلاشیم تا این جشنواره امسال نیز برگزار شود. یکی از برنامه‌هایی که در برگزاری جشنواره تئاتر سوره داریم برپایی آن به صورت دو سال در میان در تهران است. به این صورت که دو سال متوالی در استان‌های گوناگون کشور برگزار شود و هر دو سال یک بار تهران میزبان برپایی جشنواره تئاتر سوره باشد. با تمامی مشکلاتی برای برپایی این جشنواره پیش روی ما وجود دارد می‌خواهیم حتی اگر برگزاری این جشنواره به صورت استانی آن مقدور نبود، حداقل جشنواره سراسری تئاتر سوره هر ساله به کار خود ادامه هد.

وی افزود: طرح برگزاری جشنواره تئاتر سوره را به دو استان داده‌ایم. همچنین در حال پیگیری گرفتن مشارکت‌ مالی از سازمان‌های همسو برای این جشنواره و دریافت موافقت حامیان مالی هستیم تا جشنواره همچنان به کار خود ادامه دهد. اگر همه کارها به خوبی پیش رود و ما در پیگیری‌های خود به نتایج دلخواه برسیم ان‌شاءالله اواخر بهمن و یا اوایل اسفندماه فراخوان جشنواره تئاتر سوره را منتشر خواهیم کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان ضمن تقدیر از زحمات تمامی همکاران نمایش استانی حوزه هنری گفت: کوروش زارعی پیش از اینکه مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری باشد خادم هنرمندان تئاتر است؛ چرا که من نیز همانند شما پیش از هر جایگاه اداری، یک هنرمند تئاتر هستم. پس بیایید همانند یک گروه تئاتر با هم همکاری کنیم و اقدامات مهمی برای تئاتر کشور انجام دهیم. کما اینکه تاکنون با یاری شما رویدادها و گام‌های مهمی برای تئاتر کشور رقم زده‌ایم. یکی از این رویدادهای مهم راه‌اندازی جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر است. نقالی هنری است که میراث فرهنگ و هنر ایران است و در حال فراموشی بود. اما توانستیم جان تازه‌ای به این هنر ببخشیم و آن را از نابودی نجات دهیم. به همین منظور شاهنامه‌خوانی نیز در دستور کار مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری قرار دارد. قرار است تا اقدامات علمی و حساب شده‌ای درخصوص شاهنامه‌خوانی انجام دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر