محسن وزیری مقدم درگذشت

محسن وزیری مقدم درگذشت
محسن وزیری‌مقدم، طراح، نقاش و مجسمه‌ساز روز جمعه 16 شهریور ماه در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
کد خبر :  ۲۸۹۵۲

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، هامون وزیری مقدم، فرزند ارشد این هنرمند و مدیر و موسس بنیاد محسن وزیری مقدم خبر درگذشت پدرش را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش محسن وزیری مقدم، از هنرمندان مطرح هنرهای تجسمی ایران، صبح روز جمعه ۱۶ شهریور ماه به دلیل کهولت سن در منزلش در شهر رم درگذشت.

هامون وزیری مقدم درباره پدرش گفت: با اینکه پدر دچار کهولت سن شده بودند، اما همچنان تا آخر عمرشان به خلق آثار هنری ادامه دادند که برخی از این آثار در گالری اعتماد به نمایش درآمد. پدر همچنین فعالیتشان را در خارج از کشور ادامه دادند و بعد از نمایشگاه اعتماد، در آلمان هم نمایشگاهی از آثار او برگزار شد.

معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی و هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام هایی درگذشت این هنرمند تاثیر گذار کشورمان را تسلیت گفتند.

سید مجتبی حسینی در پیام تسلیت برای درگذشت وزیری مقدم نوشته است:

«محسن وزیری مقدم از هنرمندان نوگرای ایران از چهره‌های تاثیرگذار هنر ایران است که آثار منحصر به فرد و متمایزی در نقاشی و مجسمه دارد. وزیری مقدم همیشه و در همه سال‌های فعالیت هنری خود با شور و علاقه کار کرد و ایده‌ها و فضاهای جدید را تجربه کرد. اگرچه در آثار وزیری مقدم ویژگی هایی از تداوم دیده می شود اما در عین تداوم که بیانگر هویت و شخصیت آثارش است، تجربه های جدید قابل توجه است. در آخرین نمایشگاهی که از آثار وزیری مقدم با عنوان "نقش برجسته های هندسی" در ایران برگزار شد، نیز این مشخصه دیده می شد.»

حسینی در ادامه این پیام نوشته است: «وزیری مقدم از هنرمندان شاخص ایران است و نقش و جایگاه این هنرمند در تاریخ هنر ایران ماندگار است. درگذشت وزیری مقدم را تسلیت می گویم. روحش شاد و یادش گرامی باد.»

هادی مظفری نیز در پیام تسلیتی برای درگذشت این هنرمند نوشته است:

«محسن وزیری مقدم از هنرمندان پیشگام نوگرای ایران با زبان و بیان شخصی و به عنوان یک شخصیت هنری در جریان هنر ایران تاثیرگذار و چهره ای بین المللی در هنر است و آثار او در موزه ها و مجموعه های بین المللی نیز مورد توجه قرار گرفته است.»

مظفری در ادامه این پیام نوشته است: «درگذشت محسن وزیری مقدم از نقاشان شاخص نوگرای ایران را به خانواده و جامعه هنری تسلیت می‌گویم.»

محسن وزیری مقدم سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد. او نقاشی رنگ روغن را از شانزده سالگی آغاز کرد و سال ۱۳۲۳ به دانشکده‌ی هنرهای زیبا رفت. در آن زمان علی محمد حیدریان از استادان اصلی رشته نقاشی بود. وزیری مقدم سال ۱۳۳۴ به آکادمی هنرهای زیبای رم در ایتالیا رفت. نقاشی‌های او در آن دوران فیگوراتیو و اغلب برگرفته از عناصر سنتی ایرانی بودند. او سال ۱۳۳۷ با اتمام دانشکده، نقاشی بازنمایانه را کنار گذاشت و از ۱۳۳۸ نقاشی انتزاعی را در ابعاد بزرگ، متشکل از خطوط و شکل‌های هندسی آغاز کرد. از ۱۳۴۰ دوره‌ی نقاشی‌های شنی‌اش شروع شد. وزیری مقدم سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و تدریس در دانشکده‌ی هنرهای تزئینی را آغاز و شاگردان بسیاری تربیت کرد. او سال ۱۳۴۷ با بورسیه‌ای یک ساله به پاریس رفت و در آنجا ساختن نقش‌برجسته‌های آلومینیونی را ادامه داد. سال ۱۳۴۸ نیز به تدریس در دانشکده‌ی هنرهای زیبا مشغول شد.

وزیری مقدم طی این سال‌ها نمایشگاه‌های مختلفی از مجسمه و نقاشی در ایران و اروپا برگزار کرد. از سال ۱۳۷۱ در دوره‌ی جدیدی از کارهایش از خط فارسی بهره گرفت و از سال ۱۳۸۲ کولاژ را تجربه کرد. همچنین کتاب شیوه‌ی طراحی و ترجمه‌ی کتاب اندیشه و کار پل کلی از او منتشر شده است. وی با وجود ضعف بینایی در سال های آخر عمر خود همچنان نقاشی می‌کرد و پاییز ۱۳۹۳  و ۱۳۹۴ نمایشگاه‌هایی از آثار او در تهران برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر