آثار عکاس فقید ایرانی در اسپانیا به نمایش گذاشته شد

آثار عکاس فقید ایرانی در اسپانیا به نمایش گذاشته شد
آثار«عباس عطار» عکاس مشهور و فقید ایرانی با 133 عکس که شش دهه کاری وی را نشان می دهد، از جمعه شب در موزه «پاتیو ارریانو» شهر وایادولید در غرب اسپانیا به نمایش گذاشته شده است.
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
کد خبر :  ۲۸۸۷۰

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، عطار ،عکاسی بود که به گفته خودش ، با نور می‌نوشت. روایات او در عکس های سیاه و سفید در مورد جنگ در ایرلند شمالی‌ در اواخر سالهای 60 ، جنگ ویتنام ، آپارتاید در آفریقای جنوبی یا انقلاب اسلامی ، مطالعات او در مورد ادیان ، مکث او در درگیری های جنگی برای یافتن زیبائی در مکزیک یا مبارزه محمد علی‌ در مقابل جورج فورمن در سال 1974 ، برخی‌ از لحظاتی هستند که این ایرانی مرجع عکاسی خبری با دوربین خود گرفت.

«آنا ردوندو» مشاور فرهنگی و گردشگری شهرداری وایادولید که در مراسم معرفی‌ نمایشگاه، از سوی همسر و دو فرزند عباس عطار همراهی شده بود در این مورد گفت: عکاس آژانس مگنوم و مولف فنی‌ بنام «لحظه در حالت تعلیق»، درام جنگ ها را از زوایای بسیاری نشان داده است.

به عقیده آرش، یکی‌ از فرزندان عطار ، این نمایشگاه برای خانواده بسیار ویژه است چرا که یک روایت بسیار کامل از کار پدرش است.

وی گفت: عباس عطار دو نوع عکاسی جنگ را می‌ شناخت. یکی‌ «نبرد» بود که آن را به کنار گذاشت زیرا نمی‌ شود سریعتر از گلوله دوید و فقط بر روی شلیک متمرکز می‌ شود و دیگری، «درگیری» است که جنگ را همانند یک پدیده پیچیده درک می‌ کند و اثرات آن در سطح اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی را نشان می‌ دهد.

«امانوئل هاسکوت» کمیسر نمایشگاه نیز تصریح کرد : عکس های عطار هرگز پاسخ نمی دهند، بلکه وی با هوش بسیار ، کارنامه خود را بر اساس پرسش پایه گذاری کرد.

به گفته هاسکوت، شک و تردید ، صداقت و طنز ، بخشی از کار عطار را تشکیل می‌ دادند و به همین دلیل ، در این نمایشگاه ، قسمتی‌ از خاطرات او که اجازه می‌ دهند از دیدگاه او از جهان ، چیزی یاد گرفت در معرض دید قرار داده شده است.

بنابر این گزارش، عباس عطار عکاس مشهور و با سابقه ایرانی بود که بسیاری از مردم او را با عکس های خاطره انگیزش از دوران انقلاب اسلامی می‌ شناسند.

وی یک عکاس خبری بود که برای آژانس عکس مگنوم کار می‌‌کرد و چند سالی‌ ریاست آن را بر عهده داشت.

عطار در 5 اردیبهشت 1397 به دلیل بیماری سرطان در 74 سالگی در پاریس درگذشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر