آقاخانی از انتشار تازه‌ترین فصلنامه صحنه با یک رویداد دوست‌داشتنی خبر داد

آقاخانی: بخش نمایش‌های سنتی این شماره به معرفی «عطاالله صفرپور» پرداخته‌ است

آقاخانی: بخش نمایش‌های سنتی این شماره به معرفی «عطاالله صفرپور» پرداخته‌ است
سردبیر فصلنامه صحنه با اشاره به معرفی آثار عطاالله صفرپور در بخش نمایش‌های سنتی تازه‌ترین فصلنامه صحنه گفت: عطاالله صفرپور هنرمندی است که صدام حسین در دوران جنگ عراق با ایران برای سر او جایزه گذاشته بود. چرا که تنها هنرمندی بود که در فضا نمایش‌های سنتی داوطلبانه به خط مقدم جبهه‌ها رفته بود و در میان رزمنده‌ها به اجرای نمایش می‌پرداخت.
شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
کد خبر :  ۲۸۷۲۴

به گزارش سایت صحنه، ایوب آقاخانی سردبیر فصلنامه صحنه در خصوص تازه‌ترین شماره فصلنامه صحنه با سردبیری این هنرمند برجسته کشور گفت: در تازه‌ترین شماره فصلنامه صحنه بر خلاف رسم غلط و قابل نقد میان هنرمندان و مسئولین به سراغ گوهری از هنرمندان تئاتر کشور رفتیم که همچنان نفس می‌کشد. هنرمندی که چهره‌ای کشوری و حتی از زوایایی چهره فرامرزی داشته باشد. اینکه چرا شهرتی فراتر از مرزهای کشور دارد را در ادامه توضیح خواهم داد. اما لازم به ذکر است که این هنرمند اهل و ساکن تهران نیست. این موضوع یک نقطه قوت و مزیت برای این هنرمند است. چرا که می‌تواند وزنه‌ای سنگین برای تولیدات و رشد تئاتر در نقاطی از کشور غیر از تهران باشد. این هنرمند استاد عطاالله صفرپور از هنرمندان اهل گرگان است و در همان‌جا نیز به فعالیت‌های هنری می‌پردازد. ما در این شماره فصنامه صحنه به توانایی‌ها و کارنامه هنری وی پرداخته‌ایم.

آقاخانی در ادامه با اشاره به دوره‌های ارزشمند و تکرار نشدنی این استاد بزرگ تئاتر کشور در جنگ عراق گفت: عطاالله صفرپور هنرمندی است که صدام حسین در دوران جنگ عراق با ایران برای سر آن جایزه گذاشته بود. چرا که تنها هنرمندی بود که در فضا نمایش‌های سنتی خودخواسته و داوطلبانه به خط مقدم جبهه‌ها رفته بود و در میان رزمنده‌ها به اجرای نمایش می‌پرداخت. این کار وی روحیه خوبی به رزمنده‌ها در فضای خط مقدم جبهه‌ها می‌داد. به این ترتیب شهرتی میان رزمنده‌‌های ایرانی یافته بود و آوازه‌اش به گوش سران ارتش بعث عراق از جمله صدام حسین نیز رسیده بود. تا جایی که صدام حسین نام وی را «دلقک خمینی» نهاده بود و برای آوردن سر وی جایزه تعیین کرده‌ بود.

وی افزود: خوشبختانه صفرپور سالم از جبهه‌های جنگ عراق بازگشت تا ما امروز در این شماره فصلنامه صحنه به این گوهر ناب هنر تئاتر کشور در بخشی که می‌تواند فضای نمایش‌های سنتی را به اندازه کافی در دایره نمایش‌های بیرون از صحنه بگنجاند  بپردازیم. همچنین یک اثر نمونه‌وار کتبی یعنب نمایشنامه از این هنرمند را نیز در این شماره فصلنامه صحنه چاپ کرده‌ایم.

آقاخانی با ابراز خرسندی از پرداخت این شماره فصنامه صحنه به هنرمندی گرانبها در عرصه تئاتر کشور گفت: حُسن تصادف این ماجرا آنجایی است که صفرپور این روزها در بستر بیماری است و خوشبختانه به موقع این اتفاق افتاد. ما نمی‌دانستیم که ایشان تن رنجوری را این روزها تحمل می‌کند و بیماری دامان او را گرفته است. هنگامی که سراغی از او گرفتیم تا این شماره از فصلنامه صحنه را به وی هدیه کنیم متوجه حضور ایشان برای معالجه بیماری در تهران و در منزل یکی از اقوامشان شدیم.

سردبیر فصلنامه صحنه که از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری چاپ و منتشر می‌شود ادامه داد: متاسفانه بیماری روحیه صفرپور را تضعیف کرده اما خوشبختانه پیش از اینکه بیماری وی را از پا در بیاورد ما نادانسته از وضعیت وی به فعالیت‌های ارزشمند این استاد ارجمند تئاتر کشور پرداختیم. هنگامی که صفرپور از این اتفاق مطلع شد و ما با این شماره فصلنامه صحنه به دیدار وی رفتیم آنچنان خوشحال شده بود که ما در حد و اندازه خودمان احساس فخر کردیم. چرا که معتقدم بخشی از درمان بیماری این استاد گرامی در چنین کارهایی است که کاملا تقدیری در فصلنامه صحنه انجام شده است.

وی در همین راستا افزود: با چند جلد از شماره جدید فصلنامه صحنه به ملاقات ایشان رفتم. صفرپور پس از مطالعه و ورق زدن شماره جدید فصلنامه صحنه و تماشای تصاویر خود در این شماره و مطالعه مطالب مربوط به خود آنچنان به وجد آمده بود که خانواده‌اش می‌گفتند حدود یک هفته‌ای است اصلا حال خوبی نداشته است.

آقاخانی با تاکید بر اهمیت پرداخت به مفاخر هنری تئاتر کشور و ملاقات با آنها گفت: صفرپور هر بار مطالب بخش نمایش‌های سنتی این فصلنامه را بررسی می‌کرد و مجموعه‌ای از فهرست آثار و شرح کوشش‌هایش را می‌دید با بزرگواری از من قدردانی می‌کرد. من نیز در پاسخ می‌گفتم که ما در این کار نقش مهمی نداریم بلکه تنها در حال نظام‌بخشی به مجموعه تلاش‌های همکاران تئاتری هستیم. به هر حال در مجموع صفرپور با تمجید از فصلنامه صحنه و حوزه هنری  این اقدام را به ویژه در این شرایط گرامی‌داشت.

وی در خصوص این رویداد گفت: مهمترین دستاوردی که کار برای من داشت، لبخندها و شعفی عمیق این هنرمند فرهیخته بود که شکر خدا به موقع شکل گرفت و ایشان این فصلنامه را با دستان خودشان ورق زدند و مطالعه کردند. ان شالله سایه این بزرگوار روی سر این سرزمین مستدام باشد.

آقاخانی در پایان افزود: علاقه‌مندان به تهیه و مطالعه این شماره فصلنامه صحنه و شماره‌های قبل آن به جز شماره اول می‌توانند به فروشگاه‌های کتاب انتشارات سوره مهر در خیابان سمیه و میدان انقلاب جنب سینما بهمن مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر