نمایشگاه هنرمند نقاش اردبیلی؛ ساوالان جماعتی در تهران

نمایشگاه هنرمند نقاش اردبیلی؛ ساوالان جماعتی در تهران
نمایشگاه انفرادی هنرمند نقاش اردبیلی؛ ساوالان جماعتی در گالری ساربان تهران، افتتاح شد.
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
کد خبر :  ۲۸۶۱۴

 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل؛ در این نمایشگاه، که با عنوان «روایت گمشده» برگزار می شود، تعداد 30 اثر در اندازه های 120 در 160 و 150 در 200 سانتی متر، به معرض نمایش گذاشته می شود.

این نمایشگاه به نمایشگاه گردانی فواد نجم‌الدین، 26 مردادماه در گالری ساربان افتتاح شده است. نجم‌الدین در بیانیه این نمایشگاه که روایتی از داش‌باباهای (شهریئری) مشگین‌شهر است، نوشته: «پیکرک‌های این مجموعه بازنمای توده‌های انسان‌مانندی هستند که ساکت و ساکن در گستره‌ی دشتی ناکجا به افق خیره مانده‌اند. در نگاهی زیر چشمی گاه شواهدی از چهره‌هایی آشکار می‌شود و بعد به ناگه همه چیز از نظر محو و دور می‌شود. توده‌هایی گنگ، در فضایی مه‌آلود و بی‌جغرافیا، در نوری ملایم و بی‌زمان، از هر نشانه‌ای که ربط آن‌ها را آشکار می‌کند، می‌گریزند.»

عمار احمدی؛ کارشناس ارشد مردم شناسی و هنرمند اردبیلی، در خصوص این نمایشگاه، بیان کرد: می‌خواهم حرف زدن را از زمانی آغاز کنم که بیشتر ملت ها حرف زدن را هنوز حسابی بلد نبودند. درآوردن صدا و کوشش برای فهماندن منظور برای دیگران با حرف زدن و کلام گفتن و جملۀ بامفهوم ساختن بسیار متفاوت است. بشر قبل از اینکه حرف بزند و موسیقی کلام و جمله را بفهمد، برای فهمیدن و ارتباط برقرار کردن اسطوره‌سازی می‌کرد. این اسطوره‌سازی از نقاشی روی دیوارهای غار گرفته تا آتش و دود به راه انداختن همه و همه مقدمه‌ای برای حرف زدن و ارتباط برقرار کردن بود.

وی ادامه داد: حال تصور کنید در زمانی که بیشتر ملت های بزرگ دنیا برای نیل به این هدف بزرگ تلاش و کوشش می‌کردند، هنرمندان فیلسوف متمدن «شهریئری» دامنه ساوالان از مرحله کلام، گذشته و به این نتیجه رسیده بودند، که دوباره با سکوت معنی‌دار اسطوره‌سازی کنند، حرف زدن را رسم کنند؛ اما دهان را نقاشی نکنند.

احمدی، اضافه کرد: هنرمندان فیلسوف شهریئری مشگین شهر هزاران هزار سال قبل از میلاد خوب می‌دانستند که چرا دهان «داش بابا»ها را نمی‌کشند. آن ها خوب می‌دانستند روزی، مردمانی از مشگین شهر، اردبیل، آذربایجان و حتی جهان، دهان آن ها خواهند شد و به جای آن ها از هویت گمشده خود حرف خواهند زد و این بار نقاشی، از همین سرزمین گمشده به پا خاسته و با مجموعه‌ای گران‌سنگ از «داش بابا»های ایستادۀ شهریئری، طرحی نو در انداخته است.و این نقاش؛ ساوالان جماعتی، نام دارد که اسطوره را خوب می‌شناسد و هویت آذربایجانی را مثل خونش باور دارد. از همه مهمتر نقاش چیره‌دست و کاربلدی است که مطمئن هستم از دهان نکشیده شدۀ تمدن شهریئری، بهترین جلوه‌ها و تصویرها را خلق کرده و خواهد کرد.

ساوالان جماعتی متولد 1368 در اردبیل و کارشناس ارشد رشته نقاشی از دانشگاه شاهد تهران است. و عضو پیوسته انجمن نقاشان ایران، مدرس طراحی و نقاشی و هم چنین مدیر هنری انتشارات ساوالان ایگیدلری است.

وی پیش از این در نمایشگاه های زیادی از جمله نمایشگاه گروهی در گالری شاهد تهران، نمایشگاه و اکسپوی نقاشی در تالار وحدت تهران، نمایشگاه تابلوهای کوچک در گالری آریا، نمایشگاه آرت کالکت در باغ موزه قصر، نمایشگاه انجمن نقاشان حرفه ای ایران در گالری هنر ایران، و چندین نمایشگاه دیگر حضور داشته است.

جماعتی کسب مقام نخست جشنواره بیداری اسلامی، مقام نخست جشنواره شمسه تهران، برگزیده جشنواره جهانی مقاومت، مقام نخست جشنواره ملی تجلی حسن، مقام دوم جشنواره بین المللی جوانان و حضور در نمایشگاه آثار منتخب نخستین دوسالانه طراحی «نقاشان امروز» را در کارنامه هنری خود دارد.

نمایشگاه «روایت گمشده» جمعه 26 مردادماه 1397 افتتاح و تا دوشنبه پنجم شهریورماه ادامه خواهد داشت. علاقمندان می‌توانند برای بازدید، همه روزه به جز سه‌شنبه‌ها به گالری ساربان به نشانی سهرودی شمالی، هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک130 مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ارسال نظر