ژرژ براک: «احساسات از شکل می اندازند، عقل شکل می دهد».

ژرژ براک: «احساسات از شکل می اندازند، عقل شکل می دهد».
"ژرژ براک" در کنار "پیکاسو" بنیان گذار کوبیسم بود و در دهه ی 1910 آثار این دو از یکدیگر غیر قابل تشخیص نبودند.
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
کد خبر :  ۲۸۵۲۳

خانه های لستاک/ 1908/ مکان خلق اثر: پاریس/ محل نگهداری: بنیاد روپف، برن، سوییس/ ابزار: رنگ و روغن روی بوم/ دوره، مجموعه و جنبش هنری: کوبیسم

 

ژرژ براک (Georges Braque)

 

"ژرژ براک" در کنار "پیکاسو" بنیان گذار کوبیسم بود و در دهه ی 1910 آثار این دو از یکدیگر غیر قابل تشخیص نبودند. عنوان کوبیسم از برخی جهات گمراه کننده است؛ مانند تعداد کمی از طراحی های مطالعاتی "براک" از مناظر اطراف خانه ی ییلاقی اش در لستاک، در جنوب فرانسه که کاملا هندسی تصویر شده اند. آن چه کوبیست ها در آن افراط  می کردند تلاش هوشیارانه ی آن ها برای دست یابی به ایجاد عمق نمایی از طریق چند پرسپکتیو همزمان بود.

یکی از منتقدان معاصر آن ها، "لویی وُسل"، می نویسد که:«"براک" از شکل هر چیزی متنفر است. او هر چیزی را، از منظره و ساختمان گرفته تا پیکر انسان، تا حد اشکال هندسی و تا حد مکعب تنزل می دهد.» این اتهام، قابل درک اما نارواست. جزئیات (مانند خانه های بی در و پنجره و درختان بی برگ) را می توان نادیده گرفت، اما "براک" نه تنها تفاوتی میان خانه ها و تپه های اطراف قائل نیست، بلکه بسیار هم با حرارت به ایجاد احجام هندسی و عمق نمایی سه بعدی خودش می پردازد. آثار او مسلما نگاهی عقلانی به طبیعت است، اما با وجود این کمال و یکپاچگی در آثارش، او معتقد است که «احساسات از شکل می اندازند، عقل شکل می دهد».

 

ماهی سیاه/ 1942/ موزه نشنال آرت مدرن پاریس

 

چشم انداز در Le Staque/ مرکز پمپیدو، موزه نشنال آرت مدرن پاریس/ 1907

 

رام و گیتار/ رنگ و روغن روی بوم/ 1918

 

مردی با گیتار/ رنگ و روغن روی بوم/ 1912/ موزه هنر مدرن نیویورک

 

پنج موز و دو گلابی/ رنگ و روغن روی بوم/ 1908/ موزه نشنال آرت مدرن پاریس

 

طبیعت بی جان روی میز/ رنگ و روغن روی بوم/1914/ موزه متروپولیتن نیویورک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

ارسال نظر