علی سلیمانی داور سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد :

مسجد بهترین بستر فعالیت فرهنگی است/ بهترین روزهای نوجوانی‌ام در مسجد سپری شد

مسجد بهترین بستر فعالیت فرهنگی است/ بهترین روزهای نوجوانی‌ام در مسجد سپری شد
سلیمانی راه حل کیفیت آثار این جشنواره را توالی برگزاری آن دانست و گفت: آنچه به این جشنواره پیش از دو دوره قبل توان تاثیرگذاری در تئاتر و معرفی تمام قد خود می‌داد، استمرار برگزاری بود. چرا که با اجرای منظم برنامه‌های برگزاری جشنواره‌های تئاتر در دوره‌های منظم و متوالی ایرادهای آن برطرف و نقاط قوت آن بیشتر می‌شود.
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
کد خبر :  ۲۸۴۳۴

به گزارش سایت صحنه به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ علی سلیمانی داور سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بچه‌های مسجد که این روزها در قزوین برگزار می‌شود گفت: با توجه به وقفه طولانی که از برگزاری مستمر این جشنواره می‌گذرد، آثار همچنان ضعیف هستند. اما نمی‌توان این ضعف را به همه آنها تعمیم داد. چرا که در این میان آثار خوبی هم داشتیم که به نسبت دیگر نمایش‌های بی‌کیفیت و یا نامناسب مسجد وضعیت بهتری داشتند.

سلیمانی راه حل کیفیت آثار این جشنواره را توالی برگزاری آن دانست و گفت: آنچه به این جشنواره پیش از دو دوره قبل توان تاثیرگذاری در تئاتر و معرفی تمام قد خود می‌داد، استمرار برگزاری بود. چرا که با اجرای منظم برنامه‌های برگزاری جشنواره‌های تئاتر در دوره‌های منظم و متوالی ایرادهای آن برطرف و نقاط قوت آن بیشتر می‌شود.

وی در ادامه افزود: مسجد بستر بسیاری خوبی برای کار هنری است. مسجد از پایه مکان مناسب فرهنگی است. بهترین روزهای رشد و خلاقیت کودکی و نوجوانی‌ام در مسجد سپری شده است. بهترین فیلم‌ها و تئاتر‌های نوجوانی‌ام را در مسجد دیدم. چرا که در دهه 60 به جای اینکه مردم برای تماشای فیلم به سینما بروند، فیلم‌ها برای پخش به مساجد می‌آمدند.

بازیگر فیلم سینمایی تنگه ابوقریب ادامه داد: گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد باید به مسجدی بودن کار توجه داشته باشند. نام جشنواره نمایش دهنده خواسته‌های آن از گروه‌های شرکت کننده است. برخی از گروه‌های این دوره از جشنواره سعی بسیاری داشتند تا با نور و طراحی صحنه‌های پیچیده به کیفیت کار خود بیفزایند. اما مشکل اصلی آنها ارتباط موضوعی و فضایی با مسجد بود. فراموش نکنیم که این نمایش ها در مسجد اجرا می‌شوند و باید با ساختار آن همراه و همتراز باشند.

وی در همین راستل افزود: دنیای قصه‌های مسجدی و دینی مذهبی ما بسیاری زیاد است. پس می‌توانیم از آنها برای تولید تئاتر بچه‌های مسجد بهرمند شویم.

داور سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد با تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر و مداوم این جشنواره گفت: تداوم برگزاری جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد علاوه بر رشد کیفی و کمی ماهیت جشنواره موجب افزایش کیفیت آثار و ارتقاء دانش بازیگران کم تجربه جشنواره می‌شود.

سلیمانی در ادامه با ارائه پیشنهادی گفت: یکی از راه‌های یاری هرچه بیشتر این جشنواره در برگزاری صحیح آن تلاش برای تولید متون نمایشی مناسب برای اجرا در مساجد است. حتی می‌توانیم به جای متن به این گروه‌ها طرح‌های نمایشی مناسب مسجد ارائه دهیم تا مشارکت بیشتر خودشان را در برپایی جشنواره داشته باشیم.

سلیمانی که روز گذشته تدریس در کارگاه آموزشی جشنواره سیزدهم تئاتر بچه‌های مسجد را بر عهده داشت افزود: یکی از راه‌های دست‌یابی هرچه بهتر این رویداد فرهنگی و هنری به اهداف خود برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از برگزاری جشنواره و همچنین همزمان با برگزاری مرحله نهایی آن است. بهتر است جشنواره چهاردهم تئاتر بچه‌های مسجد با مشاوران کارگردانی و بازیگری در مراحل اول برگزاری همراه باشد. به عنوان مثال مشاوران متخصص تئاتر برای راهنمایی و هدایت گروه‌های پذیزفته شده در جشنواره به مدت مورد نیاز به استان‌های آنها سفر کرده تا آثاری هرچه با کیفیت بیشتر در مرحله نهایی جشنواره حضور یابند.

سلیمانی بستر سازی در هیئت امنای مساجد را ضرورتی انکارناپذیر برای تبدیل هر مسجد به یک پایگاه فرهنگی و هنری دانست و گفت: تا زمانی که روحانیت و مسئولان مساجد بر اهمیت تئاتر در رشد فرهنگی جامعه اتفاق نظر نداشته باشند نمی‌توان به راحتی مسجد را صحنه‌ای برای تئاتر کرد. اما این امر نیازمند پی‌گیری‌های مداوم از سوی مدیران حوزه هنری است. مسجد باید پایگاه مدیریت همه امور زندگی مردمی کشور باشد. دوران نوجوانی من مداوم در مسجد گذشته است. ما نسلی هستیم که دعواهایمان در مسجد حل می‌شد. ورزش و بازی و سرگرمی هایمان در مسجد انجام می‌شد. مسجد منزل امیدی برای نوجوانان بود. اما امروزه مساجد تنها به محلی برای عبادت، آن هم بسیار کوتاه مدت تبدیل شده است. دهه شصت درهای مساجد همیشه به روی مردم باز بود.

وی افزود: مدیران برگزاری این جشنواره باید پیش از هر فعالیتی روی علاقه‌مندان به تئاتر، متولیان و مدیران مساجد را برای کار فرهنگی هنری توجیه کنند.

وی در خصوص کارگاه آموزشی خود در این جشنواره گفت: در این کارگاه آموزشی به شیوه بازیگری پرداختیم. چرا که شرکت کنندگان در این جشنواره بیش از آنکه خود را ارائه دهند، به گونه‌ای اغراق آمیز عمل می‌کنند. این علاقه‌مندان به تئاتر پیش از هر چیز باید بدانند اگر خواهان تاثیرگذاری روی مخاطب خود هستند باید نقش را بی هیچ تکلفی ارائه دهند. چرا که تنها در این صورت باورپذیر می‌شود. بازیگران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد باید همچنان‌که مسجد صاف و ساده و بی ریا در خدمت است، پاک و بی‌ریا به بازیگری بپردازند تا موفق شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر