محمد طالبی کارگردان نمایش«غربت قریب»:

تئاتر بچه‌های مسجد معجزه‌ای برای تئاتر کشور است

تئاتر بچه‌های مسجد معجزه‌ای برای تئاتر کشور است
محمد طالبی کارگردان نمایش«غربت قریب» از استان مازندران که اولین اجرای تئاتر این جشنواره را بر عهده داشت گفت: تئاتر بچه‌های مسجد معجزه جشنواره‌های تئاتر کشور است. چرا که در این شرایط کنونی وضعیت فرهنگ و هنر کشور شاید تنها راه هنرمندان نوجوان و علاقه‌مند کم تجربه تئاتر برای خودنمایی میان هنرمندان تئاتر حرفه‌ای باشد.
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کد خبر :  ۲۸۴۳۰

به گزارش سایت صحنه؛ محمد طالبی کارگردان نمایش«غربت قریب» از استان مازندران که روز گذشته در سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه های مسجد نمایش خود را اجرا کردند گفت: ما از شهرستان میان دورود برای شرکت در این جشنواره حضور داریم. اولین اجرای جشنواره سیزدهم تئاتر بچه های مسجد را ما یر عهده داشتیم و این کار کمی برای بازیگر نوجوان گروه ما که کاملا بی تجربه در تئاتر است دشوار و نگران کننده بود. اما به لطف خدا اجرای قابل قبولی را داشتیم.

طالبی نمایش «غربت قریب» را اثری تاریخی عنوان کرد و گفت: این نمایش نگاهی به بزرگی حضرت ثامن الائمه علیه السلام در دوره مأمون عباسی دارد. ایشان امام رئوف ما مسلمین هستند و از هر کجای دنیا به مومنین پاسخ خواهند داد. در همین نمایش نیز با روایت داستان ارباب یهودی و برده پرداخته می‌شود. داستانی که تداعی کننده حیله های مأمون عباسی برای شکست دادن امام رضا علیه السلام است. در تاریخ آمده که مأمون عباسی برای افزایش قدرت خود و مقابله به امام رضا(ع) مناظره ای عظیم میان ادیان مختلف ترتیب داد تا ایشان را منزوی کنند. اما بر خلاف برنامه ریزی‌های مأمون و خواست خداوند نه تنها امام منزوی نشد، بلکه موجب مسلمان شدن بسیاری دیگر از مردم جهان شد.

وی می‌افزاید: در این اثر توان و برتری کمال دین اسلام نسبت به دیگر ادیان تماما درک می‌شود. چرا که طبق تاریخ ارباب یهودی که به این مناظره و مهمانی دعوت بود، پس از شنیدن بیانات امام هشتم به دین خود شک کرده و دیوانه وار با خود به جدل می‌پردازد. ارباب یهودی هنگام بازگشت از مهمانی برده خود را آزاد کرده و حرف‌های این برده مسلمان را تصدیق می‌کند.

تئاتر بچه های مسجد معجزه جشنواره های تئاتر کشور است. چرا که در این شرایط کنونی وضعیت فرهنگ و هنر کشور شاید تنها راه هنرمندان نوجوان و علاقه‌مند کم تجربه تئاتر برای خودنمایی میان هنرمندان تئاتر حرفه‌ای باشد. این جشنواره امروز امید شهرستان‌های دور افتاده از تئاتر است و دلگرمی هنرمندان و مستعدان تئاتر شهرستانی است.

وی افزود: جشنواره تئاتر بچه های مسجد به خودی خود بسیار ارزشمند و قدرتمند است. اما پیش از برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری باید به فکر هماهنگی های بیشتر میان هنرمندان با متولیان مساجد باشیم. متأسفانه هنوز در بسیاری از نقاط کشور مساجد تک بعدی شده و آن رسالت‌های مهم خود را کنار گذاشته است. در حالی که در سرزمین های اسلامی مسحد باید پایگاه همه اتفاق‌های مهم کشور از جمله فرهنگ باشد. پس در قدم اول باید کانون های فرهنگی مساجد را فعال و توجیه کنیم، سپس به فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد بپردازیم.

جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد منبع سرشار و پر انرژی آینده تئاتر کشور است. شور و شوق کودکان زیر 12سال برای فعالیت هنری از جمله تئاتر فرصت مناسبی است که در مساجد با آن روبرو هستیم. جشنواره تئاتر بچه های مسجد گویی موتور محرک این ظرفیت‌ها در مساجد است. انشاالله خداوند که صاحب تمامی مساجد است خود حوزه هنری را در این امر مهم یاری کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر