در نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد

زارعی: بچه‌های مسجد محل تجربه‌اندوزی جوانان است/جایزه ویژه فرج الله سلحشور اهدا می شود

زارعی: بچه‌های مسجد محل تجربه‌اندوزی جوانان است/جایزه ویژه فرج الله سلحشور اهدا می شود
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» گفت: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد یک جشنواره تئاتر حرفه‌ای نیست. بلکه جشنواره‌ای آماتوری برای نوجوانان و جوانان علاقه‌مند و مستعد تئاتر زیر 25 سال طراحی و برنامه‌ریزی شده است.
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
کد خبر :  ۲۸۳۵۶

به گزارش سایت صحنه؛ نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» با حضور کوروش زارعی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمید نیلی دبیر هنری جشنواره و علی هوشمند مدیر حوزه هنری قزوین و دبیر اجرایی جشنواره سیزدهم «بچه‌های مسجد» در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید نیلی به ارائه گزارشی از روند شکل گیری سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» پرداخت و گفت: بعد از پایان جشنواره دوازدهم فراخوان دوره سیزدهم آماده و منتشر شد. شروطی که طی تصمیم شورای سیاستگذاری در فرخوان درج شده بود، تک جنسیتی بودن، ساده و قابل اجرا بودن در فضای مساجد و همچنین اجرا در هفته انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: حدود ۵۷ اثر برای حضور در جشنواره سیزدهم «بچه‌های مسجد» اعلام آمادگی کردند که از میان ۱۲ اثر از ۱۱ استان در جشنواره پذیرفته شدند. امسال هم کارگاه آموزشی برگزار می‌کنیم که این کارگاه‌ها توسط کوروش سلیمانی و علی سلیمانی که به همراه سیدحسین فدایی حسین داوران جشنواره هستند، برگزار می‌شود. همچنین در سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» از سیدمهدی متوسلی و محمد ساربان قدردانی می‌شود.

هوشمند: مراسم افتتاحیه جشنواره در گلزار شهدای قزوین برگزار می‌شود

سپس علی هوشمند نیز به ارائه توضیحاتی در خصوص برگزار جشنواره در شهر قزوین و به میزبانی حوزه هنری استان قزوین پرداخت و گفت: این جشنواره از ۱۶ تا ۱۹ در شهر قزوین برگزار می‌شود و مراسم افتتاحیه را در گلزار شهدای قزوین ترتیب داده‌ایم. همچنین برنامه‌ای با عنوان «شب خاطره» را در جشنواره داریم که شامل تجلیل از خانواده ۱۳ شهید تئاتر است که در خانه شهید بابایی برگزار می‌شود که به نوعی افتتاح این مکان به عنوان مکان دائمی جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» است.

دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» با اشاره به میزبانی ۵ مسجد در شهر قزوین برای اجرای آثار نمایشی، درباره جوایز مدنظر برای این دوره از جشنواره، افزود: برای ورود به همه گروه‌ها مبلغ ۲ میلیون تومان و همچنین به مساجد آن ها مبلغ ۱ میلیون تومان پرداخت می شود. ما در این دوره از جشنواره جایزه ویژه مرحوم فرج الله سلحشور را داریم که به گروه برتر اهدا می‌شود و شامل مبلغ ۵ میلیون تومان و سردیس فرج‌الله سلحشور است. به گروه‌های اول تا سوم هم به ترتیب ۴، ۳ و ۲ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

زارعی: «گروه محوری» سرلوحه تئاتر بچه‌های مسجد است

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در خصوص فعالیت‌های این مرکز برای برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد سال گذشته پس از دو دهه وقفه بار دیگر کار خود را آغاز کرد.  بلافاصله بعد از برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد ما فعالیت‌های خود جهت برگزاری سیزدهیمن دوره آن را آغاز کردیم. در همان ابتدا تصمیم بر نگاه گروه محوری در جشنواره گرفتیم. چرا که گروه محوری یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و توسعه تئاتر کشور است. امروزه در تمامی دنیا گروه‌های تئاتری موفقی حضور دارند. گروه‌هایی که سال‌های سال در کنار هم به فعالیت‌های هنری می‌پردازند و  کسب تجربه می‌کنند. متاسفانه بسیاری از هنرمندان تئاتر حرفه‌ای گروه‌محوری را نادیده‌گرفته و یا پس از مدتی گروه خود را ترک و فراموش می‌کنند. به این ترتیب هیچ گروه تئاتری در ایران پا بر جا نخواهد ماند. به این ترتیب در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد گروه محوری را یکی از ارکان اصلی قرار دادیم.

زارعی این جشنواره را محلی برای تجربه‌اندوزی جوانان و نوجوانان تئاتر بچه‌های مسجد دانست و گفت: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد یک جشنواره تئاتر حرفه‌ای نیست. بلکه جشنواره‌ای آماتوری برای نوجوانان و جوانان علاقه‌مند و مستعد تئاتر زیر 25 سال طراحی و برنامه‌ریزی شده است. اگر بتوانیم در نگرش و افکار نوجوانان و جوانانی تئاتر بچه‌های مسجد که به تازگی پا در عرصه تئاتر کشور می‌گذارند گروه محوری را پایه‌ریزی کنیم؛ هنگامی که به تئاتر حرفه‌ای کشور راه یابند، می‌توانند با داشتن یک گروه حرفه‌ای تئاتر اقدام به کارهای بزرگی در حوزه تئاتر کشور کنند. این یکی از اهداف فرهنگی حوزه هنری است. به این ترتیب چنانچه اندیشه و خط مشی فکری حوزه هنری در نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به تئاتر نهادینه شود، نسلی را به جامعه حرفه‌ای تئاتر کشور تزریق می‌کنیم که آینده‌سازان تئاتر کشور هستند. شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد باید یادبگیرند که تئاتر یک کار گروهی است و فعالیت‌های انفرادی خیلی توان موفقیت را ندارد. بچه‌های تئاتر مسجد باید بفهمند که اگر گروه باشند موفقیت کسب می‌کنند. اگر سال‌ها در کنار هم برادرانه و خواهرانه همدل و همراه هم بودند می‌تواننند موفق شوند. لازم است این نوع دیدگاه و روش کاری در تئاتر بچه‌های مسجد تثبیت شود.

وی با بیان مصداقی از گروه‌های تئاتر موفق گفت: ما در قم با گروه «تئاتر آیین» گروه‌محوری را تجربه و سال‌های سال موفقیت‌های متوالی در تئاتر کشور و خارج از کشور را کسب کردیم. از همین گروه توانستیم هنرمندان بزرگی را به تئاتر حرفه‌ای کشور معرفی کنیم.

زارعی در خصوص جوایز این دوره از جشنواره گفت: امسال ساختار جشنواره را تغییر دادیم و به جای کارگردان برتر، بازیگر برتر و ... به گروه اول، گروه دوم و گروه سوم جایزه می‌دهیم. به این ترتیب هر جایزه مختص به یکی از اعضای گروه نیست و به همه اعضای گروه تعلق دارد. چرا که اگر نمایشی می‌درخشد، حاصل تلاش جمعی گروه است. ما اگر بتوانیم تفکر و نگاه گروه محوری را در افکار آیندگان تئاتر کشور تثبیت کنیم، در آینده گروه‌های حرفه‌ای اخلاق محوری و تفکر با هم بودن را هم خواهیم داشت.

وی افزود: قصد داریم جشنواره‌ها را از تهران خارج کرده و هر سال در یک استان برگزار کنیم. امیدواریم جشنواره سوره هم از این پس بیشتر در استان‌ها و هر دو سال یک بار در تهران برگزار شود. جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد را نیز در سال گذشته به دلیل وقفه طولانی میام آخرین جشنواره‌ تئاتر مسجدی که برگزار شده بود به دلیل ابعاد تاثیرگذاری رسانه‌ای آن در تهران برگزار کردیم.

زارعی با اشاره به جایزه ویژه این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گفت: از سال گذشته جایزه فرج الله سلحشور را به بخش جوایز جشنواره اضافه کردیم. سلحشور به عنوان نماد یک بچه مسجدی واقعی است. مرحوم سلحشور کسی است که کار هنری خود را از مسجد شروع کرد و در نهایت به کارگردان بزرگ تئاتر و تلویزیون تبدیل شد. هیچ‌گاه سریال‌های یوسف پیامبر و مردان آنجلس این کاردان از یادها نخواهد رفت. فرج‌الله سلحشور را سنبل و سرلوحه خود قرار دادیم تا ایمان داشته باشیم که می‌شود از مسجد کار هنری را شروع کرد و به یک هنرمکند ملی و جهانی تبدیل شد. جایزه ویژه فرج الله سلحشور به گروهی تعلق می‌گیرد که به لحاظ اخلاق و کیفیت هنری تمام عیار باشند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه افزود: همچنین تلاش می‌کنیم واحد سیار صداو سیما در محل‌های اجراها استقرار یابد و  شبکه‌های استانی و سراسری رادیویی و تلویزیونی جشنواره را پوشش دهند.

در پایان این نشست از سردیس فرج الله سلحشور به هنرمندی علی‌اصغر یوزباشی و پوستر سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه های مسجد» اثر صابر شیخ‌رضایی رونمایی شد.

گفتنی است، سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ۱۶ تا ۱۹ مرداد ماه در قزوین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر