مجید قربانی:

بستر اصلی نمایشنامه «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» واقعگرایانه است

بستر اصلی نمایشنامه «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» واقعگرایانه است
مجید قربانی کارگردان نمایش«سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» گفت: بستر اصلی نمایشنامه این نمایش واقعگرایانه است. ما نیز در اجرای صحنه‌ای آن وفادار به بستر اصلی این متن هستیم. به این ترتیب میزان‌سن‌ها، طراحی لباس و بازی‌ها همه و همه در خدمت رئالیسم است.
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
کد خبر :  ۲۸۲۹۶

به گزارش سایت صحنه، مجید قربانی فعالیت خود در تئاتر را از سال 1372 با گروه «هدف راگا» آغاز کرده است. وی که تا کنون سبقه گسترده‌ای در نویسندگی، کارگردانی و بازیگری تئاتر داشته است این روزها نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» نوشته علیرضا نادری را در تماشاخانه ماه حوزه هنری با همین گروه تئاتر روی صحنه برده است. قربانی در مورد متن این نمایش گفت: انتخاب این نمایشنامه برای اجرای صحنه‌ای مربوط به امسال نمی‌شود و از سال‌های پیش تصمیم به اجرای آن داشتم.

قربانی در مورد اجرای این روزهای نمایش خود در حوزه هنری گفت: تئاتری که بتواند حرف دل مردم را بزند، مهم‌ترین شکل و شیوه از تئاتر این روزهای کشور است. نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» نیز به همین ترتیب از دل جامعه مردمی ما متولد شده است. چرا که مخاطب محتوای این نمایش را با تمام وجود حس و با آن ارتباط برقرار می‌کند. این نمایش بدون تکلف و تعارف حرف خود را صریح و عریان به مخاطب ارائه می‌دهد.

وی افزود: نمایشنامه «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» برای اجرای صحنه‌ای نمایشنامه‌ای سنگین و دشوار است. اما با توجه به وضعیت سخت و نامساعد تئاتر کشور گروه«هدف راگا» تصمیم گرفت تا برای اجرای نمایش صحنه‌ای نمایشنامه‌ای را انتخاب کند که ارزش کار و هزینه زمانی را دارد.

قربانی با اشاره به شیوه اجرای نمایش خود گفت: بستر اصلی نمایشنامه «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» واقعگرایانه است. ما نیز در اجرای صحنه‌ای آن وفادار به بستر اصلی این متن هستیم. به این ترتیب میزان‌سن‌ها، طراحی لباس و بازی‌ها همه و همه در خدمت رئالیسم است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر کشور افزود: ما در اجرای این نمایش تنها در طراحی صحنه کمی ساختارشکنی کرده و فضای آن را کاملا رئال نشان نمی‌دهیم. این کار هم برگرفته از متن انجام می‌شود که چنین طراحی صحنه‌ای را از گروه اجرایی طلب می‌کند. چرا که در متن نمایشنامه رگه‌های غیررئالیستی هم دیده می‌شود و ما این رگه‌ها را در طراحی صحنه بیان می‌کنیم.

قربانی تماشاخانه‌های تئاتر حوزه هنری را موثر و توانا در جذب مخاطب دانست و گفت: حوزه هنری به لحاظ سخت‌افزاری تماشاخانه‌ها برای اجرای تئاتر قدرتمند و مطرح است. اما تئاتر حوزه هنری در سال‌های گذشته به دو دلیل آسیب دیده است. دلیل اول شرایط اداری حاکم بر تماشاخانه‌های تئاتر این سازمان است. به هر شکل شرایط تئاتری و هنری توان توازن میان خود و شرایط اداری و سیستم خاص آن را ندارد. دلیل دوم محدودیت‌های موضوعی اجرای تئاتر در تماشاخانه‌های حوزه هنری در سال‌های پیشین است. چرا که پیش از آغاز تحول امروزه در تئاتر حوزه هنری، این سازمان فرهنگی و هنری خود را به موضوعات خاصی محدود کرده بود. به این ترتیب هنرمندان و مخاطبان اندک و مشخصی برای اجرا و تماشای تئاتر پا در حوزه هنری می‌گذاشتند. در نتیجه چهره جبهه گیرانه از تئاتر حوزه هنری در اذهان عمومی هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر نقش بسته است.

وی در همین راستا افزود: در حال حاضر می‌توانیم حال تئاتر حوزه هنری را خوب بدانیم. بدان جهت که نوع دیدگاه مدیریت تئاتر در حوزه هنری حرفه‌ای‌تر شده و تئاتر حوزه هنری را به سمت و سوی استقلال از حواشی اداری و جهت‌گیری‌های موضوعی سوق می‌دهد. گواه این ماجرا نیز چند اجرای اخیر در حوزه هنری با نمایشنامه‌هایی از برشت و دیگر نویسندگان مطرح است که نگرش خاصی را دنبال نمی‌کنند و بیان آزادانه از مسائل اجتماعی دارند. چنانچه این نوع مدیریت در تئاتر حوزه هنری استمرار داشته باشد؛ حوزه هنری می‌تواند به زودی مکانی پر رونق و قطب تاثیر گذار در تئاتر کشور باشد.

قربانی در پایان گفت: امروزه نگاه هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر در حوزه هنری در حال تغییر است. من نیز اگر برای اجرای تئاتر، حوزه هنری را انتخاب کرده‌ام به همین دلیل است و تا کنون با استقبال مخاطبان گوناگون برای اجرای تئاتر  «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» موجه شده‌ایم.

گفتنی است، نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» تا 26 مردادماه هر شب ساعت 19:30 در تماشاخانه ماه حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ روی صحنه خواهد رفت. برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانید به سایت تیوال مراجعه کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر