نویسنده: ورونیک آنتوان – آندرسن
تصویرگر: هانری فلنر
مترجمان: مریم چهرگان، محمودرضا بهمن پور
طراح جلد: روشنک مافی
ناشر: موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر
شابک: 0-98-6994-964-978
"هنر وسیله ی تزیین خانه ها نیست، بلکه سلاحی دفاعی و تهاجمی در برابر دشمن است"
این گفته ی پیکاسو ما را به پرسشی هدایت می کند که در این کتاب مطرح می کنیم: "کاربرد هنر چیست؟" پرسشی که تلاش می کنیم بخش هایی از پاسخ آن را در اینجا ارائه کنیم.
آثار هنری که وارد موزه می شوند، به نظر می رسد دیگر دوره ی بازنشستگی شان را می گذرانند.
قدیمی ترینِ آن ها کارکرد اصلی خود را که بیشتر مربوط به اعتقادات و مذهب یک ملت بوده، از دست داده اند: دیگر کسی نقاب آفریقایی به صورت نمی زند، دیگر تابوت های سنگی از مومیایی ها محافظت نمی کنند؛ دیگر مجسمه های قدیسان در کلیساها صف نمی کشند...
اما آفریده های هنریِ امروزی، از کارگاه یکراست برای تماشای مردم به موزه فرستاده می شوند. و در موزه، زندگی دوباره ای را آغاز می کنند. این آفریده ها به تماشای همه در می آیند و سپس مورد ستایش و بررسی قرار می گیرند، کا ری که برای ما بسیار لذتبخش است و ما بی این که چیزی از زندگی گذشته ی این آثار بدانیم، آن ها را زیبا، ترسناک و غریب می دانیم. بعضی از این آثار زیبایی را به تمسخر می گیرند، زیرا هدف دیگری دارند؛ اما با این حال، باز هم با شکوه اند.
این تصاویر،نقاشی ها و مجسمه ها قبل از اینکه در موزه آویخته شوند چه کاربردی داشته اند و اهداف آفرینندگان آن ها چه بوده است؟
موضوع کتاب حاضر همین است. ما از میان میراث جهانی در تاریخ هنر، کارکردهای مهم و اصلی را انتخاب کرده و با آثار نمایانگرِ آن کارکردها به تصویر در آورده ایم. این کتاب یک دانشنامه نیست، بلکه هدف آن اثبات حیاتی بودن هنر در طی اعصار، و نقش اساسی آن نزد انسان ها برای یادگیری و شناخت جهان است.
ورونیک آنتوان اندرسن