زنی با لباس سبز
مکان خلق اثر: مونیخ/ محل نگهداری: موزه ی لودویگ، کلن، آلمان/ ابزار: رنگ و روغن روی بوم/ دوره، مجموعه و جنبش: سوار آبی، اکسپرسیونیسم
«ایده های محدود شکل های نامحدودی دارند.» این جمله را «آگوست ماکه» در مصاحبه ای با نشریه ی سوار آبی در 1912 بیان کرده است. و در ادامه می افزاید: «احساسات ما پلی میان اختصار و زیاده گویی، کم و زیاد است...شکل ها، بیان قدرتمندی از دنیای امکان هستند.» این نظرات اوست، شاید هم واقعا همین طور باشد. «ماکه» به سمت پر کردن خلاء میان زیباسازیِ اشکال هنر غربی و زندگی نوظهور انسان ها پیش رفت. او از تبعید هنر بدوی (primitive Art) به گوشه ی موزه ها متعجب و منزجر بود. به عقیده ی او، هنرمندان اروپایی باید پیوندشان را با بدوی گرایان از نو بنا کنند.
هنر قرن بیستم هیچ گاه از بیان احساسات شدیداللحن فروگزاری نکرد و حتی گاهی هر چقدر ابراز عقیده ای پر سر و صداتر بود، کیفیت کمتری داشت. بنابراین دور از انتظار نبود که «ماکه» در هنرش به برداشت هایی عمیق دست یابد، و آنگاه با فروتنی آن ها را ساده پردازی ناب خطاب کند. علی رغم فصاحت بیانی، که به آثار بدقواره ی هنر اکسپرسیونیسم آلمان بخشید، تاثیر آثار فرانسوی، مانند فووها در وی غیر قابل انکار است.
آوگوست ماکه (August Macke) یکی از نقاشان به نام آلمانی و چهرههای برجسته ی گروه سوارکار آبی بود. با وجود عمر کوتاه آثار وی تأثیر زیادی بر هنر مدرن نهادند.
او در سوم ژانویه ۱۸۸۷ در مشده، نوردراین-وستفالن متولد شد. خانواده ی وی مدتی پس از تولد او به کلن رفتند. دبستان را او در کلن گذارند و پس از آن خانواده ی او به بن نقل مکان کردند. او در بن به سال ۱۹۰۰ به دبیرستان رفت. در دبیرستان بود که به قدرت هنری خود پی برد و با دختری جوان به نام الیزابت گرهارت آشنا شد. خانواده ی این دختر از وی در طول زندگی بسیار حمایت نمودند. از این دختر که بعدها همسر آینده او میشود، ۲۰۰ طرح و نقاشی توسط ماکه انجام گرفتهاست.
در ۱۷ سالگی برخلاف خواست پدرش به آکادمی سلطنتی دوسلدرف رفته و به تحصیل هنرهای تجسمی پرداخت. با مطالعه و تحقیق به شگردهای نقاشان به نام زمان خود آشنا شد و در طول این زمان از موزهها و گالریهای گوناگون در سراسر اروپا بازدید نمود. در پاریس او با دو استاد متاخر هنر امپرسونیسم (پل گوگن و پل سزان) دیدار کرد، که در آینده ی هنری وی تأثیر شگرفی گذاشت.
او در سال ۱۹۱۱ به مونیخ که مرکز اکسپرسیونیسم در اروپا بود، میرود و در کنار پل کله، واسیلی کاندینسکی و الکسی یاولنسکی گروه سوارکار آبی را تشکیل میدهد. این گروه با وجود عمر کوتاه خود تأثیر بسیاری در هنر نقاشی پس از خود گذاشت.
آوگوست ماکه در اوایل سال ۱۹۱۴ به همراه دوستانش پل کله و لویی مولیه به تونس سفر میکند، در این سفر وی ۳۸ تابلوی آبرنگ و بیش از ۱۰۰ طرح را به وجود آورد.
با شروع جنگجهانی اول ماکه جز اولین کسانی بود که به جنگ فراخوانده شد و بدین منظور به جبهه ی فرانسه اعزام گشت. در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۱۴ بود که در هنگام این درگیریها در شامپانی کشته شد.
چند اثر از "آگوست ماکه"
Türkisches Café
خانه سنت مری و شومینه ی آن ۱۹۱۱ / موزه هنری بن
کایروآن (۳)، ۱۹۱۴، آبرنگ مونستر
خداحافظی، ۱۹۱۴، موزه لودویگ، کلن، آلمان