مومنی‌شریف به مناسبت برگزاری دو نمایشگاه با موضوع «حج»

«حج» نمایش توحید و تجسم یگانگی الهی است

«حج» نمایش توحید و تجسم یگانگی الهی است
رئیس حوزه هنری در آستانه آیین عبادی حج گفت: مراسم «حج» به عنوان فریضه الهی، تجسم یگانگی و توحید است و همواره مورد توجه هنرمندان قرار دارد.
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
کد خبر :  ۲۶۹۸۳

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و خانه عکاسان ایران با موضوع «حج» نمایشگاه نقاشی و پوستر با عنوان «دلدادگان مشعر» و نمایشگاه عکس «میقات وصل» به ترتیب در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره یک خانه عکاسان برپا کرده است.

محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، با توجه به نمایشگاه نقاشی و پوستر «دلدادگان مشعر» و نمایشگاه عکس «میقات وصل» که هر دو با موضوع «حج» این روزها در گالری «ابوالفضل عالی» و گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری برپا شده است، گفت: در معارف اسلامی حج محور توحید است. همه مسلمانان هنگامی که به استطاعت مالی می‌رسند لازم است برای نمایش توحید یک‌بار به مکه مکرمه مشرف شوند. «حج» مناسک و عبادتی فردی و اجتماعی است. این فریضه الهی که تجسم یگانگی و توحید است همواره مورد توجه هنرمندان بوده است. کعبه و مراسم حج در طول تاریخ الهام‌بخش هنرمندان مطرح در حوزه‌های مختلف بوده است. هنرهای سنتی و ادبیات توجه ویژه‌ای به مراسم حج داشته است. به این ترتیب کمتر شاعر و هنرمند هنرهای تجسمی وجود دارد که در آثار خود به مراسم حج و مکه نپرداخته است. امروزه هنرهای نوین نیز به شیوه‌های خود مراسم حج را مورد توجه قرار داده و سعی داشته تا از امکانات و توانایی‌هایش در راستای پرداخت هرچه بهتر این مراسم بهره ببرد.

 

 

مومنی با تاکید بر تاثیرگذاری برپایی چنین نمایشگاه‌هایی با موضوع حج بر عموم مخاطبان، چه آن‌هایی که به حج رفته و چه آن‌هایی که هنوز برای اجرای مناسک حج به مکه مشرف نشده‌اند، گفت: میزان تاثیرگذاری آثار هنری با موضوع حج به نوع دیدگاه و ظرفیت‌های بصری مخاطب بستگی دارد. درنتیجه میزان تاثیرگذاری روی هر مخاطب متفاوت است. اما بی‌شک هر مسلمانی با حج خاطره‌ای دارد که می‌تواند با تماشای این آثار با آن ارتباط برقرار کند. این رویداد را باید فریضه‌ای عاشقانه از تلاش هنرمندان مسلمان با خالقشان نام برد. در ضمن در آیین حج جمع کثیری از مردم با پوشیدن لباسی متحدالشکل که یادآور روز محشر است به دور خانه خدا طواف می‌کنند. این تعریف به خودی خود زیبایی‌ خیره کننده‌ای دارد که حتما باید با زبان هنر ثبت شده و در معرض دید مردم قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت گسترش روابط با دیگر سازمان‌های فرهنگی هنری از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همکاران ما در مرکز هنرهای تجسمی و خانه عکاسان ایران رایزنی‌هایی با دیگر سازمان‌های فرهنگی هنری از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌اند و برای انتشار آثار تولیدی و گنجینه‌ای حوزه هنری در سطح شهر و دیگر استان‌ها اعلام آماد‌گی کرده‌اند. همچنین در صورت برنامه‌ریزی‌های لازم و ایجاد هماهنگی میان حوزه هنری مرکز با مراکز استانی حوزه هنری، آثار نمایشگاه‌های پیش رو در این مراکز نیز به نمایش گذاشته می‌شوند.

 

 

مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری و خانه عکاسان ایران نمایشگاه نقاشی و پوستر «دلدادگان مشعر» در گالری ابوالفضل عالی و نمایشگاه عکس «میقات وصل» در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، تا چهارشنبه ۷ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان علاقه‌مندان هنر‌های تجسمی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

ارسال نظر