تأکید عضو انجمن طراحان گرافیک ایران بر استفاده از توانمندی طراحان بومی در تبلیغات شهری

تأکید عضو انجمن طراحان گرافیک ایران بر استفاده از توانمندی طراحان بومی در تبلیغات شهری
محمد رازقی گفت:دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها باید از ظرفیت و توانمندی طراحان بومی در تبلیغات شهری، پیام رسانی‌ها و موضوعات فرهنگی بیشتر استفاده کنند.
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
کد خبر :  ۲۶۹۲۳
به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری: کارگاه سه روزه تولید پوستر با عنوان «ایرانی که دوستش داریم» با حضور محمد رازقی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در حوزه هنری یزد برگزار شد. 
وی مطالبه‌گری و نیازهای مردم از مسئولان و انتقال پیام مسئولان به مردم با زبان هنر را مهمترین مبحث و موضوع این کارگاه عنوان کرد.
رازقی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره مسائل اقتصادی و معیشتی اظهار داشت: بر این اساس هنرمندان در بعضی استان‌ها فعالیت‌هایی را با رویکرد تولید آثار هنری و جریان سازی در این زمینه آغاز کرده‌اند. در همین راستا کارگاه خلق پوستر «ایرانی که دوستش داریم» با حضور تعدادی از هنرمندان جوان یزدی در حوزه هنری استان برگزار شد که ایده‌های برتر مرتبط با موضوع به عناصر بصری تبدیل و آثار خوبی خلق شد که امیدواریم دیده شود و نتایج مثبت و عملی در پی داشته باشد.
 
 
 
محمد رازقی
 
 
 
این مدرس گرافیک با اشاره به استعدادها و ظرفیت‌های گرافیک استان یزد گفت: به نظر من شرایط امروز گرافیک یزد امیدوارکننده است ولی به مراقبت، حمایت و استمرار آموزش نیاز دارد. اگر کارگاه‌های آموزشی در طول سال تداوم داشته باشد به طور یقین استعدادهای بهتر و بیشتری به جامعه هنری استان و کشور معرفی خواهند شد البته خود هنرمندان هم باید مطالبه داشته باشند.
رازقی به مشکلات هنرمندان عرصه گرافیک در شهرستان‌ها هم اشاره کرد و گفت: بخشی از این مشکلات، مشکلات صنفی است که خود هنرمندان باید در این زمینه چاره اندیشی و تصمیم گیری کنند. بخش دیگر نیز مربوط به تولید و انتشار اثر است. آثار طراحان گرافیک به لحاظ کیفیت و کمیت باید به خوبی ارائه، دیده و در تیراژ بالا منتشر شود. 
وی در همین رابطه افزود: دستگاه‌های اجرایی باید از ظرفیت و توانمندی طراحان گرافیک شهرشان در تبلیغات شهری، پیام رسانی‌ها و موضوعات فرهنگی مختلف بیشتر استفاده کنند تا موجب انگیزه و تشویق هنرمندان شود.
این کارشناس ارشد ارتباطات تصویری، پوستر را یک واسطه اطلاع‌رسانی دارای ابعاد استاندارد با متریال‎های خاص که پیامی را قرار است در قالبی زیبا، آراسته و هنری به مخاطب منتقل کند، دانست و خاطرنشان کرد: پوستر همچنین یک رسانه است به شرطی که اقتضائات آن رعایت شود. 
این طراح گرافیک با بیان این که پوسترها معمولا در ابعاد بزرگ طراحی و در جاهایی که محل رفت و آمد است نصب می‌کنند، ادامه داد: در برخی کشورها جایگاه مخصوص نصب پوستر وجود دارد و چیز دیگری در آن‌جا نصب نمی‌شود اما متأسفانه در شهرهای ما جایگاه ویژه‌ای برای نصب پوسترها در نظر گرفته نمی‌شود و تبلیغ کنندگان هم در مکان‌هایی پوستر را نصب می‌کنند که خیلی خوشایند و مناسب نیست و گاهی بعد از نصب یا پاره می‌شود یا چیزهای دیگری روی آن نصب می‌کنند، از این رو عملا در کشور ما کارکردش را به لحاظ رسانه آن طور که باید ندارد و باید بستری برای این قضیه آماده شود.
رازقی با اشاره به این که استفاده از پوستر به جای بنر کار اصولی نیست، خاطر نشان کرد: یک طراح باید از ابتدا بداند که می‌خواهد اثر را برای تابلو شهری با ابعاد بزرگ طراحی کند، از این رو باید ایده‌ی خاص همان تابلو را طراحی و اجرا کند. 
 
 
 
محمد رازقی
 
 
وی با بیان این که پوستر باید بتواند مخاطبش را در انبوه تبلیغات سطح شهر و رسانه‌های مختلف جذب کند به نکات ضروری در طراحی یک پوستر خوب و اثرگذار اشاره و اضافه کرد: پوستر باید هم در فرم و هم به لحاظ محتوا و ایده، گیرایی کافی را داشته باشد تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان پیام را بدون ابهام منتقل و مخاطب را جذب کند.
عضو انجمن طراحان گرافیک ایران با اشاره به این که پوستر برای فضای مجازی طراحی نمی‌شود، افزود: قاعده پوستر این است که در ابعاد بزرگ چاپ و عرضه شود اما فضای مجازی این ویژگی را ندارد ولی با توجه به جایگاه فضای مجازی شاهدیم کسانی که پوستر طراحی می‌کنند، محصول گرافیکی را با تغییراتی برای این فضا هم آماده می‌کنند. 
رازقی تصریح کرد: اثری در فضای مجازی اثرگذار و بازخورد زیادی دارد که بر اساس اقتضای همین فضا طراحی شده باشد، هرچند چگونگی تولید و عرضه محصول هنری ویژه فضای مجازی هم نیاز به آموزش دارد.
این هنرمند در ادامه در خصوص کسب درآمد از طریق طراحی پوستر و گرافیک بیان داشت: به نظر من اگر جوانان در همه رشته‌ها و حرفه‌ها سعی کنند در آن حرفه بهترین باشند و با توکل به خدا، پشتکار و ارتقای دانش و مهارت به تلاش خود ادامه دهند، آن حرفه به لحاظ معیشتی تأمین کننده خواهد بود. 
وی در پایان افزود: اگر چه جذابیت کار در پایتخت بیشتر است اما توصیه من به هنرمندان شهرستانی به ویژه هنرمندان جوان این است که با همفکری، تعامل و ارتباط دوستانه می‌توانند اتفاقات خوبی را در شهر خودشان رقم بزنند و موفق باشند. 
محمد رازقی متولد 1366در قزوین، دارای مدرک کارشناسی ارشد ارتباطات تصویری از دانشگاه شاهد تهران و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. وی علاوه بر فعالیت هنری در زادگاهش از سال 1388 با نهضت مردمی پوستر انقلاب در مشهد همکاری دارد و در کارگاه‌های مختلف هم مشغول تدریس است. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

ارسال نظر